ترفندهایی برای تمیز کردن پارکت
کفپوش یا پارکت با دوام، مقرون به صرفه و شیک می‌باشد و زیبایی خاصی به منزل شما می‌دهد. یکی از مزایای استفاده از پارکت، تمیز کردن راحت و سریع آن است. شما می‌توانید به سادگی و به صورت منظم پارکت منزل خود را تمیز و درخشان کنید.


تمیز کردن پارکت به صورت معمول و سطحی

۱- ابتدا با جارو برقی خرده‌های غذا، آشغال و گرد و غبار را از روی پارکت جارو کنید و آن را خوب تمیز کنید.

۲- طی حوله‌ای را بردارید و در حالی که حوله آن خشک است به آرامی روی پارکت بکشید و سعی کنید گرد و غبار مانده روی پارکت را پاک کنید. به جای طی حوله‌ای می‌توانید از یک دستمال نرم یا برس پر پشت با مو‌های نرم نیز استفاده کنید.

۳- حال تمیز کردن پارکت را با آب ادامه دهید. برای این کار به یک طی مویی یا طی پارچه‌ای و یک سطل آب نیاز دارید. کف پارکت را به آرامی با طی مویی خیس کرده و طی بکشید، دقت کنید که آب زیاد روی پارکت نماند.
بهتر است از گوشه اتاق طی کشیدن را شروع کنید تا بر روی قسمت‌هایی که طی کشیده اید پا نگذارید و اجازه دهید رطوبت آن کاملا در دمای اتاق خشک شود.

۴- بهتر است مراحل فوق را دو روز در هفته انجام دهید نه بیشتر. با انجام این مراحل به طور منظم، پارکت‌ها براق و تمیز می‌مانند و نیاز به تمیزکاری عمقی و سخت ندارند.

نکته: اگر پارکت‌های منزل تان چوبی هستند، می‌توانید بین پانل‌های پارکت نفت خام بریزید تا خرده‌های آشغال یا گرد و غبار بین درز آن‌ها گیر نکند.


تمیز کردن پارکت به صورت عمقی

۱- ابتدا با روش ذکر شده در بالا پارکت را تمیز کنید یعنی جارو کشیده و گرد و غبار آن را بگیرید و با طی مرطوب کفپوش را خوب پاک کنید. حالا وقت آن است که تمیز کردن عمقی را شروع کنید.

۲- یک محصول تمیز کننده مخصوص پارکت بخرید. انواع مختلفی از تمیزکننده‌های پارکت در فروشگاه‌ها موجود است، اما شما باید با توجه به نوع پارکت خود یک محصول مناسب پیدا کنید. دقت کنید که برخی محصول‌ها برای پاک کردن چوب است و درز بین پانل‌های چوبی را هم به خوبی پر می‌کند.


نکات مورد توجه:

به دنبال محصولاتی باشید که کفپوش را با مواد افزودنی خاصی پاک می‌کنند و موجب افزایش طول عمر پارکت و نگهداری آن می‌شود.

مهم است که کفپوش‌های پانلی را با یک ماده درزگیر پوشش دهید این کار باعث افزایش طول عمر و دوام پارکت می‌شود.

محصولاتی مثل واکس، موم و یا پاک کننده‌های دیگری که ادعا می کنند موجب درخشش پارکت می شوند را نخرید، زیرا این محصولات بعد از مدتی سبب کدر شدن پارکت و چسبیدن مو و آشغال‌های ریز به آن می‌شوند. علاوه بر این تمیز کردن پارکت را سخت می‌کنند.

۳- شما مجبور نیستید یک محصول تجاری بخرید بلکه می‌توانید یک تمیز کننده خانگی تهیه کنید. بسیاری از محلول‌های تمیز کننده خانگی برای پارکت نیز مناسب هستند. برای درست کردن محلول پاک کننده پارکت، یک سطل آب گرم را با ¼ فنجان مایع ظرفشویی خفیف مخلوط کنید.

توجه: دقت کنید که نباید از سرکه، آمونیاک و پاک کننده‌هایی با PH بالا و تمیز کننده‌های روغنی استفاده کنید.

۴- با یک طی مویی یا هر وسیله مناسب دیگری محلول تمیز کننده را بر روی سطح پارکت بکشید و خوب پاک کنید. فوت کوزه گری هنگام تمیز کردن پارکت، استفاده از حداقل آب ممکن است. زیرا آب به اغلب پارکت‌ها به ویژه پارکت‌های چوبی آسیب می‌رساند. حتما توجه داشته باشید که اگر از تمیز کننده تجاری استفاده می‌کنید مقدار ترکیب آن با آب را از روی دستورالعمل مطالعه کنید. پارکت را با طی و محلول تمیز کننده پاک کنید.

۵- پس بعد از استفاده از محلول پاک کننده با یک دستمال نرم یا طی مویی تمیز که آن را مرطوب کرده اید، کف پارکت را تمیز کنید. سپس با یک دستمال یا حوله نرم پارکت را خوب خشک کنید یا اینکه درب و پنجره‌های اتاق را باز کنید تا پارکت‌ها با جریان هوا زودتر خشک شوند.


منبع: سایت ستاره
نسخه چاپی