فناوری نسل سوم شبکه تلفن همراه (‏‎3G‎‏) در مقابل وای فای‏
با توجه به پیشرفت‌های متعدد در فناوری‌های اینترنت و ارتباطات راه دور، امکانات و جنبه‌های مدرن بسیاری برای کاربران لپ‌تاپ و تلفن همراه به وجود آمده است. استفاده از سیستم‌های بی‌ سیم جهت سرعت بخشیدن به ارتباطات، انتقال اطلاعات و سایر فرایندهای آنلاین در حال افزایش است. دو فناوری اصلی در این حوزه، 3G و وای فای را شامل می‌شود.
 فناوری 3G همچنین به نسل سوم و وای فای نیز به هماندهی بی سیم اشاره دارندفناوری 3G همچنین به نسل سوم و وای فای نیز به هماندهی بی سیم اشاره دارند. هر دو این فناوری‌ها خدمات و دسترسی بی سیم به اینترنت را برای کاربران فراهم ساخته و می‌توانند در دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ، دستیار دیجیتالی شخصی با نام اختصاری PDA، و سایر گجت یا ابزارهای سرگرمی بکار برده شوند.

 

3G چیست؟

3G به معنای استاندارد نسل سوم ارتباطات راه دور برای تلفن همراه مطابق با استاندارهای IMT-2000 است. نخستین بهره‌برداری تجاری از آن در سال 2001 توسط NTT DOCOMO در ژاپن صورت گرفت. 3G به طور گسترده در تلفن‌های همراه جهت برآورده ساختن اهدافی همچون تماشای تلویزیون همراه، ویدئوهای مورد تقاضا، کنفرانسها و تماس‌های ویدئویی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. فعال سازی خدمات 3G به مراکز ارائه دهنده خدمات بستگی دارد.
 

وای‌ فای چیست؟

فناوری وای‌ فای که همچنین تحت عنوان استاندارد 11ر802 شناخته می‌شود، انتقال اطلاعات در فرم‌های مختلف را به سایر وسایل از طریق شبکه یا اینترنت و بدون هیچگونه واسطه فیزیکی فراهم می‌سازد. وای فای همچنین یک استاندارد دسترسی بی سیم است که در لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های هوشمند دارای قابلیت وای فای مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتصال به اینترنت وای فای به هات اسپات‌هایی با روترهای بی سیم جهت دسترسی به اینترنت در محدوده‌ای خاص بستگی دارد. (هات اسپات‌ وای فای، مکان یا نقاط دسترس بی سیمی است که امکان دسترسی به اینترنت را از طریق وای فای فراهم می‌کند و روتر یا مسیریاب دستگاهی است که داده‌های اینترنتی را در شبکه مسیریابی می‌نماید).
 

تفاوتهای میان وای فای و 3G

عملکرد

3G به طور کامل توسط شرکت یا مرکز ارائه دهنده سرویس تأمین می‌شود، در حالی که دسترسی به وای فای می‌تواند توسط یک روتر وای فای قرار گرفته در یک محدوده خاص از نقطه دسترسی کنترل شود. جهت استفاده از قابلیت وای فای، فرد بایستی به هات اسپاتی برود که محدوده وای فای را فراهم می‌سازند. امروزه اکثر مراکز خرید، کافه‌ها و خیابانهای اصلی دارای روترهای وای فای جهت دسترسی سریع به اینترنت هستند. جهت استفاده از 3G فرد نیاز دارد با مرکز ارائه دهنده خدمات در تماس باشد.
 

قدرت سیگنال

فناوری 3G به لحاظ قدرت سیگنال از وای فای پیشی گرفته است. از آنجا که این امر به مرکز ارائه خدمات تلفن همراه بستگی دارد، فرد تا زمانی که در محدوده شبکه قرار داشته باشد سیگنالهای قوی دریافت خواهد کرد. در خصوص وای فای، فرد تنها در محدوده‌ای که روتر در هات اسپات قرار گرفته باشد سیگنالهای قوی دریافت می‌کند.
وای فای در مقایسه با 3G از سرعت بیشتری برخوردار استهنگامی که بخواهیم سرعت این دو فناوری را مورد سنجش قرار دهیم، بایستی بگوییم که وای فای در مقایسه با 3G از سرعت بیشتری برخوردار است. حداکثر سرعت آخرین فناوری وای فای در استاندارد «N» 600 مگابایت بر ثانیه گزارش شده است. سرعت انتقال اطلاعات در فناوری 3G با توجه به نوع دستگاه و همچنین ثابت یا متحرک بودن آن تفاوت می‌کند. حداکثر سرعت یک شبکه ثابت بی سیم بیش از 05ر2 مگابایت بر ثانیه در نظر گرفته می‌شود. با این حال، چنانچه دریافت کننده، در تلفن همراهی باشد که در یک وسیله نقلیه در حال حرکت قرار داشته باشد، سرعت آن می‌تواند تا 128 کیلوبایت بر ثانیه کاهش یابد.

