آثار و فواید خواندن نماز
در ابتدا پرتال فرهنگی راسخون طبق سنوات گذشته و در راستای روشنگری و رسالت بصیرت افزایی مخاطبان صلاح آن دانست که مختصر تعریفی را درباره خود کلمه نماز برای شما عزیزان بیاورد تا ماحصل تفکر و مطالعه دندان‌گیر و جذاب باشد

نماز در معنی لغت

لغت نامه ی دهخدا می‌گوید نماز به معنی خدمت و بندگی‌ست، و به توجه به معنای خود کلمه با استناد به شاهنامه معنی آن را در کرنش، تکریم و یا تعظیم و سجده کردن نیز آورده است.

عده‌ای از اهالی فن و ادبیات و پزوهشگران زبان شناس معتقدند واژه «نماز» در لغتِ فارسی از لفظ پهلوی نماک namac گرفته شده که آن هم از ریشه ایرانِ باستان واژه «نم» nam به معنای خم شدن و تعظیم کردن گرفته شده است.

این اسناد و زبان و تعریف نشانگر آن است که به احتمال زیاد ایرانیان آئینی نزدیک به آنچه که ما امروز با عنوان و مناسک نماز داریم، داشته ‌اند  و از آن عملکرد و حرکات برای عبادت استفاده می‌کرده‌اند.

موارد

1- نماز مدد کار زندگی انسان است
2- عامل رحمت خداوند است
3- باعث خشیت و ترس از مقام خداوندی است
4- بازدارنده انسان از فحشاء و منکر است
5- یاد خداست
6- ستون دین است
7- نخستین چیزی است که در روز قیامت مورد سوال قرار می گیرد
8- وسیله آمرزش گناهان است
9- باعث مصونیت انسان از آتش است
10- عامل استجابت دعاست
11- دعای فرشتگانست
12- بالاترین ذکر خداست
13- بهترین و محبوبترین کارهاست
14- موجب ناراحتی و اندوه شیطان است
15- باعث اخلاص انسان است
16- عامل پاکیزگی ظاهری (بدن، لباس و. . . ) و باطنی است
17- نماز سبب می شود که فرشتگان شخص نمازگزار را طواف کنند
18- نماز بهترین وسیله قرب الهی است
19- نماز موجبات توجه خدا به انسان را فراهم می کند
20- نماز، بهتر از بیست حج است: آنهم حجی که بهتر باشد از انفاق خانه ای پر از طلا، در راه خدا
21- نماز از شرایع دین است
22- زمینه ساز خشنودی پروردگار است
23- راه انبیاست
24- وسیله دوستی با فرشتگان است
25- نور معرفت است
26- برکت دهنده رزق و روزی است
27- راحت بدن است
28- اسلحه علیه کفار است
29- توشه راه مومن است
30- شفیع میان انسان و ملک الموت است
31- انیس انسان در قبر است
32- جواب نکیر و منکر است
33- تاج سر، و نور صورت است
34- دلیل و حجت میان انسان و پروردگار است
35- جواز بر صراط، و کلید بهشت است
36-صداقیه حورالعین است.
37- ثمن و بهای بهشت است
38- نردبانی است برای صعود انسان به درجات عالیه
39- زیر بنا و قوام اسلام است،
40- نماز، میزان است.
41- اولین عبادتی است که خداوند بر پیامبران واجب کرده
42- ادا کننده قرضهاست
43- بر طرف کننده غمهاست
44- روشن کننده چشمهاست
45- باعث شفای مرضهاست
46- زیاد کننده حافظه است،
47- نماز گفتگوی با خداست.

آثار و فواید خواندن نماز

اینها فوائدی است که هر کدام دارای مدرک از قرآن و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت بوده و امکان دارد فوائدی دیگری هم باشد که حقیر به آن برخورد نکرده گر چه می توان در فضل آن مطالب دیگری را عنوان کرد، ولی خیال می کنم همین اندازه کفایت کند.

چشم: بفرمائید همه استفاده می کنیم، زیرا نماز یک فریضه ای است که هر کسی قدر آن را نمی داند، چنان که از علی (ع ) نقل شده که: در حقیقت حق آن را مردانی از مومنین که آنها را زینت دنیا و نور چشمان از فرزند و مال مشغول نساخته، می شناسند، چنان که خداوند می فرماید: مردانی که آنها را تجارت و بیع از ذکر خدا و به پا داشتن نماز و دادن زکات باز نمی دارد.

گوش: آری، نماز موضوعی است که خدا پیامبر خود را فرمان می دهد که اهلش را به نماز فرمان دهد، و اگر بطور کامل در اجتماع انجام گیرد، طومار همه فسادها پیچیده می شود. فریضه نماز به صورتهای گوناگون و در زمانها و مکانهای مختلف مقرر گشته

مانند: نماز جمعه، نماز عید قربان و فطر، در سه وقت: طلوع و غروب و زوال، سفارش به نماز شده و به اندازه ای مورد تاکید است که حتی در تمام حالات: حالت قیام و قعود، و خوابیدن به پهلو باید عملی گردد، و رد حالتهایی مانند احتضار، غرق، هدم، سوختن و جنگ، از ادای نماز معاف نشده است.

در موارد و مواقع زیادی - از قبیل ورود به مساجد، بعد از زیارت، بعد از نصف شب و شب اول قبر برای میت، رسیدن بحاجات، کفایت مهمات، استخاره، طلب روزی و شفا و باران، شب زفاف، و مواقع ترس، زلزله، گرفتن خورشید و ماه، وزیدن بادهای سخت و صداهای مهیب که اغلب مردم بترسند- سفارش گردیده است.

