تاريخچه گريم
تاريخچه گريم
تاريخچه گريم

نويسنده:گريم چيست؟




ريشه و اصل پيدايش گريم به را در دوران های ابتدائی، در مراسم آئينی می توان جست، در اين مراسم، از گريم به شكل بسيار ابتدائی استفاده می شده است.
چهره ها را با رسوب مختلف، رنگ های معدنی و يا عصاره گياهان رنگ آميزی می كردند و گاه صورتك هائی كه از پوست درختان تراشيده شده بود، بر چهره مي نهادند.در طول زمان همچنان گريم را نزد مصريان باستان می توان مشاهده كرد كه كه عمدتا اطراف چشمان را با رنگ های سبز و خطوط سياه رنگ آميزی می نمودند، آفريقائيان نيز علاوه بر بكار بردن رنگ های شاد وزنده برای چهره می نهادند،همچنين سرخ پوستان با بكار بردن رنگ های مختلف بر چهره و تزئين سر با پرهای رنگی و صورتك هائی با رنگهای بسيار شاد، گريم را در زندگی و آئين های خود بكار می بستند.
بشر از بدو خلقت در پی فراهم آوردن موجبات سرگرمی خود بوده است، به اشكال گوناگون چون بازی با سايه، اجرای رقص، موسيقی و يا نمايش خود را سرگرم كرده است. در نمايش، بازيگر سعي كرده است، برای داشتن چهره اي متفاوت از ديگران و نيز به منظور تاثير گذاردن نقش بر تماشاگر با تغيير شكل دادن خود به كمك رنگ آميزی چهره، مو و به كار برده صورتك توسل جويد.
امروزه واژه ﴿ گريم ﴾ در زبان فرانسه از سال ۱۷۷۸ ميلادی به مفهوم آنچه در نمايش مورد نظر است به كار گرفته شده، به معنای ادا شكلك، صورتك و يا نقش يك پير مسخره.
مصدر اين كلمه گريمه به معنای خطوط پيری بر چهره انداختن، آراستن چهره برای تئاتر و سينما است، صفت فاعلی آنرا گريمور می نماند.
آرايش کردن از زمان هاي بسيار قديم مخصوصا زماني که مردم با دارو آشنا شدند، بين خانمها و آقايان متداول بوده و آنها با علاقه فراواني براي زيباتر نشان دادن صورتشان مي کوشيدند. مطالعه تاريخ باستان به ما ثابت ميکند که در دوران ماقبل تاريخ نيز مردان و زنان به بهتر نشان دادن ظاهر خود علاقهمند بودند. نوع آرايش و وسايل آرايشي که در يک فرهنگ و مليت براي زيباتر و جذابتر نشان دادن به کار ميرود ممکن است در فرهنگ ديگر کاملا مردود باشد، اما اکثر مردم از تغيير در مد لباس، مو و آرايش صورت لذت ميبرند.
منبع: www.bia2ma.com


نسخه چاپی