قدرت نظامی مؤمن و دشمنی‌های سابقه‌دار

در میان شیوه‌های تقابل و دشمنی با جبهه حق یکی از اصلی‌ترین روش‌ها تضعیف نیروی نظامی مؤمن یک کشور است. در دنیای گرگ‌ها اگر کسی توان تقابل و گردن‌کشی نداشته باشد یقینا طعمه خوبی خواهد شد و در کوتاه زمان قدرت‌های استکباری اثری از او باقی نخواهند گذاشت؛ اما قدرت نظامی علاوه بر اینکه در مواقع خطر و تجاوز امکان پاسخگویی را فراهم می‌کند بازدارندگی مناسبی را در فکر تجاوزگران فراهم می‌کند به گونه‌ای که دشمن فکر حمله و تجاوز را هم در مخیله خود راه نخواهد داد. به همین دلیل خدا در قرآن به تقویت نیروی نظامی جبهه ایمان دستور داده و می‌فرماید:
سپاه یک نیروی خاص است که ساختار آن برای حیات در شرایط سخت طراحی شده است و در شرایطی به مراتب بد‌تر از این می‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد؛ اما برکات این تحریم و تروریستی خواندن سپاه این بود که امروز در داخل ایران حتی آنان که هر از چند گاهی به سم‌پاشی علیه سپاه می‌پرداختند در حمایت از سپاه لباس سبز پاسداری به تن کردند
وَ أَعِدُّوا لَهُم مَّا استَطعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکمْ وَ ءَاخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَ مَا تُنفِقُوا مِن شیْءٍ فی سبِیلِ اللَّهِ یُوَف إِلَیْکُمْ وَ أَنتُمْ لا تُظلَمُونَ.[1]
در برابر آن‌ها (دشمنان ) آنچه توانائی دارید از نیرو آماده سازید (و همچنین ) اسب‌های ورزیده (برای میدان نبرد) تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید و (همچنین ) گروه دیگری غیر از این‌ها را که شما نمی شناسید و خدا می شناسد و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام ) انفاق کنید. به شما باز گردانده می شود و به شما ستم نخواهد شد.

آنچه در آیه شریفه آمده است این است که داشتن نیروی نظامی علاوه بر اینکه دشمنان خارجی را از فکر تجاوز منصرف می‌کند منافقین داخلی را نیز به وحشت می اندازد و از توطئه‌گری باز می‌دارد و حتی گاه باعث می‌شود تا آن‌ها به خاطر ترس از بر باد رفتن جایگاهی که با نفاق و دروغ برای خود فراهم کرده اند به حمایت از آن نیروی نظامی مقتدر بپردازند.
جنجال در مورد قدرت موشکی ایران و تحریم سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و قرار دادن آن در لیست گروه‌های تروریستی بخشی از پازل تضعیف نظامی ایران است البته این پازل هنوز تکمیل نشده است و بسیج و ارتش و به احتمال زیاد حتی نیروهای انتظامی کشور نیز در آینده‌ای نه چندان دور مورد هجمه قرار خواهد گرفت تا حد اقل‌های قدرت نظامی در ایران از بین برود.

اثرات نیروی نظامی مقتدر

 نیروی نظامی مقتدر و مؤمن دقیقا همان چیزی است که همه پیشرفت‌های ماندگار و مستقل در سایه آن رخ خواهد داد به گونه‌ای که هر کشوری نیروی نظامی مقتدر و باصلابت نداشته باشد حتی اگر پیشرفت عمده ای هم داشته باشد وابسته به نظر کسانی است که اگر آن‌ها نخواهند در لحظه می‌توانند تمام آن پیشرفت‌ها را نابود کنند. نبی مکرم اسلام(ص) در خصوص خیرات مترتب بر اقتدار نظامی می‌فرماید:

الْخَیْرُ کُلُّهُ فِی السَّیْفِ وَ تَحْتَ ظِلِّ السَّیْفِ وَ لَا یُقِیمُ النَّاسَ إِلَّا السَّیْفُ.[2]
تمام خیرها و خوبی در شمشیر و زیر سایه شمشیر اتفاق می‌افتد و جامعه‌ای پا برجا نمی‌مانند مگر با قدرت نظامی.

