اتومبیل‌های شارژی که خود شارژ می‌کنند
تام گِیج (Tom Gage) در اواسط ماه فوریه سال 2010 سوار بر اتومبیل خود به سوی ساختمانی واقع در مرکز شهر سَن دیگو رهسپار شد. گیج با اتومبیل خود تصادف نکرده بود بلکه قصد داشت آن را در مقابل جمعیتی که در نشست سالانه انجمن پیشبرد علوم آمریکا با نام اختصاری AAAS گرد هم آمده بودند، به نمایش گذارد.

اتومبیل گیج یک اتومبیل غیر عادی به حساب می‌آید بدین معنی که خودرویی الکتریکی است که به برق وصل می‌شود. در حال حاضر اکثر اتومبیل‌ها با بنزین کار می‌کنند. اتومبیلهای دیگر که هیبریدی نامیده می‌شوند، ترکیبی از گاز و الکتریسته را مورد استفاده قرار داده که این الکتریسیته توسط باتری‌های پردوام موجود در اتومبیل تأمین می‌شود. و خودرو سازان در حال رقابت بر سر ساخت اتومبیل تمام برقی ارزان قیمت هستند که هم مردم از آن راضی باشند و هم کمپانی‌های خودرو سازی را پررونق نگاه دارد. (گیج رئیس کل شرکت ای‌سی پرپولشن (AC Propulsion) است که بر روی اتومبیل‌های الکتریکی کار می‌کند).

 
خودرو شارژی
به نمایش گذاشته شدن اتومبیل الکتریکی تام گیج در طول نشست سالیانه انجمن پیشبرد علوم

اما دلیل دیگری که اتومبیل گیج را استثنایی می‌سازد آن است که به هنگام عدم استفاده از اتومبیل خود، می‌تواند دوشاخه آن را درون یک کنتور مخصوص که به شبکه برق متصل است، وارد کند. « شبکه برق»، شبکه‌ای از کابل‌ها و نیروگاه‌های برق در سراسر کشور بوده که برق افراد را در مکانی خاص تأمین می‌سازد. اکثر پریزها همانند انواعی که در خانه شما وجود دارد خروجی الکتریسته را تشکیل داده و نیرو و برق لازم را تأمین می‌سازند. هنگامی که اتومبیل گیج به پریز یا کنتور مخصوص وصل می‌شود، الکتریسیته می‌تواند به روشی بر خلاف انتظار شما جریان یابد. به این معنی که الکتریسیته بجای آنکه از منبع خارج شده و باتریها را شارژ نماید، می‌تواند وارد آن شود. این باتریها می‌توانند برق را به شبکه ارسال کنند.

هنگامی که دو شاخه‌ی وسیله‌ای همچون توستر را به پریز برق متصل می‌کنید، این وسیله جهت انجام عملکرد خود نیاز به برق دارد. اما هنگامی که بسیاری از افراد به طور همزمان از برق استفاده می‌کنند، شبکه برق مجبور است مقادیر بیشتر از حد معمول الکتریسته تأمین نماید. شرکتهای برق در حالت ایده‌آل برای ساعات اوج مصرف مقداری برق ذخیره در اختیار دارند.

 
شبکه برق
 خطوط نیرو یکی از بخش‌های شبکه برق را تشکیل می‌دهند که وظیفه تولید و انتقال الکتریسیته را برعهده دارند.

اما ذخیره الکتریسیته برای دوره‌های زمانی طولانی دشوار و گران است. یک شرکت توزیع برق، به منظور برق رسانی به افرادی که خواستار آن در طول این ساعات اوج مصرف هستند، جهت خرید باتریهای جدید یا حتی ساخت نیروگاه‌های برق در صورتی که تقاضا بالا باشد، ممکن است نیاز به صرف هزینه داشته باشد. در نهایت افرادی که از برق استفاده می‌کنند این هزینه‌های اضافی را پرداخت می‌کنند.
شخصی که یک خودروی برقی خود را در مجاورت یکی از این کنتورها پارک می‌کند، حتی ممکن است متوجه تفاوت در اندوخته باتری خود نشودبه عقیده‌ی گیج چنانچه افراد کافی از اتومبیل‌هایی مانند اتومبیل او استفاده کنند، باتری‌های موجود در خودروی آنها می‌توانند انرژی مضاعفی را برای شبکه برق تأمین کنند. و هنگامی که تقاضا کاهش یافت، شبکه برق می‌تواند باتریهای خودرو را شارژ مجدد نماید. بنابراین شخصی که یک خودروی برقی خود را در مجاورت یکی از این کنتورها پارک می‌کند، حتی ممکن است متوجه تفاوت در اندوخته باتری خود نشود. کِن هوبر (Ken Huber) به افراد حاضر در این نشست عنوان کرد که در طی یک روز این باتری‌ها «درست به یک اندازه شارژ و تخلیه شارژ خواهند شد». هوبر در کمپانی پی‌جِی‌ام اینترکانکشن (PJM Interconnection) مشغول به کار است. این شرکت در زمینه خرید و فروش الکتریسیته در بین بخش‌های مختلف شبکه برق فعالیت دارد.

