تاثیر انقلاب اسلامی بر روی مسلمانان جنوب شرق آسیا
به بهانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی 

یکی از دستاورد های مهم انقلاب اسلامی هویت بخشی به مسلمانان دنیا بخصوص مسلمنان جنوب شرق آسیا  را می توان نام برد. انقلاب اسلامی ایران برای بسیاری از مسلمانان جنوب شرقی آسیا پس از گذشت سال های اولیه ، پیش از آن که به عنوان یک الگوی اجتماعی و قابل تکرار مطرح باشد به مثابه منبعی الهام بخش تلقی گردید. انقلاب در ابتدا به منزله نمونه ای از پیروزی اسلام بر نیروهای امپریالیستی و غیر اخلاقی پدیدار شد چنین زمینه ای سبب شد که واکنش های عمومی اولیه نسبت به انقلاب اسلامی بسیار مثبت باشد و رهبران مذهبی را مجذوب نماید. برای بسیاری از مردم جنوب شرقی آسیا این انقلاب بیشتر به منزله یک نماد جلب توجه می کرد و موجب تجدید توان حرکت اسلامی در این جوامع شد.

مالزی
با توجه به گسترش ارتباطات در دهه های اخیر، انقلاب اسلامی توجه خاص مسلمانان کشور مالزی را به خود جلب کرده است. از جمله می توان به ترجمه آثار متفکران اسلامی ایرانی از جمله امام خمینی، شهید مطهری و علی شریعتی و همین طور متفکران مسلمان جهان مانند: سید قطب، حسن البنا، مریم جمیله و... اشاره کرد. نعمت الله عبدالعزیز عضو حزب اسلامی مالزی در رابطه با تاثیر انقلاب اسلامی بر روی مسلمانان جهان  و بخصوص کشور مالزی می گوید: « به اعتقاد من ظهور امام خمینی بزرگترین دلیل بر بقای اسلام تا عصر حاضر است. در حقیقت ظهور امام راحل مردم را تشجیع کرد و باعث شد که اسلام آن گونه که مستشرقین ادعا می کردند که دین زندگی نیست بدان حال باقی بماند. پیروزی اسلام در ایران، بزرگترین دلیل و حجت بر بطلان ادعای مستشرقین است و ثابت کرد که اسلام نظام شایسته ای برای رهبری ملتها و امتها و همه اقشار مردم است. امام ثابت کرد که علم برای خدمت به سیاست مورد استفاده قرار می گیرد و سیاست برای رهبری مردم لازم است. به همین دلیل بازتاب انقلاب امام از کشور شما نیز فراتر رفته است و به گوش همه جهان و جهانیان رسیده است. هم چنان بازتاب های ظهور او به کشور ما می رسد و تا ماوراء کشور ما حتی در چین گسترش می یابد. اسلام اکنون در چین نیز فعال شده است و این نیست جز تاثیر حرکت امام خمینی»

از تاثیرات انقلاب اسلامی در کشور مالزی می توان به افزایش تعداد مساجد، مدارس و بیمارستان های اسلامی و نیز تشکیل موسسات جدید مثل بیمه اسلامی، بورس اسلامی و موسسات متعدد مطالعات اسلامی اشاره کرد.
همچنین گرایش بیشتر زنان به استفاده از حجاب اسلامی ، افزایش اقبال عمومی نسبت به فرائض دینی مثل برگزاری نمازهای جماعت و جمعه، روزه در ماه مبارک رمضان، شرکت در مناسک حج، زکات، قربانی و جلسات قرائت قرآن نام برد. همین طور گرایش به استفاده از نام ها و عناوین اسلامی برای اشخاص و موسسات، تشکیل نمایشگاه های غذای حلال و رواج بر چسب حلال برای مواد غذایی، تاکید بر تطبیق روش های کنترل جمعیت با آموزه های اسلامی رواج واژگان و تعارفات اسلامی در رسانه های عمومی و نیز در سخنرانی مقامات دولتی اشاره کرد.
مردم مالزی به حمایت از فتوای امام در مورد کتب ضاله آیات شیطانی و سلمان رشدی و محکومیت آن، تظاهرات های فروانی انجام دادند و دولت مالزی ورود این کتاب را به کشور ممنوع اعلام کرد. با ارائه طرح روز جهانی قدس توسط امام راحل، جبهه سیاسی مهمی در برابر صهیونیسم ایجاد شد که این امر مورد استقبال مسلمانان مالزی قرار گرفت.

