تفاوتهای کلیدی وای فای و بلوتوث
در این مقاله برخی از تفاوتهای کلیدی میان فناوری‌های بلوتوث و وای‌فای را مشخص کرده، به طوریکه به شما در درک بهتر آنها کمک خواهد کرد. همچنین برخی از ویژگی‌های مهم این دو را بیان می‌کنیم. در آخر در خصوص فناوری تترینگ (tethering) که همان یکپارچه سازی فناوریهای بلوتوث و وای‌فای است توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

فناوری‌های بلوتوث و وای‌فای بسیار ابتدایی بوده و کاربرد بسیار راحتی دارند و در عین حال در حوزه الکترونیک و ارتباطات از اهمیت زیادی برخوردارند. همچنین در سراسر جهان به محبوبیت فراوانی دست یافته‌اند.

ابتدا با فناوری بلوتوث آغاز می‌کنیم، سپس به فناوری وای فای پرداخته و در آخر نگاهی به تفاوتهای کلیدی آنها خواهیم داشت.


فناوری بلوتوث

فناوری بلوتوث در سال 1994 توسط اریکسون اختراع و توسط گروه SIG مدیریت شد. این فناوری اساساً جهت دریافت و انتقال اطلاعات میان دو وسیله در فاصله نزدیک به یکدیگر بکار می‌رود. از آن می‌توان جهت به اشتراک گذاشتن اطلاعات در فرمتهای مختلف استفاده نمود. همچنین از امواج رادیویی فوق‌العاده بالا (UHF)  در باند ISM (صنعتی، علمی و پزشکی) جهت دریافت و انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. فرکانس کار آن 2402 تا 2484 مگاهرتز است. کمی پیچیده به نظر می‌رسد؟ نگران نباشید، در ادامه مطلب متوجه آن خواهید شد.

در حالت ایده‌آل، فاصله میان دستگاه‌های گیرنده و فرستنده نبایستی بیشتر از 10 متر در راستای دید در بلوتوث با ورژن 3 و تا 240 متر در بلوتوث 5 باشد. وضعیت اتصال میان دستگاه‌های گیرنده و فرستنده ممکن است در صورت وجود موانع فیزیکی میان آنها تحت تأثیر قرار گیرد. بنابراین توصیه می‌شود دستگاه‌ها را نزدیک به یکدیگر قرار داده تا دچار انقطاع در انتقال اطلاعات نشوید.

اشتراک گذاری اطلاعات میان دو دستگاه برخوردار از بلوتوث بسیار ساده است. تنها نیاز است که بلوتوث هر دو دستگاه را روشن کنید. سپس می‌توانید فایلهایی که قصد به اشتراک گذاری دارید را انتخاب و بر روی آیکون بلوتوث کلیک نماید. سپس دستگاه گیرنده در خصوص قبول یا عدم قبول دریافت فایل از فرد سئوال می‌کند. به محض آنکه فرد دریافت کننده بر روی آیکون اجازه دسترسی فشار دهد، انتقال اطلاعات آغاز می‌شود. پس از پایان کار نبایستی فراموش کنید که بلوتوث دستگاه‌ها را خاموش نمایید.


فناوری وای‌فای

وای‌فای از دو واژه Wireless Fidelity به معنای هماندهی بی‌سیم گرفته شده است. هنگامی که اینترنت تازه به جهان معرفی شده بود، مردم از شبکه محلی (LAN) جهت به اشتراک گذاری ارتباط اینترنتی میان دستگاه مودم و کامپیوترها استفاده می‌کردند. در صورتی که سرعت ارائه شده توسط اینترنت 20 مگابایت در ثانیه باشد و 4 کامپیوتر در شبکه وجود داشته باشد، آنگاه سرعت هر کامپیوتر حدود 5 مگابایت خواهد بود. در صورتی که 2 کامپیوتر از 4 کامپیوتر در حال کار باشند، آنگاه هرکدام سرعت 10 مگابایت بر ثانیه دریافت خواهند کرد.

بعدها فناوری انقلابی وای‌فای بوجود آمد. در این فناوری تمام ارتباطات فیزیکی موجود در LAN حذف شده است و امکان ارتباط با اینترنت را از طریق بی‌سیم فراهم می‌سازد.
 با در اختیار داشتن یک دستگاه مودم متصل به یک روتر می‌توانید دستگاه‌های خود را به صورت بی‌سیم به این روتر متصل سازید بنابراین می‌توانید بدون هیچگونه نگرانی در خصوص وجود سیم‌های دست و پا گیر، به اینترنت وصل شوید. در نتیجه با در اختیار داشتن یک دستگاه مودم متصل به یک روتر می‌توانید دستگاه‌های خود را به صورت بی‌سیم به این روتر متصل سازید و آنگاه ارتباط اینترنتی برقرار می‌شود. فناوری بی‌سیم در سه فرکانس 4ر2، 5 و 60 گیگاهرتز عمل می‌کند. اکثر روترها دارای باند 4ر2 و 5 گیگاهرتز هستند.

حداکثر محدوده‌ای که می‌توان به وسیله‌ی روتر وای‎‌فای به آن دست یافت 105 فوت یا 32 متر است. این میزان با توجه به روترهای موجود در بازار تفاوت خواهد کرد.