زبان: نماز با این اهمیت چرا همکاران ما (دست و پا و سایر اعضا) از بپا داشتن آن کوتاهی کرده قدر چنین نعمت بزرگی را نمی دانند و اینهمه فوائد را از دست می دهند؟

گوش: نمی دانم؟ ؟ البته باید قدردان آنها باشند، امیدوارم همه شما بر آن مواظبت کنید، به گونه ای نماز بخوانید که علی (ع ) می فرماید: هر گاه به نماز ایستادی، حساب کن این آخرین نماز من در دنیا است و چنان باش که گویا بهشت جلوتو، و آتش زیر تو، و ملک الموت، پشت سرت، و انبیاء از طرف راست، و فرشتگان از جانب چپ، و پروردگار از بالای سر تو بر تو مطلع است توجه کن که در مقابل چه کسی ایستاده ای و با که مناجات می کنی و چه فردی بسوی تو نظر می اندازد!

و همچنین نمازی بخوانید همچون زین العابدین (ع ) که وقتی به نماز می ایستاد گویا تنه درختی بود که چیزی از آن حرکت نمی کند مگر آن چه باد از آن تکان دهد، و در نماز رنگش تغییر می کرد و سر از سجده بر نمی داشت تا آن که عرق پیشانی او را ترکند و می فرمود: قسم به خداوند که علی بن الحسین کسی را که در مقابلش می ایستد، می شناسد.

و نمازی بخوانید همچون علی بن ابی طالب (ع ) که در حال نماز تیر از پای مبارکش بیرون آورده می شود و متوجه نمی گردد. نمازی بخوانید با کمال توجه و اقبال، با خضوع و خشوع، باطمانینه، و طولانی.
چشم: من یک روایتی را در خصوص ترک نماز دیده ام خیلی تکان دهنده است.

گوش: بفرمائید.

چشم: از رسول گرامی اسلام (ص ) روایت شده: کسی که در نماز خود سستی نماید، خداوند او را به پانزده خصلت مبتلا سازد: از عمر و روزیش برکت را بردارد، و از روی او سیمای افراد شایسته را محو نماید، و هر کاری که می کند پاداش داده نشده و دعایش به آسمان بالا برده نمی شود، و برای او در دعای افراد صالح بهره ای نبوده و خوار و گرسنه و تشنه می میرد

و خداوند بر او فرشته ای مامور سازد که او را در قبرش شکنجه دهد، و بر او قبرش تنگ شده و گورش تاریک گشته و پروردگار فرشته ای را مامور ساخته تا او را بصورت بکشد در حالی که خلایق بسوی او نظر کنند و در حساب به او سخت می گیرند، و خداوند به جانب او نظر نینداخته و او را پاک نساخته و برای اوست عذابی دردناک.

گوش: مرحبا!حدیث بسیار جالبی بود.

آثار و فواید خواندن نماز

آثار خواندن نماز اول وقت در زندگی و ابعادش


1. تاثیر نماز در زندگی
«سوره عنکبوت آیه ۴۵»
و نماز را به جای آر که همانا نماز است که اهل نماز را از هر کار زشت و منکر باز میدارد و همانا ذکر خدا بزرگتر است و خدا به هر چه کنید آگاه است.

2.دور شدن از گناهان و کارهای زشت
«سوره بقره آیه ۱۵۳»
ای اهل ایمان در زندگی خود صبر پیشه کنید و نماز بپا دارید که خداوند یاور صابران است.

3.رد شدن از مشکلات
«سوره رعد آیه ۲۸»
آنها که ایمان آورده و دلهاشان با یاد خدا آرام می گیرد،آگاه شوید که دلها تنها با یاد خدا آرام می گیرد.

4.آرامش روانی
«سوره طه آیه ۱۳۲»
تو اهل بیت خود را به نماز امر کن و خود نیز بر نماز و ذکر حق صبور باش ما از تو روزی کس را نمی طلبیم بلکه کا به تو روزی می دهیم.
از آیه نیز می توان نتیجه گرفت که یکی دیگر از فوائد نماز افزایش روزی انسان است.

5.افزایش رزق و روزی 
«سوره شعراء آیات ۲۱۷ و ۲۱۸»
و توکل بر آن خدای مقتر و مهربان کن آن خدایی که چون از شوقش به نماز برخیزی تو را می نگرد.


اهمیت به نماز اول وقت و اشاره به غفلت از آن حتی در شرایط‌های خاص

بی گمان، یکی از اهداف قیام امام حسین علیه السلام ، اقامه نماز بوده است. نهضت عاشورا که یکی از کامل ترین نهضت هاست، با برپایی درست این فریضه الهی، آن را در ردیف عبرت های خویش گنجانده و از اهداف قیام برشمرده است.

چرا که رهبر این نهضت، حتی در ظهر عاشورا و در گرماگرم کارزار، نماز اول وقت را بر جهاد مقدّم دانسته است و پیروانش نیز سنگینی این مسئولیت را همواره بر دوش خویش احساس می کرده اند.

آن گاه که عمروبن عبداللّه ، معروف به ابوثمامه صائری، گفت: دوست دارم پس از نماز خواندن به امامت شما، به دیدار پروردگار بروم، امام در پاسخ فرمود:
ذَکَرتَ الصَّلاهَ جَعَلَکَ اللّه ُ مِنَ المُصَلِّینَ الذّاکِرینَ نَعَم هَذا أوَّلُ وَقْتِها سَلُوهُم أن یَکُفّوُا عَنّا حتّی نُصَلِّی.

نماز را به یادمان آوردی، خداوند، تو را از نمازگزاران واقعی بگرداند. بله اول وقتِ نماز ظهر است. از آنان بخواهید مدتی دست از جنگ بکشند تا نماز به جا آوریم.
نسخه چاپی