آموزش تمیز کردن لکه شکلات و آب نبات
تمیز کردن شکلات و گز و لکه آن‌ها از روی لباس و موکت کار سختی به نظر می‌رسد. ما به شما یاد می‌دهیم که چگونه با استفاده از محلول‌های خانگی و یا شیمیایی و چند کار ساده لکه شکلات را از روی لباس، پارچه، فرش و موکت تمیز کنید.

لکه‌های قهوه‌ای رنگ شکلات، ظاهری شلخته و نازیبا به لباس‌ها، فرش، ملحفه، پرده و وسایل دیگر ما می‌دهند. همه خانم‌های خانه‌دار، مخصوصا آن‌هایی که بچه دارند، حداقل چند بار در هفته با این مشکل مواجه می‌شوند. به‌ویژه اگر فرزند آن‌ها عاشق خوردن شکلات‌های کاکائویی و شیرکاکائو باشد. خوشبختانه راه‌های زیادی برای برطرف‌کردن این لکه‌های آزاردهنده وجود دارد.
 

نکته مهم برای پاک‌کردن لک شکلات و کاکائو

قبل از تمیزکردن لکه شکلات باید چند نکته مهم را بدانید. اولین و مهم‌ترین نکته این است که برای پاک‌کردن هر نوع لکه‌ای، باید حلال آن را بشناسیم. برای شناخت حلال نیز باید بدانیم ماده‌ای که لکه را به وجود آورده است، چه ترکیباتی دارد. شکلات، به‌طورکلی دارای دو ماده اصلی است که در ایجاد لک مؤثر هستند: تانین یا جوهر مازو و روغن.

جوهر مازو، ماده‌ای در گیاهان است که باعث حالت گسی در دهان می‌شود. عامل رنگ قهوه‌ای یا قرمز تیره لکه‌های شکلات، همین تانین یا جوهر مازو است. روغن بخش مهم دیگری از شکلات به شمار می‌رود. برای ساخت شکلات از روغن‌های گیاهی یا کره کاکائو یا هر دو این مواد استفاده می‌شود. شکلات‌های شیری، شیرکاکائو و بستنی‌های کاکائویی، شیر هم دارند که یعنی پروتئین را هم باید به عوامل ایجاد لکه اضافه کنیم.

 
آموزش تمیز کردن لکه شکلات و آب نبات


حلال تانین، آب سرد و مایع ظرف‌شویی (و در بدترین حالت، پودر‌های اکسیژنه لکه بر) است. برای ازبین‌بردن بخش روغن، به آب خیلی گرم و شوینده‌های حاوی حلال‌های روغنی نیاز داریم. جهت ازبین‌بردن بخش پروتئینی هم شوینده‌های حاوی آنزیم‌های پروتئینی به کار می‌آیند. پس خوشبختانه، آب را می‌توان برای تمیزکردن لکه شکلات به کار برد، اما درجه آب متفاوت است.

یک نکته مهم در مقابله با لکه شکلات این است که از آب شدن آب جلوگیری کنید و سعی کنید آن را به فرم جامد خود بازگردانید. چون شکلات ذوب شده به راحتی در الیاف پارچه نفوذ کرده و تمیز کردن چنین لکه‌هایی ساده نخواهد بود.

برای این کار لباس را داخل یک کیسه پلاستیکی طوری قرار دهید که لکه به سمت بیرون باشد و به قسمت‌های تمیز لباس سرایت نکند. سپس آن را در فریزر بگذارید تا شکلات روی آن سفت شود.

این شکلات سفت شده را با یک چاقو یا چیزی شبیه به آن که به بافت لباس صدمه نزند جدا کنید. وقتی مطمئن شدید قسمت اعظم لکه شکلات را جدا کرده‌اید می‌توانید از یک پودر رختشویی آنزیم‌دار برای شستن لباس استفاده کنید.

استفاده از پودر آنزیم‌دار برای این کار توصیه می‌شود چون آنزیم موجود در این پودرها ساختار پروتئین و چربی شکلات را در هم شکسته و پاک کردن لکه شکلات را ساده‌تر می‌کنند.
 

خدایا لکه پاک نشد، حالا چیکار کنم ؟

حال اگر روش‌های گفته شده برای از بین بردن لکه شکلات روی لباس شما موثر واقع نشد نگران نباشید. در این شرایط می‌توانید از یک پودر رختشویی که خاصیت لکه بری هم دارد استفاده کنید.

