همه چیز از یک توییت جعلی شروع شد

استعداد تحصیلی آزمون دکتری سال 1498

راهنمایی
در این بخش یک متن تاریخی مربوط به اواخر قرن چهاردهم هجری شمسی آمده است؛ متن را به دقت بخوانید و پاسخ سوالاتی که در زیر آن آمده است، باتوجه به آنچه می­ توان از متن استنتاج یا استنباط کرد، پیدا کنید و در پاسخ­نامه علامت بزنید.
 
درست در اوایل اردیبهشت ماه سال 1398 هجری شمسی، در شرایطی که سیل ویرانگر بخش ­هایی از کشور ایران را درگیر خود کرده بود و در زمانی که رسانه ­ها خبر امداد رسانی گروه های متعدد طلاب وروحانیون  به مناطق سیل زده را، در شبکه های اطلاع رسانی مختلف، مخابره می­ کردند، گروهی که بدون هیچ چشم داشت و ادعایی تا کمر در گِل و لای فرو رفته بودند و عمامه های ِگلی آنها شاهد بر صدق آنها بود، به یکباره خبر شهادت طلبه ای مظلوم، فضای کشور را در بهت و حیرت فرو برد.

ماجرا از این قرار بود که در چندین روز گذشته یک حساب توئیتری جعلی با تصویر یک روحانی مازندرانی، دختران و زنان ایرانی را به نکاح با نیرو‌های حشدالشعبی، که برای کمک به سیل‌زدگان از عراق به خوزستان آمده بودند، تشویق می کرد و مهناز افشار [1] در اقدامی عجیب، این اکانت جعلی را بازنشر داد و در محکومیت آن توییتی منتشر کرد و به‌نوعی این شایعه پاگرفته در فضای مجازی را بیش از پیش قوت بخشید.

از سوی دیگر « بهروز حاجیلویی»، روز شنبه 7 اردیبهشت­ ماه، یک روحانی 46 ساله به نام «مصطفی قاسمی» در همدان را، هنگامی که در حال خروج از حوزه علمیه بود، از پشت به‌ضرب دو گلوله به‌قتل رساند. بعد از وقوع این قتل ضارب، بهروز حاجیلویی، در صفحه اینستاگرام خود نسبت به قتل این روحانی صراحتا اعتراف کرد. پلیس هم که بلافاصله در صحنه وقوع جرم حاضر شده بود، بعد از انتشار مطلب در صفحه اینستاگرام این ضارب، خبر از شناسایی او داد و عنوان کرد برادر قاتل دستگیر شده و خودرویی که از آن در جریان وقوع قتل استفاده شده نیز متعلق به برادر او بوده است. بهروز حاجیلویی نیز روز بعد در درگیری با نیروهای انتظامی و مجروح کردن دو تن از نیروهای ناجا، کشته شد. از طرف دیگر، دوست بهروز حاجیلویی با انتشار ویدئویی از وی به‌خاطر قتل طلبه همدانی تشکر کرد و این اقدام را متأثر از دستور رضا پهلوی، فرزند شاه مخلوع، دانست و مردم را نیز به این کار تشویق کرد. همچنین وی در این ویدئو اعلام کرد که انگیزه بهروز حاجیلویی از کشتن طلبه همدانی، انتقام گرفتن از روحانیت به‌دلیل صدور چنین فتوایی بوده است!
 
الف) کدام یک از عناوین زیر، بهترین عنوان برای متن حاضر است؟
1. مهناز افشار، مدافع حقوق زنان، گل کاشت!
2. جنجال بر سر یک توییت!
3. چه کسی مقصر است؟ رضا پهلوی، مهناز افشار یا بهروز حاجیلویی!
4. قتل یک انسان قتل بشریت است.[2]
 
ب) اقدام مهناز افشار در بازنشر یک توییت جعلی مصداق کدام یک از موارد زیر است؟
1. آیه 6 سوره مبارکه حجرات [3].
2. اندر حکایات یک سلبریتی خودشیفته!
3. نفرت پراکنی و تشویش اذهان عمومی علیه روحانی [4].
4. همه موارد صحیح است.

