ماسک چهار کاره
ماسک چهار کاره
ماسک چهار کاره






ماسک براي تقويت مو ، بلند نگه داشتن ، نرم کردن و حالت دادن

هر نوع مويي احتياج به تقويت دارد و براي آنکه بهترين وضعيت را به خود بگيرد و خوش حالت و در عين حال نرم و لطيف باشد بايد به آن رسيدگي شود. که براي اين کار مي توانيد از يکي از راه هاي زير استفاده نماييد:يک ليوان برزگ را در سه ليوان آب جوش به مدت 1 ساعت خيسانده سپس با حرارت ملايم به مدت چند دقيقه بجوشانيد و دم کنيد. ماسک اين مايع فوق العاده براي نرم کردن پوست و حتي چروک صورت موثر است و اگر موها را با آن ماساژ دهيد براي تقويت موي سر بسيار مفيد است.
يک شيشه ماءالشعير را باز کرده و در هواي آزاد بگذاريد تا طعم آن عوض شود و به عبارت ديگر گاز آن خارج شود، پس از آنکه موهاي خود را شامپو زديد و با آب بطور کامل شستيد و خشک کرديد موهاي خود را با مايع فوق بشوييد و ماساژ دهيد. اکنون سر خود را با پارچه و يا حوله ببنديد . به مجردي که موهاي شما خشک شودبوي آب جو نيز از بين ميرود. و موهاي شما براي مدت زيادي با طراوت باقي خواهد ماند.
ضماد برگ کوبيده چغندر را تهيه نموده و سپس آن را با مقداري عسل و حنا مخلوط نموده و به کف سر خود بماليد و پس از 30 دقيقه موهاي خود را آبکشي نماييد. اين عمل باعث رويش مو و رشد آن مي گردد. آب پياز خام براي تقويت و تغذيه موها بسيار مفيد مي باشد و بهتر است اين عمل را قبل از اينکه به حمام برويد انجام داده تا بعد از حمام بوي پياز روي سرتان نماند.آب ترب براي روييدن موي سر بسيار مفيد مي باشد. آب شنبليله را اگر به موهايتان بماليد باعث تقويت موها مي گردد و از ريزش آن جلوگيري مي کند. ماليدن مخلوط زرده تخم مرغ و آرد نخود بر سر باعث تقويت مو و خوش حالت شدن آن مي شود.استفاده ازکتيرا نيز به موها حالت مي دهد. براي اين کار مقداري کتيرا را در دو برابر آب جوش خيس کرده و درش را بگذاريد پس از سرد شدن ژله اي به دست مي آيد که از آن براي حالت دادن به مو استفاده مي کنند. گل سرخ، برگ آزاد درخت مرمکي، آمله و پرسياوشان را گرفته و الک نماييد. آمله را به تنهايي له کرده و در آب خيس نماييد و با آن سر را خيس کنيد و سپس مواد ديگري را روي سر بپاشيد و موها را با آنها خوب ماساژ دهيد. اين عمل باعث رشد مو مي شود. يکي از راه هاي لطيف نگهداشتن موها، چرب نمودن آنها با روغن ها به خصوص روغن لادن، روغن مورد، روغن پرسياوشان، شقايق، سنبل، مصطکي، سعد، تخم کرفس، تخم چغندر، آمله ، اقاقيا، مازو مي باشد ولي روغن لادن و روغن عشقه از همه مفيد تر است.
براي تهيه روغن لادن از روش زير استفاده کنيد:
مقداري صمغ لادن را تهيه کرده ، حدود 2 مثقال از آن را کوبيده و نرم نماييد و بعد پنجاه مثقال ، روغن کنجد را جوشانده و سپس صمغ را به آن اضافه کنيد و آنقدر آنرا حرات دهيد تا صمغ در روغن حل شود. مقداري مرمکي را در روغن کنجد و کمي صمغ لادن بجوشانيد ، سپس آنرا به سر بماليد تا موي سر را بلند و با طراوت نمايد. بعد از گذشت 2 ساعت موهايتان را خوب بشوييد.
روغن زرده تخم مرغ براي روياندن مو بسيار مفيد است براي اين کار بدين ترتيب عمل کنيد:
چند عدد زرده تخم مرغ را در ظرفي انداخته ، روي حرارت قرار دهيد تا زرده کاملا بسوزد بعد از آن از تخم مرغ ها روغني خارج مي شود که براي مو بسيار مفيد است. براي تقويت موي سر و دادن رنگ روشن به آن جوشانده اي از دو مشت گل بابونه را در يک ليتر آب تهيه کرده و سر را با آن بشوييد.
