مستندات قرآنی حمایت از کالا و تولید
مستندات قرآنی حمایت از کالا و تولید

گاهی اوقات در برخی محافل و مجلس ها به ما خرده گرفته می شود که که این حمایت از کالای ایرانی و اسلامی را شما از کجای دین استخراج کردید، چرا نمی گذارید مردم راحت باشند و هر طور که خودشان صلاح می دانند عمل کنند؟ این سؤال و سؤالات مشابه بهانه ای برای تهیه یک یاداشت قرآنی شد.

طرح سؤال: چرا باید از کالاو تولید ملی حمایت کنیم؟!

پاسخ کوتاه: یک شخص مسلمان می بایست سبک زندگی و رفتار فرهنگی، سیاسی، و اقتصادی او مطابق الگو و شاخص های قرآنی باشد. در زمینه مباحث اقتصادی آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که به خوبی خط و مشی فکری و رفتاری شخص مسلمان را ترسیم می کند از این رو فرد مؤمن نباید نسبت به آن آموزه ها بی تفاوت باشد و خود را در قبال آن معارف الهی بی تفاوت ببیند در خصوص حمایت از تولید ملی نیز علاوه بر مطالبی که پیش تر بیان شد آیاتی همچون آیه 195 سوره بقره، طه131، آیه 2 سوره مائده، بقره 194در پاسخ تفصیلی به توضیح مختصر این آیات خواهیم پرداخت.

پاسخ تفصیلی

1-جامعه اسلامی را به هلاکت نزدیک نکنیم
در منطق و فرهنگ قرآن جوامع اسلامی، انسان های مسلمان نباید خود را در معرض هلاکت و نابودی قرار دهند، «وَ أَنْفِقُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ؛[1] و در راهِ خدا، انفاق کنید! و (با ترک انفاق،) خود را به دست خود، به هلاکت نی فکنید! و نیکى کنید! که خداوند، نیکوکاران را دوست مى ‏دارد.» بسیار ساده اندیشانه است که واژه هلاکت را تنها در مصادیقی همچون خودکشی به معنای خاص آن خلاصه کنیم، چرا که خودکشی و هلاکت دارای معنا و مصداق عامی است که مواردی همچون نابودی اقتصادی و و سیاسی و فرهنگی را نیز شامل می شود.

نگاه اقتصادی به آیه:حمایت از تولید ملی و اشتغال جامعه اسلامی، یک نوع انفاق در راه خداست، عدم حمایت از کالای و سرمایه جامعه اسلامی و روی آوری به جنس خارجی و قاچاق که موجب انهدام تولید و سرمایه داخلی می شود یک نوع خودکشی جامعه اسلامی محسوب می شود، خدای متعال امر به رفتار «احسن» می نماید، بر کسی پوشیده نیست حمایت کالای ایرانی یک نوع کمک به اشتغال و فقر زدایی از جامعه اسلامی است که در منطق و فرهنگ اسلامی نیکو شمرده شده است. حمایت از تولید ملی و اشتغال جامعه اسلامی، یک نوع انفاق در راه خداست، عدم حمایت از کالای و سرمایه جامعه اسلامی و روی آوری به جنس خارجی و قاچاق که موجب انهدام تولید و سرمایه داخلی می شود یک نوع خودکشی جامعه اسلامی محسوب می شود، خدای متعال امر به رفتار «احسن» می نماید، بر کسی پوشیده نیست حمایت کالای ایرانی یک نوع کمک به اشتغال و فقر زدایی از جامعه اسلامی است که در منطق و فرهنگ اسلامی نیکو شمرده شده است.

2-زرق و برق جنس خارجی چشمانت را کور نکند
گاهی اوقات زرق و برق جنس خارجی چشم باطنی انسان را کور می کند؛ چرا که در مصاف بین انتخاب جنس خارجی و کالای ایرانی که با خریدن آن هزاران کارگر نیازمند مسلمان ایرانی زندگی آبرومندانه ای پیدا می کنند ترجیح می دهیم با خریدن کالای خارجی موجب رونق بازار غیر اسلامی شویم و بازار اسلامی را با رکود و ورشکستگی مواجه کنیم، این در حالی است که خدای متعال می فرماید: «وَ لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلى‏ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فیهِ وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏؛[2]و هرگز چشمان خود را به نعمت هاى مادّى، که به گروه‏هایى از آنان داده ‏ایم، میفکن! اینها شکوفه‏هاى زندگى دنیاست؛ تا آنان را در آن بیازماییم؛ و روزى پروردگارت بهتر و پایدارتر است‏.»