اندونزی
انقلاب اسلامی ایران تأثیرات عمیقی بر مسلمانان اندوزی به جا گذاشته است. ترجمه و انتشار آثار امام خمینی و دیگر متفکران ایرانی مثل شهید مطهری، علامه طباطبایی و شریعتی باعث تغییر تدریجی گفتمان رایج اسلامی در این منطقه شده است. در همین رابطه محمد نصیر تامارا، روزنامه نگار فعال اندونزیایی در اثر خود در سال 1986 می نویسد: «دیگر کتاب هایی که منتشر می شوند فقط در رابطه با احکام اسلامی مثلا شیوه صحیح نماز گذاردن نیست بلکه  به مسائل دیگری نیز می پردازند که مرتبط با موضوعاتی است مثل حکومت اسلامی، جامعه و دولت اسلامی و مشکلات مساوات»  از جمله تأثیرات انقلاب اسلامی بر روی مسلمانان اندوزی می توان به گرایش به حجاب اسلامی در میان زنان و افزایش اقبال عمومی نسبت به فرائض دینی مثل برگزاری نماز های جماعت و جمعه، روزه در ماه مبارک رمضان، زیارت حج، زکات، جلسات قرائت قرآن مشاهده کرد. استفاده از نام ها و عناوین اسلامی برای اشخاص و موسسات، رواج واژگان و تعاریف اسلامی در رسانه های عمومی و همچنین حمایت از فتوای امام خمینی در مورد سلمان رشدی را می توان نام برد. پرماجم قربانعلی استاد دانشگاه اندوزنی : « ما امام خمینی را به عنوان بزرگ حافظ دین و پاس دارنده بنیادها و ارزش های اسلامی در برابر طوفان های عظیم گمراهی ها می شناسیم. از این نظر امام خمینی یک شخصیت بی همتا بود.»
 
  
فیلیپین
بعد از پیرزوی انقلاب اسلامی مسلمانان فیلیپین به سوی شیعه گرایش یافتند  به طوری کلی شیعه در فیلیپین، اثر مستقیم ایدئولوژیکی انقلاب اسلامی ایران است. توافق نامه­های فرهنگی میان دو کشور ایران و فیلیپین باعث گردید که به دنبال آن انقلابی در سال 1986 شکل گرفت و باعث سرنگونی رئیس جمهور دیکتاتور وقت فیلیپین فردیناند مارکوس گردید . مسلمانان فیلیپین بعد از انقلاب اسلامی از برادران مسلمان ایرانی خود و تاسیس حکومت اسلامی در عصر حاضر به نیکی تجلیل کردند و سازش ناپذیری امام خمینی در برابر آمریکا را مورد تمجید بسیار قرار دادند. همین طور آثار و نوشته های نویسندگان ایرانی مانند امام خمینی و شهید مطهری در فیلیپین توزیع می گردید.

از جمله تأثیرات انقلاب اسلامی ایران بر مسلمانان فیلیپین می توان به استقبال جوانان آن کشور به یادگیری معارف اسلامی در حوزه علمیه قم پرداخت. به همین دلیل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با توجه به افزایش دانشجویان فیلیپینی که برای تحصیلات حوزوی به قم می آمدند، تصمیم گرفت تا حوزه ای مقدماتی به نام حوزه علمیه اهل البیت در شهر زامبونگا فیلیپین تأسیس کند. همچنین گرایش زنان به حجاب اسلامی و پوشش همه اعضا به جز چشمان اکنون رو به گسترش است. الگوگیری از دستورات قرآن در زندگی مردم چشم گیر است، به عنوان مثال در کارت های عروسی نوشته می شود که مراسم عروسی مطابق دین اسلام برگزار می گردد. در رستوران ها فروش گوشت حیوانات ذبح شده بر اساس احکام اسلام و غداهای حلال رو به افزایش است.
تامانو سناتور مسلمان مجلس سنای فلیپین : «اگر چه کشورهای ما از نظر جغرافیایی فاصله زیادی با هم دارند، اما آرمانهایی که امام خمینی ارائه کرده اند به اقصی نقاط جهان رسیده است. حضرت امام به مسلمانان به عنوان یک امت بزرگ عظمت و شکوه دادند و ما در فقدان ایشان عزادار هستیم.»

نویسنده: رامین حشمدار

منبع:
[1]-  شخصیت امام خمینی از دیدگاه رسانه ها و متفکران جهان
[2]- دو دنیای اسلام، جنوب شرقی آسیا و خاورمیانه
[3]- امام خمینی از نگاه نخبگان جهان
نسخه چاپی