حجاب و تغییر ساختار اجتماعی
جستاری در مشهور ترین پروژه فرهنگی استعمار 
 
حجاب و تغییر ساختار اجتماعی
در سال‌های گذشته تلاشهای فراوانی برای تحکیم فرهنگ حجاب در کشور صورت گرفته است اما جریانات متعددی نیز وجود دارد که در راستای مقابله با این فرهنگ دینی گام برمی‌دارند؛ شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای با حمایت مالی کشورهای غربی سعی می‌کنند نوع پوشش زنان را در ایران دستخوش تغییر سازند.
اندیشمندان و سردمداران غربی پیشبرد اهداف استعماری خود را در گرو انحطاط اخلاقی جوامع دیگر می‌دانند و بهترین راه برای به انحطاط کشاندن جوامع، از بین بردن حجاب و ترویج لباس‌های تحریک‌آمیز در بین زنان است تا بدین گونه نسل جوان که می‌بایست موتور پیشرفت و نقطه تعالی جامعه باشد اسیر گرایشات جنسی و امورات شهوانی شود.
شبکه‌های ماهواره‌ای 
فعالیت شبکه‌هایی همچون من و تو، فارسی وان، جم تی وی و ... بدون صرف بودجه‌های چندمیلیاردی امکان‌پذیر نیست؛ جالب این است که بسیاری از کشورهای اروپایی برای تامین هزینه‌های جاری شبکه‌های تلویزیونی از شهروندان پول دریافت می‌کنند، به طور نمونه در کشور سوئیس هر خانوار باید سالانه 480 یورو (چیزی معادل 7.5 میلیون تومان) برای استفاده از حق اشتراک رسانه پرداخت نماید[1] اما همه شبکه های فارسی زبان ماهواره‌ای به صورت رایگان در تمام ساعات شبانه روز به تولید و پخش برنامه برای ایرانیان می‌پردازد و این نشان می‌دهد در بودجه‌های دولتی کشورهای استعمار‌گر ردیفی برای ایجاد تغییر فرهنگی در ایران وجود دارد .

اتفاق عجیبی که طی سال‌های گذشته و بخصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حال رقم خوردن است، افزایش قارچ‌گونه شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان می باشد؛ این شبکه‌ها که عمده‌ی فعالیت خود را به مسئله پوشش بانوان در ایران اختصاص داده‌اند تلاش می‌کنند با ترویج بی‌بند و باری در بین اقشار مختلف، مسیر جامعه ایران را به سمت و سوی دلخواه خود بکشانند.

هزینه مدیریت این شبکه‌ها که به گفته رئیس سازمان صدا و سیما تعداد آن‌ها از مرز 260 شبکه عبور کرده است[2]، تماما توسط نهادهایی همچون خزانه‌داری آمریکا تامین می شود؛ اما در این بین باید پرسید که چرا کشورهای غربی و آمریکا برای تغییر پوشش زنان ایرانی تا این حد اهتمام دارند؟
طرح آمریکا برای فروپاشی شوروی بیش از آنکه سیاسی یا اقتصادی باشد فرهنگی بود، تبلیغ جذابیت‌ها و تفریحات غربی، گسترش مراکزی همچون رستوران‌های مک‌دونالد که نمادی از فرهنگ غرب به شمار می‌رفت، تغییر ذائقه هنری مردم از طریق فیلم و موسیقی و ... به مرور باعث ازهم‌گسیختگی اندیشه سوسیالیسم شد و شوروی را به فروپاشی کشاند.​​​​​​​
پروژه آندلس
تجربه نشان داده است که با تحریک غرایز جنسی در سطح جامعه و سوق دادن روابط اجتماعی به سمت مسائل جنسی، فرهنگ جوامع با شیبی ملایم تغییر خواهد کرد؛ شاید سیر تحول فرهنگی در آندلس (اسپانیای فعلی) برجسته ترین نمونه‌ای باشد که بتوان در این زمینه مورد بررسی قرار داد؛ بازخوانی تاریخ آندلس و بررسی سیر انحطاط فرهنگی در این کشور اسلامی می‌تواند پاسخ بسیاری از سوالات جامعه‌ی امروز ما باشد و هدف کشورهای غربی از تخریب بن‌مایه‌های فرهنگ اسلامی را برای ما روشن نماید. کمااینکه مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) نیز سیر تحولات جامعه آندلس در قرون میانه را مایه عبرت برای کشورهای اسلامی دانسته و می‌فرماید:

«تهاجم فرهنگی، مثل خودِ کار فرهنگی، اقدامِ آرام و بی سر و صدایی است، یکی از راه های تهاجم فرهنگی، این بوده است که سعی کنند، جوانان مؤمن را از پایبندی های متعصبانه به ایمان، که همان عواملی است که یک تمدّن را نگه می دارد، منصرف کنند. همان کاری را که در آندلس، در قرن های گذشته کردند. یعنی جوانان را در عالم، به فساد و شهوترانی و میگساری و این چیزها مشغول کردند، این کار، حالا هم انجام می گیرد، من بارها گفته ام: عده ای وقتی در خیابان نگاه می کنند و زنانی را می بینند که حجاب شان قدری ناجور است، دلشان خون می شود، بله؛ این کارِ بدی است. اما کارِ بد اصلی، این نیست، کارِ بد اصلی آن است که شما در کوچه و خیابان نمی بینید! کسی به کسی گفت: «چه کارمی کنی؟» گفت: «دهل می زنم.» گفت: «چرا صدای دهلت در نمی آید؟» گفت: «فردا صدای دهل من درمی آید!» صدای فروریختن ایمان و اعتقاد ناشی از تهاجم پنهانی و زیر زیرکی دشمن - اگر شما ملت و عناصر فرهنگی بیدار نباشید - خدای نخواسته، آن وقتی درمی آید که دیگر قابل علاج نیست! جوان جبهه رفته ما را اگر محاصره کردند؛ اگر اوّل یک ویدئو در اختیارش گذاشتند و بعد او را به تماشای فیلم های جنسیِ وقیح وادار کردند؛ شهوت او را تحریک کردند و بعد او را به چند مجلس کشاندند، چه خواهد شد؟! وقتی تشکیلاتی وجود داشته باشد، جوان را در اوج نیروی جوانی، فاسد می کنند. و حالا دشمن این کار رامی کند.»[3]
میشل، نویسنده اسلام ستیز فرانسوی: «جنگ بر ضد اسلام گرایی؛ با کشتن مسلمانان فایده ای ندارد؛ فقط با فاسد کردن آن ها می‌توان به پیروزی دست یافت. پس باید به جای بمب بر سر مسلمانان دامن های کوتا ریخت.»
نمونه‌هایی برای عبرت
تغییرات فرهنگی در شوروی سابق (دوران گورباچف) که مقدمات فروپاشی این حکومت مقتدر را فراهم آورد نیز تبعات تهاجم نرم کشو‌های غربی را به خوبی نشان می‌دهد که می‌بایست چراغ راهی برای دیگر جوامع باشد.

طرح آمریکا برای فروپاشی شوروی بیش از آنکه سیاسی یا اقتصادی باشد فرهنگی بود، تبلیغ جذابیت‌ها و تفریحات غربی، گسترش مراکزی همچون رستوران‌های مک‌دونالد که نمادی از فرهنگ غرب به شمار می‌رفت، تغییر ذائقه هنری مردم از طریق فیلم و موسیقی و ... به مرور باعث ازهم‌گسیختگی اندیشه سوسیالیسم شد و شوروی را به فروپاشی کشاند.

ترویج فساد و عیاشی، سوق دادن جوانان به سمت مسائل جنسی، گسترش روابط دختران و پسران و اینگونه اقدامات، به مرور باعث می‌شود باورها و ارزش های جامعه تغییر کند و مناسبات اجتماعی در تمام سطوح فرهنگی، سیاسی و اقتصادی متحول گردد.