3-برای حمایت از تولید ملی همبستگی داشته باشید
به پا خواستن برای نجات اقتصادی جامعه اسلامی و اجازه ندادن به ورشکستگی و گسترش فقر و فلاکت در جامعه یک نوع جهاد و نیکوکاری است که اگر برای رضای خدای متعال صورت گیرد اجر و مزد فراوانی دارد، خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدیدُ الْعِقابِ؛[3]و (همواره) در راه نیکى و پرهیزگارى با هم تعاون کنید! و (هرگز) در راه گناه و تعدّى همکارى ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است‏.»
روی گردانی از تولیدات داخلی و عدم حمایت از اشتغال و فقر زدایی و اقبال عمومی و روی آوری به جنس قاچاق خارجی که نوعا توسط کشورهای سرمایه داری تولید می شوند، و از طرفی مشابه داخلی آن نیز در کشور تولید می شود علاوه بر این که یک نوع اجحاف در حق تولیدگر داخلی است به نوعی کمک به تولید ثروت در کشورهای سرمایه داری است که ثروت و سرمایه آنان گاهاً در مسیری برخلاف جهان بینی اسلامی مصرف می شود این در حالی است که خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ»

4- در جنگ اقتصادی با ظالمان همانند خودشان برخورد کنید
خدای  متعال در قرآن کریم می فرماید: «فَمَنِ اعْتَدى‏ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَیْکُم‏؛[4] و (به طور کلّى) هر کس به شما تجاوز کرد، همانند آن بر او تعدّى کنید!» بر اساس این آیه شریف یک شخص مسلمان در جنگ اقتصادی با ابرقدرت های جهانی نمی تواند رفتاری منفعلانه داشته باشد، از سفاهت و نادانی است، ما در جنگ با این کشورها زمنیه تقویت و استحکام بنیادی آنها را فراهم کنیم، نمی شود وقتی که آنها ما را تحریم اساسی می کنند ما در مقابل نه تنها اجناس آنها را تحریم نکنیم بلکه با استقبال از کالای آنها زمنیه رکود و ورشکستگی قلب تبنده اقتصادی را فراهم کنیم. تحریم اقتصادی دشمن را می بایست با تحریم اقتصادی پاسخ داد، تحریم استفاده از کالای خارجی، که با ما در حال جنگ و قتال هستند،

در یک روایت زیبا جناب سید رضی در کتاب نهج البلاغه از امام علی(ع) این چنین نقل می کند: «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ فَإِنَّ الشَّرَّ لَا یَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّر؛[5]سنگ را به جائى که آمده برگردانید (بدى را بمانند خود کیفر دهید تا جائیکه از حدود تجاوز نکرده بر خلاف دستور دین نباشد) زیرا شرّ و بدى را جز شرّ از بین نبرد (این در جائى است که گذشت و بردبارى سود ندهد بلکه بر زیان افزاید، و در غیر این صورت البتّه بایستى حلم نمود چنانکه امام علیه السّلام در مواضع بسیار بآن امر و ترغیب نموده است). [6] به عبارتی در برابر توطئه های دشمن بی تفاوت و ستم پذیر نباشیم.»
نویسنده: علی بیرانوند

پی نوشت:
[1]. بقره، آیه 195.
[2]. طه: آیه 131.
[3]. مائده: آیه2. 
[4]. بقره: آیه 194.
[5]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص530.
[6]. ترجمه و شرح نهج البلاغة (فیض الإسلام)، ج‏6، ص: 1236.

مقالات مرتبط

حمایت از تولید و اشتغال در قرآن کریم

حمایت از تولید در آیات قرآن کریم

نسخه چاپی