مقداري کرفس را در آب بجوشانيد. آب جوش حاصل را به حالت ولرم بعد از شست و شوي سر در حمام به دقت روي سر ريخته و سر را با آن کمي ماساژ دهيد. نتيجه اين شست و شو موقعي بهتر خواهدبود که به جوشانده کرفس، مقداري برگ باباآدم و برگ قان در موقع تهيه محلول اضافه شود. يک فنجان آب بولاغ اوتي ، يک فنجان الکل 90 درصد، يک استکان آب برگ درخت قان، يک استکان آب لادن را با هم مخلوط کرده، يک عدد برگ بابا آدم را در داخل آن بياندازيد. چنانچه همه آنها در دسترس نباشد دم کرده مريمي و روزمارين را به کار ببريد. براي تهيه آن يک مشت مريمي و يک مشت روزمارين به ازاي يک ليتر آب به کار مي رود. ماليدن گرد نخود پخته به صورت خمير يا ماليدن روغن نخود بر پوست سر براي تقويت مو فوق العاده موثر مي باشد.
برگ مورد، گل سرخ، برگ سرو، تخم مرو، آمله، پرسياوشان هر يک را بکوبيد و با آب، خمير کرده و شب بر سر بسته و صبح بشوييد و سپس روغن مورد بماليد يا با آب برگ چغندر و خردل بشوييد. گل بنفشه چهار مثقال، جو نيم کوب دوسير، آمله نيم کوب پنج مثقال، همه را جوشانده صاف کنيد و با سه سير روغن کنجد دوباره بجوشانيد تا آب آن تمام شود، حالا از آن به روي موها ريخته و موها را ماساژ دهيد.سياه دانه را کوبيده، يک هفته در روغن زيتون خيس کنيد و از آن بر مو و ابرو بماليد.با آب جوشانده هليله سياه يا آب جوشانده آمله يا آب چغندر موي سر را شست و شو دهيد.مازو ده عدد، آمله سي عدد، پوست هليله زرد و تخم مورد، از هر يک دو مثقال، همه را در سه فنجان آب بجوشانيد تا نصف شود، سپس صاف کرده ؛ برگ مورد سه مثقال، تخم چغندر دو مثقال ، حنا دو مثقال، پر سياوشان دو مثقال ، کندر پنچ مثقال ، تخم کتان دو مثقال ، همه را کوبيده در آبي که از داروهاي اول صاف کرده ايد، بريزيد و سه شبانه روز خيس کنيد و بعد آنرا بجوشانيد تا نصف شود آنگاه روغن کنجد به آن اضافه کرده و بر روي آتش ملايم گذارده تا بجوشد و آب آن تمام شود و فقط روغن بماند. صبح و عصر از اين روغن بر مو ريخته، مالش دهيد و هفته اي سه بار حمام رفته يا با آب گرم شست و شو دهيد.
روغن نارگيل نيز تقويت کننده موي سر بوده و از ريزش آن جلوگيري مي کند. ضماد کلم تقويت کننده مو و درمان کننده ريزش مو مي باشد. همچنين ماساژ پوست سر با سوخته کلم، موجب رويش مجدد موها مي شود. آب کاهو تقويت کننده پوست و پياز مو است و باعث رويش موها مي شود .فندوق تقويت کننده پوست و بر طرف کننده اختلالات پوستي است بنابراين استفاده از روغن آن بسيار موثر است.
ضماد فلفل سياه ، مخلوط با پياز و نمک، سبب تقويت پياز مو مي شود و موهاي ريخته شده ناشي از بيماري "پسوديازيس" را مي روياند.زردآلو، پوست، مخاط و مو را تقويت نموده و آلرژي هاي پوستي را برطرف مي سازد.براي دادن پروتئين به موهاي سر، يک يا دوعدد تخم مرغ ، يک قاشق غذاخوري روغن کرچک يا روغن ذرت يا زيتون، يک قاشق غذاخوري گليسيرين ، يک قاشق چايخوري سرکه انگور، را با هم مخلوط کرده و پس از شامپو زدن سر، به مدت 30 دقيقه روي سر بگذاريد و بعد بشوييد.
با استفاده از ژلاتين مي توانيد به موهاي نرم و نازک خود حالت داده و ضخامت بيشتري ببخشيد. براي استفاده از ژلاتين يک ورقه ازآنرا در آب جوش حل کرده و با يک عدد تخم مرغ ، مخلوط کرده و همراه با شامپو براي شست و شوي سر خود به کار ببريد و پس از آبکشي موها را خشک نماييد و ببينيد که چه موهاي خوش حالتي داريد.
منبع:www.iranmania.com


نسخه چاپی