يک سرخ کن و 11 توصيه
يک سرخ کن و 11 توصيه
يک سرخ کن و 11 توصيه




وسايل مدرن به سرعت مي آيند و جايي در خانه و دل ما پيدا مي کنند... وسايلي که زندگي را براي ما آسان تر مي کنند، اگر بدانيم چطور بايد با آنها تا کرد!
در يک آشپزخانه امروزي و مدرن، روي کابينت هاي آشپزخانه، انواع چاي ساز، مايکروفر، آب ميوه گيري، سرخ کن و... رديف چيده شده اند. خانم هاي پر مشغله امروزي، فرصت ندارند که پاي ماهي تابه بايستند و پياز داغ آماده کنند؛ براي همين خريدن يک سرخ کن خوب مي تواند بسياري از مشکلات آنها را حل کند... يک سرخ کن خوب چه ويژگي هايي دارد؟ چه نکات سلامتي اي را هنگام خريد و استفاده از آن بايد مد نظر قرار داد؟ اگر شما هم قصد داريد سرخ کن بخريد يا قبلاً خريده ايد و داريد استفاده مي کنيد، راهنماي ما را از دست ندهيد.

1-چند نفر هستيد؟

اگر تعداد افراد خانواده بيش از 2 نفر است، بهتر است ظرف روغن از نوع استوانه اي بوده و قطر آن در حدود 25 سانتي متر باشد تا بتوان به راحتي قطعات بزرگ غذا را در آن جاي داد. ظروف روغن چهار گوش براي خانواده هاي کم جمعيت مناسب تر است.
عمق ظرف روغن بايد حدود 15 سانتيمتر باشد. اين عمق براي آن که روغن کافي در ظرف جاي گرفته و مواد غذايي نيز به راحتي در آن شناور شوند، مناسب است. فراموش نکنيد که روغن تنها بايد نيمي از ظرف را پر کند. اگر ظرف روغن متحرک باشد، شست و شو و تميز کردن آن به مراتب ساده تر خواهد بود.

2-در استفاده از روغن زياده روي نکنيد.

روغن بايد نيمي از ظرف را پر کند و نکته مهم تر اين که هيچ گاه بيش از حد مجاز روغن نريزيد؛ چون ممکن است روغن سر ريز شود.

3-روغن سرخ کردني بخريد

بهترين روغن براي استفاده در دستگاه سرخ کن، روغن هاي مخصوص سرخ کردن است؛ البته به ياد داشته باشيد، هيچ گاه براي صرفه جويي، دو نوع روغن را با هم مخلوط نکنيد.

4-وقتي روغن کف مي کند

حين کار با سرخ کن، شايد برخي مواقع با اين که روغن را به اندازه کافي ريخته ايد، باز هم روغن سرريز شود يا کف کند. علت اش مي تواند وجود مواد غذايي آب دار يا نمک زدن به مواد غذايي، پيش از سرخ کردن باشد.

5-مواد يخ زده را داخل سرخ کن نياندازيد

با توجه به اين که قرار دادن مواد يخ زده در روغن داغ، موجب کاهش دماي روغن و تغيير در زمان پخت آن مي شود، بهترين راه اين است که نه تنها براي محافظت از دستگاه سرخ کن، بلکه به دليل سالم تر بودن اين روش، مواد غذايي يخ زده را داخل روغن داغ قرار ندهيد و آن ها را از قبل در آب گرم قرار داده يا چند ساعت قبل از پخت و پز از فريزر خارج کنيد. با اين حال، باز به دنبال مدل سرخ کني باشيد که بخش حرارتي آن بتواند دماي روغن را پس از ورود ماده يخ زده به آن، سريع بالا ببرد.

6-شست وشوي بهداشتي سرخ کن

براي شست و شو و تميز کردن دستگاه سرخ کن، بايدتوجه داشته باشيد که ظرف روغن متحرک باشد؛ زيرا در اين حال امکان شست و شو و نظافت آن آسان تر مي شود.
يکي از اجزاي سرخ کن فيلتر آن است که کار بردش جلوگيري از پخش بخار و بوي غذا است.
اين فيلتر کربني نبايد با آب تماس پيدا کند؛ زيرا باعث از بين رفتن خاصيت کربني آن مي شود؛ از اين رو، توصيه مي شود هنگام شست وشوي دستگاه، آن را از داخل درسرخ کن بيرون آورده و بعد دستگاه رابشوييد.

7-سرخ کن آسانسوردار نخريد

سرخ کن مي تواند در بسياري از موارد کارآمد باشد، اما گاهي لازم است که قطعات غذا بدون سبد در ظرف روغن قرار گرفته و سرخ شوند. در اين صورت بايد از کفگيري که به ظرف صدمه نزند، استفاده کرد. توجه کنيد که سبد بايد جايي براي قرار گرفتن در بالاي سطح روغن داشت باشد تا روغن اضافه مواد داخل آن خارج شود. در عين حال، سبدهاي سرخ کن آسانسوردار زودتر از نوع دستي خراب مي شوند.

8-ميزان حرارت روغن را تنظيم کنيد

پيچ تنظيم حرارت يا ترموستات دستگاه بايد از 120 تا 180 درجه سانتي گراد را پوشش دهد. در مدل هاي جديدتر، پنج تنظيم با تصاويري همراه است که کار انتخاب دماي مناسب را براي هر نوع ماده غذايي مشخص مي کند.

9-به فيلتر دقت کنيد

دستگاه سرخ کن بايد داراي صافي هايي باشد که تعويض و تميز کردن آنها ساده باشد. کار فيلتر، جلوگيري از پخش بخار و بوي ناشي از سرخ شدن غذاست.

10-سرخ کن تايمردار بخريد

دستگاه داراي تايمر يا پيچ تنظيم زمان، مي تواند کمک بسيار بزرگي باشد. تايمر حرارت را کنترل نمي کند و انتخاب زمان مناسب براي سرخ کردن هر چيز، بسته به سليقه فرد است؛ اما اين ويژگي موجب مي شود که شما بتوانيد زمان و حرارت را تنظيم کرده، بدون نگراني به کارهاي ديگر رسيدگي کنيد و سپس غذاي آماده را تحويل بگيريد.

11-چراغ هاي نمايشگر حرارت چشمک مي زنند

دستگاه سرخ کن مطمئن، بايد چراغ هاي نمايشگر داشته باشد. اين چراغها در بعضي دستگاه ها تنها نشان دهنده روشن بودن دستگاه هستند؛ اما در دستگاه هاي جديدتر، هنگامي که روغن به درجه مورد نظر برسد، روشن مي شوند وآماده بودن روغن را اعلام مي کنند. اگر دستگاهي داراي هر دوي اين چراغ ها باشد، بسيار مطمئن تر خواهد بود.
منبع:مجله زندگي ايده آل شماره 42


نسخه چاپی