امروز با نگاه به کشورهای مختلف به خوبی این واقعیت قابل فهم است؛ کشوری مثل ایران که در چند دهه اخیر به تقویت بنیه دفاعی خود اهتمام ورزیده است توانسته است تا جلوی تجاوز به خاک خود را از طرف قدرت‌های بزرگ بگیرد و در سایه این اقتدار و امنیت در جایگاه اول رشد علمی جهان در سال 2017 بایستد[3] و مقام پانزدهم علمی را در بین کشورهای جهان به دست آورد؛[4] اما در این میان کشورهایی که از این قدرت نظامی به بهره هستند تمام توان خود را صرف موجودیت خود کرده‌اند و در زمینه علمی پیشرفت چندانی نداشته اند. در این میان کشورهای پیشرفته‌ای مثل ژاپن وجود دارد که به دلیل مستعمره بودن[5] پیشرفت علمیشان قوامی ندارد و در هر لحظه که امریکا بخواهد می‌تواند جلوی هرگونه پیشرفت آنان را بگیرد. امریکا در حال حاضر 47000 نیرو و چندین پایگاه نظامی در این کشور دارد و با توجه به اینکه ژاپن ارتش و قوای نظامی مستقل ندارد امریکا می‌تواند تمام پیشرفت‌های ژاپن را به یغما برده و نابود کند.
کسانی که جنگ را لمس کرده اند می‌دانند که سرنوشت جنگ زمانی تغییر کرد که پاسداری اسم حسن طهرانی مقدم واحد موشکی سپاه را راه اندازی کرد و جنگ 33 روزه زمانی ختم به شکست رژیم صهیونیستی شد که کار به مشارکت سپاه پاسداران رسید .
امیرمؤمنان(ع) زمانی که مالک اشتر را به ولایت مصر منصوب می‌کند در خصوص نیروی نظامی مقتدر و برکات آن به مالک می‌نویسد:

فَالْجُنُودُ بِإِذْنِ اللَّهِ حُصُونُ الرَّعِیَّةِ وَ زَیْنُ الْوُلَاةِ وَ عِزُّ الدِّینِ وَ سَبِیلُ الْأَمْنِ وَ الْخَفْضِ وَ لَیْسَ تَقُومُ الرَّعِیَّة.[6]
سپاهیان، به اذن خدا، دژهای مردمند و زیور والیان و مایه توانمندی و ارجمندی دین و وسیله امنیت جامعه و مردم جز با بودن سپاهیان پایدار نمی‌مانند.

همین تاثیرات مهم و ارزشمندی که بر داشتن قوای نظامی مقتدر مترتب است باعث شده است تا دشمن تقابل با توانمندی های نیروی های نظامی جمهوری اسلامی، به عنوان علم‌دار مبارزه با استکبار را هدف قرار دهد و تلاش نماید تا به هر طریقی نیروی نظامی کشور را تضعیف نماید. این فرایند در چند جنبه شروع شده است که جنجال در مورد قدرت موشکی ایران و تحریم سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و قرار دادن آن در لیست گروه‌های تروریستی بخشی از پازل تضعیف نظامی ایران است البته این پازل هنوز تکمیل نشده است و بسیج و ارتش و به احتمال زیاد حتی نیروهای انتظامی کشور نیز در آینده‌ای نه چندان دور مورد هجمه قرار خواهد گرفت تا حد اقل‌های قدرت نظامی در ایران از بین برود.


چرا سپاه ؟!
اما این نکته که چرا سپاه باید نوک پیکان این هجمه ها باشد کاملا مشخص است. سپاه در طول تاریخ چهل ساله انقلاب با در دست گرفتن ابتکار عمل توانسته است تا دشمن را به چالش بکشد و تمام راه‌ها را به روی آن ببندد. کسانی که جنگ را لمس کرده اند می‌دانند که سرنوشت جنگ زمانی تغییر کرد که پاسداری اسم حسن طهرانی مقدم واحد موشکی سپاه را راه اندازی کرد و جنگ 33 روزه زمانی ختم به شکست رژیم صهیونیستی شد که کار به مشارکت سپاه پاسداران رسید و ورق در سوریه زمانی برگشت که جان برکفان سپاه به فرماندهی پاسداری به اسم قاسم سلیمانی پا در سوریه نهاد و در کل هر جا که سپاه پا به عرصه گذاشت ناکامی برای جبهه استکبار ارمغان آن بود و این یعنی سپاه خار چشم دشمنان است پس طبیعی است که مخالت‌ها با نیروی نظامی ایران از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شروع بشود.

برکات تحریم سپاه
سپاه یک نیروی خاص است که ساختار آن برای حیات در شرایط سخت طراحی شده است و در شرایطی به مراتب بد‌تر از این می‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد؛ اما برکات این تحریم و تروریستی خواندن سپاه این بود که امروز در داخل ایران حتی آنان که هر از چند گاهی به سم‌پاشی علیه سپاه می‌پرداختند در حمایت از سپاه لباس سبز پاسداری به تن کردند و با افتخار با آن عکس گرفتند و در شبکه‌های مجازی منتشر کردند و این یعنی هرچه دشمن فشار را به این نهاد انقلابی تشدید کند حمایت‌ها از آن بیشتر خواهد شد و آنان که تا دیروز می‌گفتند دنیای امروز دنیای گفتمان است نه موشک به اشتباه خود بیشتر واقف می‌شوند.


منابع:
 
[1] قرآن کریم،‌سوره انفال ، آیه 60
[2]  تهذیب الأحکام، ج‏6، ص 122
[3] سایت تابناک به نقل از وزیر علوم 22 مهر 1397
[4] پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
[5] ژاپن به عنوان بازنده جنگ جهانی تحت کنترل امریکا قرار گرفت و از داشتن ارتش مستقل منع شد.
[6] نهج البلاغه نامه 53، منشور حکومتی امیرالمؤمنین خطاب به مالک اشتر نخعی
نسخه چاپی