روایاتی از ائمه(ع) درباره نفاق و دورویی
امام صادق (ع ) فرمود: هر که با مسلمان به دو چهره، و دو زبان برخورد کند، روز قیامت در حالی بیاید که برای او دو زبان آتشین باشد. (1)


شرح:

مقصود کسانی هستند که برای جلب نفع دنیوی، نزد هر کس مطابق تمایلات او سخن گویند و به اصطلاح معروف نان به نرخ روز خورند، که این کار باعث حق کشی های فراوان می گردد و عین نفاق است.

حضرت باقر(ع ) فرمود: چه بد بنده ای است آن بنده دو رو و دو زبان، که در حضور برادرش او را ستایش کند و در پشت سر او را بخورد (و از او بدگویی کند) اگر دارا شود (و ثروتی به چنگ آورد) بر او رشک برد، و اگر گرفتار شود، دست از یاری او بردارد. (2)


شرح:

مقصود از اینکه حضرت فرمود: ((در پشت سر او را بخورید)) یعنی غیبت او را کند، چنانچه خدای تعالی فرماید: ((و غیبت نکند برخی از شما برخی دیگر را؛ آیا یکی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خویش را بخورد؟ همانا آن را ناخوش دارید. (حجرات ((49)) آیه 12).

خدای تبارک و تعالی به عیسی بن مریم فرمود: ای عیسی! باید که زبانت در پنهانی و آشکار یکی باشد، و همچنین قلب تو. همانا من تو را از نفس خودت می ترسانم و همین بس که من (بر حال تو) آگاهم. دو زبان در یک دهان نشاید، و دو شمشیر در یک غلاف نگنجد، و دو دل در یک سینه نباشد، نهاد انسان نیز این چنین است (که دو عقیده مخالف، در یک ذهن نتواند جایگیر شود). (3)



پی نوشت:

(1) - من لقی المسلمین بوجهین و لسانین جاء یوم القیامة و له لسانان من نار. (باب ذی اللسانین، ح 1).
(2) - بئس العبد یکون ذا وجهین و ذا لسانین یطری اخاه شاهد و یاءکله غائبا ان اعطی حسده و ان ابتلی خذله. (همان، ح 2).
(3) - قال الله تبارک و تعالی لعیسی بن مریم علیه السلام: یا عیسی لیکن لسانک فی السر و العلانیة لسانا واحداو کذلک قلبک انی احذرک نفسک و کفی بی خبیرا لا یصلح لسانان فی فم واحد و لا سیفان فی غمد واحد و لا قلبان فی صدر واحد و کذلک الاذهان. (همان، ح 3).


منبع: حوزه نت
نسخه چاپی