لباس را چند ساعت داخل محلول این پودر و آب سرد خیس کنید تا ساختار لکه شکسته شود (اگر لکه بزرگ است و پاک کردن آن دشوار به نظر می‌رسد لباس را یک شب تا صبح داخل این محلول نگه دارید تا نتیجه بهتری بگیرید).

پس از آن می‌توانید لباس را به روش معمول بشویید. این روش برای زمانی که می‌خواهید لباس را با دست و در آب سرد بشویید بسیار مناسب است، البته قبل از به کار بردن هر نوع مایع یا پودر لکه بر لازم است که توضیحات روی بسته را به دقت بخوانید و محض اطمینان مقدار کمی از محلول را به درز داخل لباس بمالید تا این ماده جدید به بافت و رنگ لباس شما صدمه‌ای وارد نکند.

 
آموزش تمیز کردن لکه شکلات و آب نبات


بخش اول: پاک کردن شکلات از روی لباس و پارچه

۱- قسمت‌های سفت شکلات را از روی لباس جدا کنید. می‌توانید شکلات را با یک قاشق خرد کنید و از روی لباس جدا کنید. اگر همچنان سفت بود و جدا نشد یک بطری آب سرد روی شکلات گذاشته و اجازه دهید یک ساعت بماند. سپس آن را با قاشق یا کاردک که نوک تیز نباشد، خرد کنید و از لباس جدا کنید.

توجه: اگر آدامس، آب نبات قیچی، گز یا هر شکلات و شیرینی مشابهی که چسبناک بود روی لباس ریخت، ابتدا قسمت‌های قابل برداشتن را جدا کنید و روی لباس چند تکه یخ بگذارید. یک ساعت صبر کنید و سپس مابقی مانده‌های شکلات را از لباس جدا نمایید.

۲- حالا باید لکه مانده از شکلات را از روی لباس پاک کنید، برای این کار از یک قاشق چای خوری سرکه، یک قاشق چای خوری مایع ظرف شویی و یک فنجان آب گرم استفاده نمایید. یک اسفنج بردارید به محلول آغشته کرده و روی لکه بکشید، سپس ده دقیقه منتظر بمانید.

توجه: می‌توانید از محلول‌های پاک کننده تجاری هم استفاده نمایید.

۳- سپس با استفاده یک پارچه مناسب، لکه را از داخل و خارج لباس پاک کنید و مدام پارچه را جابجا کنید و با قسمت های تمیز آن لکه را پاک کنید. برای اینکه رنگ شکلاتی که به پارچه گرفته شده مجددا روی لباس بر نگردد، از بخش‌های تمیز پارچه استفاده کنید.

۴- درون یک سطل آب یک یا دو قاشق غذا خوری سود سوز آور بریزید. لباس یا پارچه‌های کثیف شده را درون آن قرار دهید و اجازه دهید یک ساعت در آب بماند. سپس آن را در آورده و با آب شستشو دهید.

اگر لکه خیلی سخت بود می‌توانید یک شب لباس یا پارچه را درون سفید کننده قرار دهید و صبح آن را خوب با آب بشویید.

۵- بعد از تمام شدن فرآیند از بین بردن لکه شکلات از روی لباس و پارچه، می‌توانید آن‌ها را به راحتی با دیگر لباس‌های هم رنگ خود بشویید.

 
آموزش تمیز کردن لکه شکلات و آب نبات
 

از بین بردن لکه شکلات از روی لباس‌هایی که به خشکشویی نیاز دارند

دوباره، تا حد امکان شکلات را با استفاده از چاقویی که تیز نباشد یا لبه کارت اعتباری جدا کنید. محل لکه را مالش ندهید یا با آب خیس نکنید، زیرا با این کار می‌توانید اوضاع را بدتر کنید؛ به خصوص روی ابریشم.

در اسرع وقت لکه را به خشکشویی حرفه‌ای خود بسپارید و محل لکه و علت ایجاد آن را هم به آن‌ها اطلاع دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. اگر از کیت خشکشویی خانگی استفاده می‌کنید، حتماً قبل از قرار دادن لباس در کیسه خشک‌کن، لکه شکلات را با مواد پاک کننده لکه، پاک کنید.


