آیا روبات‌های پرستار شغل شما را اشغال خواهند کرد؟ هنوز نه!
چکیده:
با افزایش جمعیت سالمندان جهان و کاهش نسبت پرستار به بیمار، دنیای رباتیک به سمت ساخت رباتهای پرستار رفته است. همکاری با ربات‌های پرستار باعث کاهش فشار بر پرستاران و بهبود کیفیت مراقبت از بیماران می‌شود و روند فعلی کمبود پرستار نسبت به بیماران را بهبود می‌بخشد.
تعداد کلمات: 1020 / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
 

ربات هوشمند
 
برای کسانی که فیلم Hero 6 ساخته شده توسط کمپانی دیزنی را تماشا کرده‌اند، ممکن است شخصیت "Baymax"، ربات همراه و مراقبت کننده شخصی سربازان، آنها را متعجب کرده باشد.
این ربات دوست داشتنی، دارای تجهیزات پزشکی برای کمک به کسانی که نیاز به مراقبت داشتند و برای بررسی شرایط، ارائه درمان و رسیدگی به نیازهای عاطفی بیمار برنامه ریزی شده بود. این ربات فانتزی با قدرت چشمگیری ساخته و برنامه ریزی شده بود که قابلیت ذخیره مقدار زیادی داده، از جمله 10000عمل مختلف پزشکی را در خود داشت. دست چند منظوره او می‌توانست بسیار انعطاف پذیر باشد و نوک انگشتانش اسپری ضد باکتریایی پخش می‌کرد.
Baymax به نظر می‌رسد یک داستان کاملا فانتزی در داستان‌های تخیلی کودکان باشد، اما مهندسان رباتیک در سرتاسر جهان، مراقبت‌های بهداشتی با استفاده از هوش مصنوعی را به عنوان یک امکان عملی و غیر قابل انکار با هر اختراع پیشرفته‌ای در نظر می‌گیرند.

 

دیدار با روبات‌های پرستار در ژاپن

در حال حاضر در ژاپن، روبات‌هایی به جای کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی در خانه‌های سالمندان در سراسر کشور استفاده می‌شود. ماشین‌های بزرگ روباتیک می‌توانند برای انجام وظایف فیزیکی کارآمد مانند حرکت دادن بیماران، و ربات‌های کوچکتر تعاملی برای مبارزه با تنهایی و عدم فعالیت افراد سالمند مورد استفاده قرار گیرند.
 

ربات خرس پرستار

مهندسان رباتیک ژاپنی در آزمایشگاه‌های Riken و Sumitomo Riko یک خرس رباتیک که قادر به کمک و مراقبت از بیماران سالمند است را ایجاد کرده‌اند. این خرس می‌تواند یک بیمار را در موقعیت ایستاده یا دراز کشیده بلند کند و بیمار را به یک صندلی چرخدار انتقال دهد یا یک بیمار را از نقطه A به B حمل کند و او را در رختخواب بگذارد.
افزایش جمعیت سالخوردگان با کمبود نیروی انسانی در بخش مراقبت‌های بهداشتی که قادر به مراقبت از آن باشند، باعث ایجاد انقلابی در اختراعاتی مانند روبات‌های پرستار می‌شود.
در حال حاضر، ربات‌های دوست داشتنی Paro، Pepper و Dinsow را می‌توانید مشاهده کنید. هریک از این ربات‌ها نقش حیاتی در سیستم بهداشتی ژاپن ایفا می‌کند. ژاپن دارای بالاترین درصد افراد بالای 75 سال نسبت به هر کشور دیگری است، بنابراین به دنبال سیستم‌های مدیریتی برای سالمندان است.
بدون داشتن نیروی انسانی کافی برای مراقبت از سالمندان، شهروندان ژاپنی بیشتر مجبور به ترک شغل خود برای مراقبت از اعضای سالمند خانواده هستند و کسانی که در بخش پرستاری و مراقبت‌های بهداشتی کار می‌کنند، از استرس زیاد و خستگی رنج می‌برند. بنابراین ژاپن به دنبال استفاده از علم رباتیک برای کمک به این افراد است.

 

ربات پارو

Paro قادر به برقراری گفتگوهای ساده، برنامه‌های سرگرمی گروهی و ارتباط با بیماران آرام و خجالتی است.
 

ربات Pepper

ربات Pepper می‌تواند به شیوه‌ای بالینی عمل کند، او به رفع نیازهای سالمندان کمک می‌کند، قرار ملاقات‌ها را برنامه ریزی می‌کند، آموزش به بیمار را انجام می‌دهد و الگوها را در حیوانات و آزمایشگاه‌ها در زمینه‌های پزشکی تفسیر می‌کند.
 