ج) چرا بهروز حاجیلویی، یک طلبه همدانی را به قتل می ­رساند؟
1. انتقام گرفتن از روحانیت به‌دلیل صدور فتوای جعلی جهاد نکاح!
2. قرائن و شواهد حاکی از ابتلای وی به اختلال شخصیت ضداجتماعی بود.[5]
3. به خاطر دفاع از نوامیس وطن در برابر فتوای جعلی جهاد نکاح!
4. تحت تاثیر اقدام مهناز افشار- بازنشر یک توییت جعلی در فضای مجازی درباره جهاد نکاح-[6]

د) رابطه مهناز افشار و بهروز حاجیلویی چگونه توجیه می­ شود؟
1. اختلال شخصیت خودشیفته با اختلال شخصیت ضد اجتماعی ارتباط نزدیکی دارد.
2. بهروز حاجیلویی، همیشه توییت­ های مهناز افشار را دنبال می­ کرد.
3.  ارتباط منطقی و غیرقابل انکاری بین این دونفر وجود دارد.[7]
4. همه موارد

پی‌نوشت‌ها:
1. مهناز افشار، هنرپیشه معلوم‌الحال ایرانی، که همیشه حواشی زیادی را در فضای مجازی ایجاد می­ کرد (به ویژه در بحث ازدواج کودکان یا تبلیغ داروی غیرمجاز) یکی از سلبریتی‌هایی بود که به دروغ و شایعه جریان وابسته به ضدانقلاب دامن زد و با بازنشر کردن صفحات مربوط، به عقده‌گشایی و تحریک احساسات عمومی پرداخت.
2. آیه 32 سوره مبارکه مائده می فرماید: « من قتل نفساً بغیر نفس اوفساد فی الارض فکانما قتل الناس جمیعاً»؛ «آن کس که انسانی را بدون این که قاتل باشد و یا در زمین فساد کند بکشد، گویا همه مردم را کشته است».
3. آیه ششم سوره حجرات می فرماید: «ای افراد با ایمان، هرگاه فاسقی خبری دهد، درخبر وی تحقیق کنید، مبادا (بر اثر گزارش بی اساس او) ندانسته به گروهی آسیب برسانید، و بعدا از کرده خود پشیمان شوید».
4. رجوع کنید به مقاله « سلبریتی ها سوار بر خط نفرت» سایت راسخون.
5. اختلال شخصیت ضد اجتماعی (Antisocial personality disorder) یا ASPD، نوعی اختلال شخصیت است که در آن فرد نمی‌تواند با موازین اجتماعی سازگار شود و در قبال رفتارهایش احساس گناه و اضطراب ندارد. مشخصه این اختلال، اعمال مداوم ضد اجتماعی یا خلاف قانون است. بهروز حاجیلویی از اراذل و اوباش سابقه دار در زمینه فروش موادمخدر و مشروبات الکلی بوده است. وی که در اینستاگرام مسئولیت قتل را بر عهده گرفته بود، پیشتر تصاویری از خود با اسلحه منتشر کرده بود و از تمایلش برای کشتن دیگران نوشته بود. در یکی از پست های اینستاگرامی اش آمده بود: « یه قبرستون تو مغزمه که هر شب تعداد زیادی از آدما توش دفن می شن».
6. مهناز افشار، به عنوان یک سلبریتی ساختار شکن که سابقه اظهار نظرهای جنجالیش معرف حضور همگان هست، با بازنشر توییتی فیک و جعلی اقدام به نفرت پراکنی و تشویش اذهان عمومی علیه روحانیت می‌کند و بهروز حاجیلو به واسطه این توییت تحریک شده و دست به قتل یک انسان بی‌گناه می‌زند.
7. وحید یامین پور، مجری و فعال رسانه ­ای، در تاریخ 8 اریبهشت 1398 در صفحه شخصی خود نوشت: « بی­ سواد یا ابله دانستن امثال مهناز افشار، تقلیل نقش آنها در فجایع و جنایاتی است که شاهدش هستیم. شواهد آشکارا حاکی از آن است که سلسله توییت­ ها و مواضع آن­ها با نتیجه خونینی که حاصل شده دارد ارتباط منطقی و غیرقابل انکاری دارد».
نسخه چاپی