به گفته‌ی گیج مردم می‌توانند با اجاره اتومبیل‌های خود به شبکه برق کسب درآمد کنند شاید این مقدار به حتی 5 تا 10 دلار در روز برسد. در حالی که گیج با دانشمندان و خبرنگان حاضر در نشست مشغول گفتگو بود، اتومبیل خود را به شبکه برق متصل ساخته بود. یک صفحه نمایش کامپیوتری میزان برق رد و بدل شده میان خودرو و شبکه برق را در طول زمان نشان می‌داد.

ایده ساخت سیستم خودرو قابل اتصال به شبکه برق یا V2G به حدود دست کم یک دهه می‌رسد و ریاضی‌دانان و اقتصاددانان در حال بررسی و تخمین میزان سودآوری و صرفه جویی V2G در مصرف انرژی بوده‌اند.
فناوری V2G سیستمی است که در آن شبکه برق رسانی با یک خودروی الکتریکی دارای قابلیت اتصال به برق جهت انتقال الکتریسته از خودرو به شبکه در زمانهای اوج مصرف ارتباط برقرار می‌کند.فناوری V2G در ساده‌ترین شکل خود، سیستمی است که در آن شبکه برق با یک خودروی الکتریکی دارای قابلیت اتصال به برق جهت انتقال الکتریسته از خودرو به شبکه در زمانهای اوج مصرف یا اوقات اضطراری ارتباط برقرار می‌کند. ایده‌ی هوشمندانه‌ای است که به هنگام پارک بیش از 90 درصد خودروها و عدم استفاده از انرژی، این فناوری بتواند به شما مجال داده انرژی خود را به روش خود مدیریت کرده و بتوانید از آن کسب درآمد نمایید. فراتر از داشتن منفعت برای صاحب خودرو، این فناوری همچنین نقش مهمی در کمک به «متعادل» ساختن شبکه برق ملی ایفاء می‌کند.
متعادل ساختن شبکه به این معنی است که اطمینان حاصل شود به هنگام نیاز ما به الکتریسیته، مقدار کافی از آن در شبکه موجود باشد در نتیجه کشور در اثر کمبود برق دچار خاموشی نمی‌شود. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که انرژی مضاعفی به خانه‌های ما روانه شده به طوریکه امکان خراب شدن تجهیزات یا ایجاد آتش سوزی‌های الکتریکی را بوجود می‌آورد.

در حال حاضر فناوری وسیله نقلیه با قابلیت اتصال به شبکه توجه زیادی را به خود جلب کرده است چرا که تعداد بالایی از خودروهای الکتریکی به تدریج وارد بازار می‌شوند.

با این حال، هنوز هم مشکلاتی بر سر این کار وجود دارد که لازم است مورد بررسی قرار گیرند. در حال حاضر سازگار کردن یک اتومبیل جهت به اشتراک گذاشتن نیروی باتری خود با شبکه برق حدود 500 دلار هزینه دربردارد که این مبلغ برای به اشتراک گذاشتن نیرو مبلغ زیادی به حساب می‌آید. علاوه بر آن، شبکه برق لازم است بداند چه زمان باتریهای خودرو برای شارژ در دسترس هستند بدین معنی که افراد مجبور خواهند بود در برنامه روزانه خود جایی برای این کار خالی کنند.

با این حال، ایده‌هایی مانند ایده‌ی گیج نمایی از آینده را نشان می‌دهند که در آن دانشمندان و مهندسان خلاق بایستی به دنبال راه‌هایی جهت کمک به پیشگیری از بحران تمام عیار انرژی باشند.

 
منابع:
sciencenewsforstudents
نسخه چاپی