ربات  Dinsow

ربات دینسو به بیماران سالخورده تنها و غیر فعال کمک می‌کند، به آنها تمرینات ROM می‌دهد، برای مصرف دارو یاد آوری کرده و در مراقبت از آنها مشارکت می‌کند.
حتی تکنولوژی‌هایی مانند تخت پاناسونیک هم می‌تواند راه حلی انقلابی را برای پرستاران فراهم کند. این تختخواب با داشتن یک تکنولوژی پیشرفته می‌تواند به دو قسمت تقسیم شود و یکی از بخش‌ها به صندلی چرخدار تبدیل شده و بار فیزیکی وارد شده بر روی پرستاران برای انتقال بیماران را کاهش دهد. ماشین‌های مختلف رباتیک نیز سینی‌های مواد غذایی، داروها و نمونه‌های آزمایشگاهی را در سراسر بیمارستان با دقت و ایمنی توزیع می‌کنند.
به احتمال زیاد هوش مصنوعی (AI) به سرعت و در مقیاس جهانی اجرا می‌شود. نمونه‌هایی شبیه به "ربات پرستار" می‌توانند تاثیرات منفی و مثبتی داشته باشند. پتانسیل بالقوه پرستار روباتیک برای هکرهای هوشمند اینترنتی امکان نفوذ به پایگاه‌های اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی و دسترسی به اطلاعات حساس و خصوصی بیمار را فراهم می‌کند.

یکی دیگر از خطاهای احتمالی روبات پرستار، فقدان «تماس با انسان» است. البته، بعضی از بیمارستان‌هایی که ربات‌های بیشتری دارند، ممکن است نیاز کمتری به پرستاران انسان داشته باشند، اما جایگزین کردن کامل آنها احتمالا بعید است. بیشتر این احتمال وجود دارد که با کمک روبات‌های پرستار، پرستاران انجام وظایف معقول تری را به عهده بگیرند و فشارهای کاری آنها کاهش یابد. علاوه بر این، مزایای بالقوه ربات پرستار به مراتب بیشتر از مشکلات آن است.


علاوه بر این، مزایای بالقوه ربات پرستار به مراتب بیشتر از مشکلات آن است.
پرستاران روباتیک توانایی جابجا کردن بیماران در کلینیک‌ها، بخش‌های اورژانس و خدمات بهداشتی درمانی را دارند تا بیمارستان‌ها مراقبت و رویکردهای استانداردتری را با منابع انسانی بسیار کمتری ارائه دهند.
با استفاده از AI به عنوان یک ابزار برای کمک به درمان و جلوگیری از بیماری، تعداد پذیرش بیمارستان‌ها و عوارض ناشی از عدم آموزش و یا دسترسی به خدمات بهداشتی می‌تواند کاهش یابد. هوش مصنوعی با تلفن‌های هوشمند شخصی ارتباط برقرار خواهد کرد تا به بیماران خانگی کمک کند تا مصرف داروهایشان را دنبال کنند، بیماری‌شان را مدیریت کرده و در صورت وجود علائمی مانند کمبود ویتامین و گلوکز خون و غیره، مورد بررسی قرار گیرند.

 

بهبود مراقبت از بیمار

ربات پرستار می‌تواند به عنوان بستری برای آموزش بیمار نیز در نظر گرفته شود. با استفاده از ربات پرستار در بیمارستان‌ها، مراکز اورژانس و در خانه، بیماران قادر به دسترسی به صدها فیلم در مورد استفاده از دارو، عوارض جانبی، مدیریت بیماری، خدمات پشتیبانی، خطوط راهنمایی حمایتی و به هر زبانی که مایل باشند، خواهند بود.
ربات به انتقال و جابجایی بیمار، کم تحرکی و بلند کردن او کمک می‌کند، که به طور قابل توجهی باعث کاهش استرس فیزیکی به پرستاران می‌شود و پرستاران را قادر می‌سازد تا از ساعات کارشان به طور موثرتری استفاده کنند. این ربات‌ها با الگوریتم‌های دقیقی ساخته شده‌اند که خطاهای محاسبه را تقریبا صفر می‌کنند، بنابراین در نهایت با ایمنی بیشتری می‌توانند یک دوز دارو را تزریق کنند، بخصوص در مورد شیمی درمانی و تزریق‌های وریدی.

 

برگرفته از سایت nurse.org

نسخه چاپی