لطفاً زمان را نگه دارید!
همه­ ی ما روزهایی را تجربه کرده‌ایم که زمان در اختیار ما بود؛ ولی نتوانستیم نمره­ ی قبولی در استفاده از آن بگیریم. در چنین شرایطی، وقتی کار به حساب و کتابِ پایان روز رسید، حال ما گرفته شد و حسرت خوردیم که ای کاش بهتر از روزهایی که در اختیار من بود استفاده می‌کردم تا کارنامه­ ی روزانه­ ی من پُررنگ‌تر بود. «فرصت‌ها به سرعت ابرهای آسمان در حرکت ­اند و غفلت از آن، مساوی است با پشیمانی و اندوه.» این جمله‌ای است که از امام علی علیه‌السلام برای ما به یادگار مانده است؛ جمله‌ای که امروزه محور یادگیری مهارت­ های زیادی شده و ما را بر آن داشته است تا برای استفاده­ ی بهتر از زمان، سراغ روش‌هایی برویم که کنترل‌گری­ مان را افزایش دهد. تاکنون روش‌های زیادی برای مدیریت زمان پیشنهاد شده است که هرکدام مزایا و معایبی را با خود به همراه دارد. مهم نیست که از کدام روش استفاده می‌کنید، بلکه مهم این است که خودتان را بدون برنامه رها نکنید و طعمه­ ی جذّابیت‌هایی نشوید که مثل راهزن عمل می‌کنند و نمی‌گذارند به کارهای روزانه­ ی خودتان برسید. گوشی تلفن، اینترنت، تماشای تلویزیون، دوستان، تفریحات برنامه‌ریزی نشده و مانند آن، ازجمله دزدهای زمان هستند.


پیشنهاد باران

در این شماره، روشی را پیشنهاد می‌کنیم که حسّاسیت شما را نسبت به زمان بیش­تر می ­کند و پس از مدتی از شما فردی می‌سازد که از وقت‌های خود بیش­ترین استفاده را خواهید کرد. برای این کار، لازم است به مدت یک ماه، در چهار هفته، ابتدا زمان خود را تحلیل کنید؛ یعنی چهار هفته­ ی کامل به خودتان گزارش بدهید که در طول روز چه کارهایی انجام داده­ا ید. در گام دوم، لیستی از مهم‌ترین کارهایی را که دوست داشتید در طول روز اتفاق بیفتد و در برنامه­ ی شما اجرا شود، بررسی کنید.

به عنوان نمونه، وقتی جدول زمان را با گزارش خود تکمیل می‌کنید، در ستون بالا، گزارش هرساعت را در یک خانه به صورت چند کلمه می‌نویسید، سپس در ستون پایین، بررسی کنید که مثلاً امروز چند خانه به درس خواندن گذشته است. اگر سه تا از خانه‌های جدول به این کار اختصاص یافته، یعنی شما توانسته‌اید امروز سه ساعت برای درس خواندن و مطالعه درسی وقت بگذارید. وقتی هفته ­ی اول تمام شد، شما می‌توانید همین ستون درس خواندن را در طول هفته بررسی کنید که چند ساعت هفته را به مطالعه و انجام تکالیف درسی گذرانده‌اید. وقتی چهار هفته به پایان رسید، شما متوجه چند نکته می‌شوید:

1. من چقدر از زمان را به خوبی استفاده می‌کنم؟
 
2. چه چیزهایی مانع استفاده من از زمان هستند؟
 
3. آیا ساعت‌های من با کارهای مورد انتظارم هماهنگ است یا خیر؟
 
4. آیا هفته­ ی دوم نسبت به هفته­ ی اول پیشرفتی در استفاده از زمان داشته‌ام یا نه؟
 
5. چه ساعت‌هایی از روز، آمادگی بیش­تری برای فعالیت‌های علمی دارم؟
 
می‌توانید پس از تکمیل این جدول با کسی که مهارت خوبی در برنامه‌ریزی دارد، مشورت کنید تا نتایج بهتری به دست آورید. اکنون جدول زمان را با امید موفقیت بیش­تر به شما تقدیم می‌کنیم.
 
روزها
ساعت
شنبه یکشنبه دوشنبه سه‌شنبه چهارشنبه پنج‌شنبه جمعه محاسبه
6
 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
جمع ساعات کلاس
انجام تکالیف
تلویزیون
دوستان
مهمانی/میزبانی
بهداشت
خرید
رفت‌وآمد
موبایل و تلفن
عبادت
خواب
تغذیه
کارهای خانه

نویسنده: ابراهیم اخوی 
نسخه چاپی