مراقبت‌هاي 14 گانه بعد از جراحي زيبايي بيني
مراقبت‌هاي 14 گانه بعد از جراحي زيبايي بيني
مراقبت‌هاي 14 گانه بعد از جراحي زيبايي بيني

نويسنده:دکتر محسن نراقي/ متخصص گوش و حلق و بيني و عضو هيات علمي دانشگاه تهران



يکي از دغدغه‌هاي داوطلبان جراحي زيبايي بيني، مراقبت‌هاي پزشکي بعد از عمل است. با خواندن 14 نکته زير مي‌توانيد اطلاعات مفيدي درباره مراقبت‌هاي بعد از رينوپلاستي به‌دست آوريد تا با شرايط جديد راحت‌تر کنار بياييد.
1 در انتهاي عمل جراحي روي بيني بيمار قالبي از جنس پليمر سبک (به جاي گچ که سابقا استفاده مي‌شد) گذاشته مي‌شود. اين قالب بين روز چهارم تا هفتم توسط جراح از روي بيني برداشته مي‌شود. در طي اين مدت لازم است از وارد شدن هر ضربه و نيز از دست زدن به آن اجتناب شود. در همان روز برداشتن قالب. بيمار مي‌تواند قبل از مراجعه به مطب به طور کامل به حمام برود و سر و صورت خود را بشويد. در اين حالت چسب‌ها شل مي‌شود و برداشتن قالب را تسهيل مي‌کند.
2 معمولا هيچ برش و يا بخيه‌اي روي پوست بيني وجود ندارد. در تعدادي از بيماران که بخيه دارند، بين روز چهارم تا هفتم بخيه بيني توسط جراح برداشته مي‌شود.
3 پس از برداشتن قالب، با استفاده از چسب‌هاي ضدحساسيت روي بيني، سعي مي‌شود تا ثبات بيشتري براي بيني در روند ترميمي تامين گردد. مدت زمان استفاده از اين چسب‌ها در بيماران مختلف متفاوت است.
4 در مواردي که توام با جراحي پلاستيک بيني، جراحي انحراف تيغه بيني نيز انجام شده باشد، در بسياري از اين موارد ورقه‌هايي از جنس سيليکون به طور موقت در دو طرف تيغه بيني قرار داده مي‌شود تا از چسبندگي و عود انحراف جلوگيري شود. اين ورقه‌ها معمولا بين هفته اول تا سوم توسط جراح از داخل بيني بيرون آورده مي‌شوند.
5 در طي اين چند هفته پس از عمل به علت جمع شدن و خشک شدن ترشحات در داخل بيني ممکن است تنفس مشکل شود. براي رفع اين مساله بيمار مي‌تواند روزانه در چند نوبت محلول سرم نمکي نرمال را با استفاده از يک سرنگ 20 سي سي بدون سوزن در حالي که در دست‌شويي ايستاده است، در بيني خود بريزد، به طوري که بدون خيس شدن چسب‌ها، مقداري از ترشحات بيني شستشو داده شود و خارج گردد.
6 تا دو هفته پس از عمل سعي شود از تخليه ترشحات بيني با فشار خودداري شود.
7 در بعضي از بيماران در هفته‌هاي اول پس از عمل ممکن است لب بالا مقداري بي‌حس باشد. اين حالت ظرف چند هفته از بين مي‌رود.
8 در طي روزهاي اول پس از عمل بايد از هر گونه ضربه به بيني پرهيز شود. به عنوان مثال در هنگام خواب بايد طاق باز خوابيد و در هنگام پوشيدن و درآوردن لباس از لباس‌هاي دگمه‌دار يا زيپ دار استفاده کرد تا ضربه‌اي به بيني وارد نشود.
9 در هنگام خوابيدن سعي شود نيم تنه بالاتر از پاها قرار گيرد تا ورم کمتري در ناحيه صورت ايجاد شود. مي‌توان در منزل با گذاشتن بالش‌هايي در زير تشک، شيب حدود 30 درجه را ايجاد کرد. نشستن يا ايستاده بودن در روز اول نه تنها مانعي ندارد بلکه بهتر از اين است که بيمار درازکش باشد چرا که اين حالت عمودي به کاهش ورم کمک مي‌کند.
10 در هفته‌هاي اول پس از عمل لازم است از فعاليت‌هاي بدني شديد و ورزش‌هاي سنگين اجتناب شود، به ويژه ورزش‌هايي که موجب برافروخته شدن صورت مي‌شوند. از ورزش‌هاي رزمي و يا ورزش‌هايي که با احتمال ضربات توپ به بيني همراه‌اند مدت زمان بيشتري بايد اجتناب شود.
11 هيچ محدوديت غذايي وجود ندارد به جز آنکه از خوردن غذاهايي که به جويدن طولاني نياز دارند، مانند استيک، کباب برگ، ساندويچ و امثال آنها در هفته‌هاي اول بايد پرهيز شود. در طي روزهاي اول پس از جراحي بهتر است گوشت و مواد مغذي ديگر ابتدا در مخلوط کن نرم شود تا جويدن کمتري لازم باشد. همچنين از خوردن چاي و قهوه داغ در اين روزها اجتناب شود. نوشيدن مايعات کافي مانند آب ميوه و سوپ به رفع خشکي دهان کمک مي‌کند.
12 در هفته اول پس از عمل سعي شود عطسه با دهان باز انجام شود و از حرکات شديد صورت در هنگام خنده و و نيز ازگريه اجتناب شود.
13 از گذاشتن عينک طبي يا آفتابي به مدت يک ماه خودداري شود. در صورتي که با استفاده از چسب ضد حساسيت عينک به پيشاني متصل شود، از همان روز اول مي‌توان از عينک استفاده نمود.
14 به علت چسب‌هايي که پس از عمل روي بيني زده مي‌شود، ممکن است در ماه‌هاي اول پس از عمل پوست بيني چرب تر باشد و نيز در افراد مستعد جوش‌هاي صورت بيشتر شود که در اين موارد داروهاي مناسب توسط پزشک تجويز مي‌شود.
منبع:http://salamatiran.com


نسخه چاپی