شاید بتوان مهمترین راهبرد کشورهای غربی برای گسترش فساد و بی‌بند و باری در جوامع دیگر را "تغییر نوع پوشش زنان" دانست؛ ترویج لباس‌های نازک و تحریک‌کننده، از بین بردن لباس‌های سنتی و تحقیرآمیز خواندن اینگونه پوشش‌ها، استفاده از سلبریتی‌ها به منظور عادی‌سازی بی‌حجابی و اقداماتی از این دست که باعث می‌شود جامعه با شیبی ملایم به سمت فحشا و روابط جنسیِ خارج از عرف کشانده شود.
 فرانتس فانون، جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی: استعمار حداکثر کوشش خود را بر مسئله چادر تمرکز داده است. هر چادری که دور انداخته می شود افق جدیدی را که تا آن هنگام بر استعمارگر ممنوع بود در برابر او می گشاید. پس از دیدن هر چهره بی‌حجابی امید‌های حمله ور شدن اشغال‌گر ده برابر می گردد.
مستر همفر، جاسوس معروف انگلیسی در این رابطه می‌گوید:«زنان مسلمان دارای حجاب محکم هستند و نفوذ فساد در میانشان ممکن نیست. به هر وسیله‌ای شده باید آن‌ها را از حجاب اسلامی خارج کرد. آنگاه مردان و جوانان فریفته می‌شوند و فساد در کانون خانواده‌ها رخنه می کند.»[4]

و فرانتس فانون، جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی، راه نفوذ استعمار در کشورهای مسلمان را تغییر در نوع پوشش آن جوامع میداند و می‌نویسد:« استعمار حداکثر کوشش خود را بر مسئله چادر تمرکز داده است. هر چادری که دور انداخته می شود افق جدیدی را که تا آن هنگام بر استعمارگر ممنوع بود در برابر او می گشاید. پس از دیدن هر چهره بی‌حجابی امید‌های حمله ور شدن اشغال‌گر ده برابر می گردد.»[5]

میشل، نویسنده اسلام ستیز فرانسوی، معتقد است برای نابود کردن یک کشور قدرتمند نیاز نیست به آن کشور حمله نظامی صورت گیرد، فقط کافیست فساد و فحشا را در اینگونه جوامع ترویج داد: «جنگ بر ضد اسلام گرایی؛ با کشتن مسلمانان فایده ای ندارد؛ فقط با فاسد کردن آن ها می‌توان به پیروزی دست یافت. پس باید به جای بمب بر سر مسلمانان دامن های کوتا ریخت.»[6]

ختم کلام 
در مجموع می‌‎توان دریافت که اندیشمندان و سردمداران غربی پیشبرد اهداف استعماری خود را در گرو انحطاط اخلاقی جوامع دیگر می‌دانند و بهترین راه برای به انحطاط کشاندن جوامع، از بین بردن حجاب و ترویج لباس‌های تحریک‌آمیز در بین زنان است تا بدین گونه نسل جوان که می‌بایست موتور پیشرفت و نقطه تعالی جامعه باشد اسیر گرایشات جنسی و امورات شهوانی شود.

 
نویسنده: عبدالصالح شمس اللهی 


منابع

[1] - گزارش یورونیوز در تارخ ۱۹/۰۵/۲۰۱۸
[2] - سخرانی رئیس صدا و سیما در اختتامیه بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها در سینما بهمن سنندج ۱۷ شهریور ۱۳۹۶
[3][3] - بیانات در دیدار جمعی از کارگزاران فرهنگی ۱۳۷۱/۰۵/۲۱
[4] - کتاب حکایت کشف حجاب،/ مؤسسه‌ی فرهنگی قدر ولایت، ۱۳۷۳، صص ۷، ۱۳
[5] - کتاب انقلاب الجزیره صفحه ۱۴- اثر فرانتس فانون
[6] - کتاب فلسفه چادر، حجاب برتر . محمدی نیا
نسخه چاپی