گیاه چق چقه چه خواصی دارد؟
گیاه چق چقه دارای خاصیت ضد اسهال، ضد عفونت و ضد سرطان بوده، ضماد حاصل از برگهای گیاه چق چقه، جهت درمان دمل و جلوگیری از خونریزی کاربرد دارد.

گیاه چق چقه که از گیاهان بومی ایران بوده، امروزه اطلاعات مهمی از خواص دارویی این گیاه به ویژه در درمان برخی انواع سرطان شناسایی شده است و استفاده از آن در صنعت دارو انقلابی در صنعت داروسازی انجام داده است. این گیاه در زمینهای کشاورزی به فراوانی یافت میشود و بیشتر کشاورزان آن را به عنوان علف هرز برشمرده، آنرا از ریشه کنده و دور میریزند. 

برگ و ریشه این گیاه خاصیت درمانی داشته در کشور ما، در استان کردستان به وفور یافت میشود. بسیاری از متخصصان گیاهان دارویی معتقدند گیاه چق چقه متعلق به خانواده کاسنی‌ها بوده، بسیاری آن را همان گیاه دارویی قاصدک مینامند که به زبان کردی چق چقه گفته می‌شود و از خواص درمانی بی‌نظیری برای درمان سرطان و بیماری های کبدی برخوردار است. برای آشنایی با خواص درمانی گیاه چق چقه تا انتها با ما همراه باشید.
 
خواص درمانی گیاه چق چقه
 از قسمتهای گوناگون گیاه مانند ریشه، برگ و شیرابه آن در درمان استفاده میشود. برخی از مهمترین خواص دارویی چق چقه عبارتند از:

1-  چق چقه برای تصفیه و پاکسازی خون، همچنین برای درمان خونریزی، یبوست و ناهنجاری­ های دستگاه گوارش کاربرد دارد.
2- گیاه چق چقه به عنوان دارویی قاعده‌آور، ضد اسهال و ضد عفونت محسوب میشود.
3- از شیره این گیاه برای درمان اعتیاد معتادان استفاده شده، دارای خواصی مانند ضد تحریک و آرامش دهنده اعصاب است.
4- مصرف این گیاه برای زنان مفیده بوده، در درمان و تسکین تب حاصل از دوران قاعدگی و عادت ماهیانه در بانوان مفید است.
5- مهمترین خاصیت درمانی این گیاه خاصیت ضد سرطان بودن آن بوده، در پیشگیری و کمک به درمان و رفع سرطان بسیار موثر است.
6- استفاده موضعی و ضماد حاصل از برگ­های گیاه دارویی چق چقه، جهت درمان جوش و دمل، جلوگیری از خونریزی و دندان درد و نیز به دلیل وجود ماده لاتکس در درمان زگیل کاربرد دارد.
7- شیره غلیظ شده گیاه دارویی چق چقه، برای رفع بیماری های کبد مناسب است و باعث افزایش شیر مادران شیرده نیز می­ شود.
  
گیاه شناسی چق چقه
 گیاه دارویی چق چقه به فارسی به نامهای گل قاصد، قاصدک، کاسنی زرد، کاسنی صحرایی و کاسنی بری نامیده شده است. به زبان کردی به این گیاه چق چقه و در کرمانشاه آن را با نام شیر تیغک میشناسند. گیاهی است علفی و دائمی که ارتفاع ساقه آن به 40 سانتی‌متر می‌رسد و به طور خوردرو در بین چمن‌ها، زمین‌های بایر، مزرعه، دشت و پارک و حتی کنار جاده‌ها و به طور کلی همه جا می‌روید.

چق چقه، گیاهی است از تیره گل‌ستاره‌ای‌ها از سرده کاسنی‌ها، از این گیاه دو گونه به صورت پرورش یافته و چهار تا شش گونه وحشی موجود است. به طور کلی کاسنی‌ها انواع مختلفی داشته، سه نوع آن شناخته شده تر است. چق چقه یا کاسنی زرد در طب قدیم ایران به نام ترخشقون نیز یاد شده و در بیشتر نواحی ایران پراکندگی دارد.

طریقه مصرف چق چقه
 مقدار 300 گرم از این گیاه را در آب جوش گذاشته و بجوشانید تا کمی غلیظ شود. سپس در یخچال بگزارید تا سرد شود . هر روز صبح قبل از صبحانه و قبل از نهار و شام یک فنجان از آن را میل کنید. همچنین برگهای جوان آن را می‌توان با سالاد استفاده نمود و چون خیلی تلخ است باید آن را با ترشی و آبلیمو مصرف کرد.

مضرات گیاه چق چقه (موارد احتیاطی و منع مصرف)
  چق چقه دارای خاصیت قاعده آور بوده، از این رو مصرف آن برای بانوان باردار مضر بوده، امکان دارد موجب خونریزی و سقط جنین شود.
استفاده بیش از حد از شیره این گیاه ممکن است موجب قولنج معده، درد روده و اسهال شود.
ریشه‌ چق چقه بر توانایی کبد برای جذب بعضی داروها اثر می‌گذارد و اگر تحت درمان دارویی خاصی هستید بهتر است پیش از مصرف این گیاه با پزشک مشورت کنید.


منبع:سایت ستاره
نسخه چاپی