 

بها و هزینه

هزینه دسترسی به 3G به انتخاب نوع طرح ارائه شده از مرکز تأمین کننده خدمات بستگی دارد. در صورت استفاده از قابلیت وای فای، فرد ممکن است مجبور به پرداخت هزینه به صاحبان هات اسپات (به عنوان مثال صاحبان کافی نت، مراکز خرید ارائه دهنده وای فای و غیره) باشد. وای فای در برخی هات اسپات یا مکانها مجانی است در حالی که بعضی دیگر مبلغ مشخصی برای آن درنظر می‌گیرند. کاربران وای فای در هتل‌ها و کافه‌ها می‌توانند با کارت اعتباری خود هزینه وای فای را پرداخت کنند یا می‌توانند به صورت نقدی کد دسترسی به شبکه اینترنت را دریافت نمایند. برخی هات اسپاتها حتی دارای کد مجانی هستند و فرد می‌تواند به طور مستقیم و بدون نیاز به رمز دسترسی وارد شبکه اینترنت شود.
 

امنیت

وای فای به لحاظ امنیت به علت ماهیت بی سیمی بودن آن، بیشتر در معرض حملات هکرها قرار دارد. با این حال، با محدود کردن کامپیوترهایی که به شبکه وای فای دسترسی دارند، شبکه فرد می‌تواند از امنیت برخوردار شود. از سوی دیگر، شبکه‌های 3G از امنیت بیشتری برخوردارند به این دلیل که به طور مستقیم به ارائه دهنده سرویس متصل هستند. آنها از پیام‌های رمزی مانند رمزگذاری بلوکی KASUMI استفاده می‌کنند.
 

قابلیت جابجایی

3G ارائه شده توسط مرکز ارائه خدمات دارای قابلیت جابجایی بیشتری است به این دلیل که می‌تواند در هر جایی که ارائه خدمات پوشش داده می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر میزان جابجایی در وای فای به دلیل محدود بودن آن به قرار گرفتن در مجاورت هات اسپاتها محدود است.
 

میزان مصرف شارژ الکتریکی

3G از توان الکتریکی بیشتری استفاده می‌کند که این مقدار تقریباً معادل 4 تا 5 برابر بیشتر از توان مصرفی وای فای در هر بایت است. این امر استفاده از 3G در گوشی‌های همراه را به هنگام دسترسی به مقدار قابل توجه و زیاد اطلاعات بی ثبات می‌سازد به این دلیل که فرد دچار مشکل کاهش شارژ باتری می‌شود. از سوی دیگر وای فای دارای مزیت استفاده در مکانهای داخلی نیز است که خود آن را گزینه‌ای بهتر جهت دسترسی به مقدار زیاد اطلاعات می‌سازد.
 

پهنای باند

وای فای پهنای باند وسیع‌تری نسبت به 3G فراهم ساخته که این امر آن را به لحاظ سرعت پایدارتر می‌سازد. با توجه به پهنای باند نسبتاً کوچکتر 3G سرعت آن به طور کلی دارای افت و خیز است. این نوسانات می‌تواند کاربر را به ستوه آورد.
 

تجهیزات جانبی

فناوری 3G به عنوان یک ویژگی درون سیستمی در PDA و گوشی هوشمند است اما این مورد در وای فای صدق نمی‌کند. فرد جهت استفاده از وای فای، مجبور است دستگاه‌های نقطه دسترسی بی سیم یا همان WLAN WAP در اختیار داشته باشد که امکان برقراری اتصال به اینترنت از طریق وای فای را برای سایر کامپیوترها و تلفنها فراهم می‌سازند. این امر موجب می‌شود دستگاه‌های مجهز به وای فای بیشتر ثابت یا غیر قابل حمل باشند.
 

مصارف

تلفنهای برخوردار از 3G را می‌توان به همان شیوه‌ای بکار برد که تلفنهای معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند البته مزیت افزوده آن نسبت به تلفنهای معمولی انتقال محتوای ویدئویی و صوتی است. از سوی دیگر وای فای با سرعت بیشتری به اینترنت و همچنین سایر کامپیوترهای موجود در شبکه متصل شده به طویکه این امر سریعتر از فناوری بلوتوث انجام می‌شود.
برخی اطلاعات کلی در خصوص 3G و وای فای از طریق این مقاله در اختیارتان قرار داده شد. در خصوص انتخاب هر یک از این دو فناوری فرد لازم است بر حسب نیازهای خود یکی از آنها را برگزیند.

منبع: techspirited
نسخه چاپی