ماسک هايي براي برطرف کردن آفتاب سوختگي
ماسک هايي براي برطرف کردن آفتاب سوختگي
ماسک هايي براي برطرف کردن آفتاب سوختگي






آفتاب سوختگي در اثر ماندن در نور مستقيم آفتاب پديد مي آيد و باعث شده تا قسمتي از پوست بسوزد و متورم و قرمز شود.
براي رفع اين مشکل مي توان از ماسک هاي زير استفاده کرد:
ضماد برگ هاي تازه و له شده ي گاو زبان را تهيه نموده و روزي دوبار، هر بار به مدت 30 دقيقه بر روي محل سوختگي قرار دهيد و پس از آن محل را با آب نه چندان سرد، شست و شو مي دهيد. با اين عمل ، محل آفتابزدگي کم کم بهبود حاصل مي کند.
گل گندم را با مقداري شير خيس نموده و پس از گذشتن 24 ساعت ، آن را صاف کنيد؛ اين مايع را بر روي محل آفتابزدگي بماليد. پوست گرمک را جدا نموده و وروقه ورقه نماييد و سپس آن را بر روي چهره بماليد و بعد از 15 دقيقه صورت را با آب ولرم بشوييد. مقداري نعناع را ريز خرد نماييد و آنرا با پياز نرگس ريز و له شده، مخلوط نموده و در روغن بادام بگذاريد و بعد آنرا در روي حرارت به مدت 30 دقيقه قرار داده و سپس اين مخلوط را صاف کرده و بر روي سوختگي هاي پوست بگذاريد تا بهبودي کامل حاصل شود. يک مشت پنيرک را به مدت 10 ديقه در يک ليتر آب جوش دم کنيد و سپس از مايع صاف شده آن ، براي درمان آفتاب سوختگي استفاده نماييد. استفاده از ضماد ميوه انگور فرنگي قرمز، موجب التيام سوختگي ها و بريدگي هاي بدن مي شود. انواع سوختگي ها و زخم ها را با برگ تازه و صاف و تميز کلم مي پوشانيد . اين کمپرس را هر روز ، دوبار عوض مي کنيد. چنانچه بخواهيد برگ کلم را جهت پانسمان به کار ببريد، بايد آن را به مدت يک ساعت در روغن زيتون قرار دهيد تا نرم شود و سپس از آن استفاده نماييد.
ضماد هويج ، جهت مداواي سوختگي به کار مي رود. براي اين منظور مقداري هويج را کوبيده، با کمک يک پارچه مستقيما روي سوختگي قرار دهيد. اين ضماد بايد در طول روز چندين بار عوض شود. استفاده از گرد يا پماد نشاسته براي درمان سوختگي بسيار مفيد است. ضماد برگ و پوست باقلا براي درمان سوختگي بسيار مفيد است. سوخته کلم را با سفيده تخم مرغ مخلوط نموده و در محل سوختگي بماليد. اين پماد باعث درمان سوختگي پوست مي شود . پوست کدوحلوايي را سوزانده و با روغن زيتون يا روغن خوراکي مخلوط کرده و در محل سوختگي بماليد. له کرده برگ خرفه يا شيرآبه خرفه را چنانچه بر روي عضو سوخته قرار دهند، باعث درمان سوختگي مي شود. قرار دادن پياز پخته وگرم ، در محل سوختگي ها اثر شفابخشي خواهد داشت. پوست سوخته مورد نيز، التيام دهنده سوختگي ها و زخم ها مي باشد.
روغن کنجد ، در التيام سوختگي ها بسيار موثر است. جوشانده تخم کلم به اضافه سفيده تخم مرغ التيام دهنده سوختگي است. ضماد کاهوي پخته، آفتاب سوختگي و پيسي را درمان مي کند. استفاده از روغن زيتون سوختگي را تسکين مي دهد. کمپرس گرم با برگ زنبق، سوختگي پوست را التيام بخشيده و درد و سوزش آنرا برطرف مي سازد. ضماد پياز، سوختگي هاي پوست را درمان مي کند. شست و شوي پوست با جوشانده بهدانه، موجب التيام سوختگي مي شود.
آب يک عدد خيار درشت را با يک قاشق گليسيرين و نصف قاشق گلاب مخلوط کرده و بر روي محل سوختگي قرار دهيد. اين مرهم اثر خوبي در بهبودي سوختگي دارد. در درمان سوختگي مخلوط سرکه سيب و روغن زيتون به مقدار مساوي و چرب نمودن پوست با آن، بسيار موثر است.
پيشگيري: اگر مي خواهيد از شر آفتابزدگي مصون بمانيد، بهترين کار استفاده از روغن گردو مي باشد. بايد اين روغن را به محل هايي که در معرض نور خورشيد قرار مي گيرند ماليده تا از اشعه خورشيد در امان بمانيد.
ساختن کرم ضد آفتاب: 50 گرم برگ و گل بومادران را در يک ليتر آب جوش دم کنيد و پس از گذشت 15 دقيقه آن را با فشار صاف نماييد و سپس مقداري روغن کنجد به آن اضافه کرده و بگذاريد تا حدود 15 دقيقه ديگر بجوشد؛ حالا کرم ضد آفتاب شما براي محافظت پوست، آماده است.
منبع: www.iranmania.com


نسخه چاپی