مراحل تمیز کردن قهوه ساز
درست کردن قهوه با قهوه ساز کار آسانی است به ویژه اگر شما عادت به خوردن قهوه برای خوردن صبحانه داشته باشید. با توجه به رطوبت بالای دستگاه‌های قهوه ساز، آن‌ها به راحتی به محل تجمع و تکثیر میکروب‌ها و باکتری‌ها تبدیل می‌شوند. اگر قهوه سازها به صورت مرتب تمیز شوند علاوه بر بالا بردن کیفیت نوشیدنی قهوه، از شر باکتری‌ها هم خلاص می‌شوید. بعد از هر بار استفاده از قهوه ساز، آن را به صورت سطحی و هر ماه نیز یک بار به صورت اساسی قهوه ساز خود را تمیز کنید تا رسوب‌های مانده از آب، لرد‌های قهوه و سایر ناخالصی‌ها از بین برود.


تمیز کردن قهوه ساز پس از هر بار استفاده

۱- قطعات جدا شدنی قهوه ساز مانند سبد یا فیلتر قهوه، قوری قهوه و سایر قطعات قابل جابجایی را از دستگاه قهوه ساز جدا کنید.

۲- قطعات جدا شده را خوب بشویید و تمیز کنید. می‌توانید ابتدا سینک ظرف شویی یا یک سطل را با آب گرم و مقدار کمی مایع ظرف شویی پر کنید و قطعات قهوه ساز را به مدت ۱۵ دقیقه درون این محلول بگذارید. سپس با استفاده از اسکاچ شستشو داده و آبکشی کنید.

۳- حالا باید برق قهوه ساز را قطع کنید و بدنه اصلی قهوه ساز را با یک دستمال تمیز و مرطوب پاک کنید. می‌توانید از یک محلول تمیز کننده نیز برای پاک کردن بدنه قهوه ساز استفاده کنید. محلول را روی آن اسپری کنید و سپس با دستمال خوب پاک کنید.

۴- بعد از اینکه همه قطعات خوب خشک شدند، قطعات قهوه ساز را سر جای خود قرار دهید. لطفا عادت کنید بعد از هر بار استفاده قهوه ساز را تمیز کنید.


تمیز کردن قهوه ساز به صورت ماهانه

۱- مقدار نصف لیوان آب را با همین میزان سرکه سفید ترکیب کنید و درون مخزن آب قهوه ساز بریزید. اگر قهوه ساز شما بزرگ است از میزان دو لیوان از این محلول برای تمیز کردن قهوه ساز خود استفاده نمایید. به هر حال باید مخزن قهوه ساز شما به صورت کامل با این محلول پر شود.

۲- حالا دستگاه قهوه ساز را روشن نمایید و اجازه دهید محلول آب و سرکه بجوشد. بعد از پر شدن نیمی از قوری قهوه ساز با محلول آب و سرکه بخار شده، دستگاه قهوه ساز را خاموش کنید.

توجه: در این مرحله نیمی از محلول آب و سرکه باید درون مخزن اصلی قهوه ساز باقی بماند.

۳- یک ساعت منتظر بمانید تا سرکه تاثیر خود را روی تمامی میکروب‌ها و کثیفی‌های قهوه ساز بگذارد و آن را به خوبی تمیز کند.

۴- بعد از گذشت یک ساعت، مجددا قهوه ساز را روشن کنید و منتظر بمانید تا باقی مانده محلول سرکه و آب درون مخزن قهوه ساز، تبخیر شود. تمام محلول باید وارد قوری قهوه ساز شود. محلول مانده در قوری را درون سینک ظرف شویی بریزید و قوری را خوب بشویید.

۵- حالا باید دو مرتبه قهوه ساز را با آب تمیز و خالص شتسشو دهید. به این صورت که ابتدا مخزن قهوه ساز را با آب پر می‌کنید و اجازه می‌دهید کامل تبخیر شده و وارد قوری قهوه ساز شود. قوری را خالی کرده و برای بار دوم نیز این کار را تکرار کنید. باید بو و اثرات سرکه کاملا از قهوه ساز پاک شود.

۶- بعد از ضد عفونی کردن قهوه ساز با آب و سرکه، با یک دستمال مناسب قسمت بیرونی قهوه ساز را خوب تمیز کنید. موقع تمیز کردن صفحه گرمایش قوری را فراموش نکنید.


اشتباهات رایج موقع تمیز کردن قهوه ساز


۱- عدم مطالعه دفترچه راهنمای قهوه ساز

دستگاه قهوه ساز یک دفترچه راهنما دارد که باید آن را خوب بخوانید، زیرا تمیز کننده‌هایی مانند سرکه یا محلول‌های تجاری ممکن است برای دستگاه شما مناسب نباشند.


۲- بسته نگه داشتن در مخزن قهوه ساز

اگر فرصت تمیز کردن قهوه ساز را ندارید در مخزن را باز بگذارید تا رطوبت درون مخزن خشک شود و به محل رشد باکتری‌های تبدیل نشود.


۳- عدم شستشو مناسب فیلتر قهوه

فیلتر قهوه بسیار حساس است و باید به صورت مرتب شسته شود. به جای شستشوی سبد قهوه ساز می‌توانید از فیلتر‌های کاغذی قهوه استفاده کنید و بعد از هر بار استفاده آن را از قهوه ساز جدا کرده و دور بیاندازید.


منبع: سایت ستاره
نسخه چاپی