تفاوت میان بلوتوث و وای‌فای

بلوتوث می‌تواند جهت اشتراک اطلاعاتی از جمله موسیقی، تصویر، ویدئو و غیره میان دو تلفن، لپ‌تاپ یا حتی میان تلفن و لپ‌تاپ مجهز به این فناوری بکار رود. شما می‌توانید پرینتر و حتی اسپیکر یا هدفون خود را به صورت بی‌سیم و از طریق بلوتوث به تلفن هوشمند و لپ‌تاپ متصل سازید. به طور مشابه، می‌توانید تلفن و کامپیوتر مجهز به وای‌فای را به شبکه وای‌فای جهت به اشتراک گذاری اتصال اینترنتی و ارتباط آنلاین متصل سازید.

استانداردها و پروتکل‌های بکار رفته در جهت توسعه هر دو این فناوری کاملاً از یکدیگر متفاوت است.

بلوتوث می‌تواند جهت به اشتراک گذاری فایلهای اطلاعاتی میان دستگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که وای‌فای برای به اشتراک گذاری ارتباط اینترنتی میان دستگاه‌ها مفید است.

فناوری بلوتوث در فرکانس ISM 4ر2 گیگاهرتزی کار می‌کند در حالی که فناوری وای‌فای دارای سه فرکانس 4ر2، 5 و 60 گیگاهرتزی است.

بلوتوث در هر ارتباط تنها می‌تواند میان دو دستگاه یعنی فرستنده و گیرنده، اطلاعات را به اشتراک گذارد در حالی که 250 دستگاه می‌توانند به روتر متصل شوند. هرچند تعداد حقیقی دستگاه‌هایی که می‌توانند به یک روتر متصل شوند با توجه به تفاوت در مدل روترهای موجود در بازار می‌تواند متفاوت باشد.

محدوده عملکرد بلوتوث حدود 10 تا 240 متر است در حای که این محدوده برای روترها 45 تا 100 متر است که از یک دستگاه به دستگاه دیگر متفاوت خواهد بود.


مفهوم تترینگ

تترینگ که همچنین تحت عنوان PAM به معنای تلفن به عنوان مودم یا به اشتراک گذاری اینترنت شناخته می‌شود، نوعی فناوری است که فناوری‌های بلوتوث و وای‌فای را درهم می‌آمیزد. در تترینگ، اینترنت یک تلفن هوشمند را می‌توان با کامپیوتر و سایر تلفن‌های همراه به اشتراک گذاشت. تترینگ شامل سه نوع تترینگ بلوتوث، تترینگ وای‌فای و تترینگ یو‌اس‌بی (USB)  می‌شود.

در تترینگ از طریق بلوتوث، تلفن هوشمند با یک لپ‌تاپ یا یک تلفن هوشمند دیگر با استفاده از بلوتوث جفت می‌شود. سپس اتصال اینترنت تلفن هوشمند با دستگاه دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود.

در تترینگ از طریق وای‌فای، تلفن هوشمند به عنوان یک مودم عمل می‌کند. لپ‌تاپ‌ها یا سایر تلفن‌های هوشمند می‌توانند تنها به منظور اجازه دسترسی به اینترنت با یکدیگر اتصال برقرار کنند.

در تترینگ از طریق یو‌اس‌بی، نیاز است که درایورهای تلفن هوشمند در لپ‌تاپ نصب شوند و سپس لپ‌تاپ می‌تواند از طریق یو‌اس‌بی به تلفن هوشمند متصل شود. سپس می‌تواند ارتباط اینترنتی تلفن را به اشتراک گذارد. تلفن هوشمندی که اینترنت خود را به اشتراک می‌گذارد به عنوان یک هات‌اسپات قابل حمل برای دستگاه‌هایی که به طریق بی‌سیم یا با سیم به آن متصل می‌شوند عمل می‌کند.به عبارت دیگر، تلفن هوشمندی که اینترنت خود را به اشتراک می‌گذارد به عنوان یک هات‌اسپات قابل حمل برای دستگاه‌هایی که به طریق بی‌سیم یا با سیم به آن متصل می‌شوند عمل می‌کند. (هات‌اسپات سرویسی است که در آن امکان اتصال به اینترنت وای‌فای را برای افراد دارای تلفن های هوشمند، تبلت، لپ تاپ و سایر دستگاه های برخوردار از قابلیت وای‌فای فراهم می‌کند).

در این مقاله تمام سعی خود را کرده مفاهیم فناوری‌های بلوتوث و وای‌فای را به بهترین شکل توضیح دهیم، امیدواریم این مقاله مفید فایده واقع شده باشد. شما می‌توانید با استفاده از فناوری بلوتوث موسیقی، ویدئو، کتابهای الکترونیکی و غیره را به اشتراک گذارید یا با اتصال به وای‌فای، به صورت آنلاین آنها را برای خود دانلود نمایید. این فناوری‌ها بسیار رایج بوده و کاربرد آنها بسیار آسان است. تنها نیاز به تمرین اولیه داشته و سپس می‌توانید از آنها در زندگی روزانه خود بهره ببرید.


منبع: techspirited
نسخه چاپی