بخش دوم: تمیز کردن شکلات و آب نبات از روی فرش و موکت

۱- شکلات یا آب نبات را از روی فرش، موکت یا مبلمان بردارید. سعی کنید به محض ریختن شکلات روی فرش، آن را از روی فرش بردارید تا بقیه قسمت‌ها نیز لکه نشود.

امروزه بسیاری از ما برای این‌که محیط داخلی ساختمان‌هایمان وسیع‌تر به نظر برسد، از فرش‌ها و موکت‌های رنگ روشن استفاده می‌کنیم. همه خانم‌هایی که فرزند کوچک دارند، می‌دانند فرش و موکت رنگ روشن با داشتن بچه کوچک سازگاری ندارد. مخصوصا وقتی فرزند شما عاشق شکلات کاکائویی، شیرکاکائو یا بستنی شکلاتی هم باشد.

بهترین روش برای پاک‌ کردن لکه شکلات از فرش و موکت، همان اسپری‌های لکه‌بر نانو مخصوص فرش و موکت هستند. این اسپری‌ها، یک نجات‌بخش سریع برای مشکل لکه‌های فرش و موکت به شمار می‌روند.

آموزش تمیز کردن لکه شکلات و آب نبات



نکات مورد توجه:

اگر آب نبات، شکلات یا گز خیلی سفت است و به راحتی از موکت و فرش جدا نمی‌شود، می‌توانید قسمت لکه شده را با آب سرد خیس کنید و کمی صبر کنید، وقتی نرم شد آن را از روی فرش یا موکت جدا کنید.

اگر شکلات ریخته شده روی فرش از نوع کارامل است، با استفاده از اسفنج و الکل به راحتی آن را از روی فرش پاک کنید.

اگر شکلات یا آب نبات چسبناک بود از یخ برای از بین بردن بقیه آن استفاده کنید.

۲- به یکی از روش‌های زیر یک محلول پاک کننده تهیه کنید و درون یک ظرف پلاستیکی آبپاش بریزید:

الف- یک چهارم قاشق چای خوری مایع دستشویی و یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. از این محلول برای پاک کردن لکه شکلات از روی فرش استفاده کنید.

ب- یک قاشق غذاخوری آمونیاک پاک کننده و یک فنجان آب را با هم مخلوط نمایید. برای استفاده از این محلول روی وسایل مختلف احتیاط کنید، زیرا ممکن است به فرش یا موکت شما آسیب برساند.

توجه داشته باشید برای درست کردن محلول پاک کننده فرش و موکت از مایع ظرف شویی استفاده نکنید، زیرا دارای ذرات سفید کننده است و ممکن است به رنگ فرش و موکت آسیب برساند. محلول را روی لکه‌ها اسپری کنید.

۳- با یک دستمال یا اسفنج تمیز روی لکه بکشید، توجه کنید که مدام باید از قسمت‌های تمیز پارچه استفاده کنید و با این کار مانع لکه شدن دوباره فرش شوید.

توجه: اگر دیدید لکه هنوز باقی مانده است کمی سرکه سفید روی فرش اسپری کنید و دوباره برای پاک کردن لکه با اسفنج تلاش کنید.

۴- حالا باید محلول را از روی فرش و موکت تمیز کنید. برای این کار یک پارچه یا دستمال را خوب خیس کنید و روی قسمت لکه شده فرش بکشید و بعد روی آن را با یک پارچه یا حوله کاغذی خشک، خوب خشک کنید و نم و خیسی را بگیرید. یک روز صبر کنید تا خوب خشک شود. سپس با جارو برقی محل لکه شده را خوب جارو کنید.
 

جمع‌بندی

در این مقاله، درباره نحوه تمیز کردن لکه شکلات از فرش و به‌طورکلی تمیزکردن لکه شکلات از لباس، پرده، ملحفه و… صحبت کردیم. اگر لکه ایجادشده را قبل از خشک‌شدن و قدیمی شدن پاک کنید، کار شما چندان سخت نخواهد بود.

امّا اگر بگذارید لکه‌های شکلات قدیمی شوند، باید زمان بیشتری را صرف پاک‌کردن آن‌ها کنید. به‌علاوه، به مواد لکه‌بر قوی‌تری مانند ژل‌های سفیدکننده هم نیاز خواهید داشت.


منبع: سرویس خبر و تحقیق پرتال فرهنگی راسخون
نسخه چاپی