معرفی کتاب 365 راه برای پرورش فرزندانی فوق العاده

مقدمه

والدین عمرشان را برای رشد فرزندان خود، هدایت تصمیماتشان، ایده دادن به آن ها، حل مشکلاتشان و الگوی رفتار شدن برای آن ها می گذرانند و امید دارند که روزی کودکشان به مهارت های لازم برای اینکه به تنهایی در دنیای بیرون بدرخشند، دست یابند. ما دست در دست کودکانمان در مسیر زندگی گام بر می داریم و آنچه را که می دانیم به آن ها می آموزیم، آنچه را که باور داریم به آن ها منتقل کنیم و با چالش های زندکی دست و پنجه نرم می کنیم تا کودکانمان آماده شوند و به تنهایی مسیر خود را ادامه دهند. عشق ما کودکانمان را هدایت و تشویق می­کند تا خلاق ترین روح خود را بیابند، روحی که اوج گرفتن را باور دارد.
 

معرفی کتاب 365 راه برای پرورش فرزندانی فوق العاده

هرکاری که انجام می دهید، هر فکری که می کنید، هر باوری که دارید و هر تصمیمی که عملی می ­کنید، در چگونگی رشد کودکتان تاثیر دارد. هیچ کودکی امکان ندارد بهتر از مثالی شود که برای او تنظیم کرده اید. بنابراین به عنوان والدین شگفت انگیزترین وظیفه را بر روی زمین داریم که شکل دادن به موجود انسانی دیگری از طریق زندگی روزمره ­مان است. این موضوع با درست انجام دادن کارها، دانستن مهارت های گوش کردن، استفاده از شکل صحیح نظم و انضباط یا داشتن تمام دانش ها ارتباطی ندارد؛ بلکه درباره ی خواستن است. فقط آرزو داشتن و تلاش کردن برای انجام دادن بهترینی که می توانیم، برای رشد کودکانمان کافی است. کودکان شما نگرشتان را حس می کنند. آن ها خواهند دانست شخصیتی که می شوند برای شما مهم است.
 
کتاب «365 راه برای پرورش فرزندانی فوق العاده»، برای کمک به شما در ارتباط با فرزندانتان طراحی شده است تا شیوه های آموزش روزانه و سهیم شدن در آنچه باورش دارید، آن را ارزش می دانید و فکر می کنید مهم است، پیدا کنید. این کتاب ابزاری را به شما می دهد که نیاز دارید، تا آنچه را که تمام والدین می خواهند، به انجام برسانید: تربیت فرزندانی باهوش، مسئولیت پذیر، راستگو، شاد، مؤدب و خلاق. 365 فعالیت، راهنمای روزانه و سنگ بنایی است برای ساختن شخصیت کودکانتان و آموزش ارزش ها و مهارت های زندگی به آنها.
 
این کتاب زندگی تمام اعضای خانواده را بهتر می کند و رشد می دهد. هر فعالیتی که تجربه می شود بذری است که در ذهن کودکتان می کارید تا در رفتارهای قدرتمندانه  او در زندگی شکوفا شود. می توان هر کدام از فعالیت هایی را که در این کتاب توصیه شده است به تنهایی انجام داد. نیازی نیست که آنها را به ترتیب انجام دهید یا حتماً قبل از انجام یکی، بازی قبلی را فهمیده باشید. شکل ساده ای دارند و به سادگی قابل فهم و عمل کردن هستند. شما خانواده خود را بهتر از هر کسی می شناسید و نیازهایشان را می دانید.  بهترین نقطه شروع جایی است که به آن علاقه دارید یا جایی که فکر می کنید خانواده تان سود بیشتری می برد. اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، پس از ابتدا شروع کنید. همانطور که فعالیت ها را تجربه می کنید، شاید ایده های جدیدی پیدا کنید. به خودتان اجازه دهید که آزاد باشید و مسیر خود را کشف کنید و رشد دهید
 365 راه برای پرورش فرزندانی فوق العاده، راهنمای روزانه و سنگ بنایی است برای ساختن شخصیت کودکانتان و آموزش ارزش ها و مهارت های زندگی به آن هاکتاب به هفت بخش مفهومی تقسیم شده است؛
بخش اول، درباره خودتان؛ ضرورت داشتن رابطه ای مثبت با خودتان را در نظر دارد که لازمه رسیدن به خوشبختی است. این بخش شامل مفاهیم اعتماد به نفس، انگیزه شخصی، کاردانی، وقت جداگانه و خیال پردازی است.
 
بخش دوم، بیان خودتان؛ شیوه هایی را برای بیان احساسات با اعتماد و شهامت آموزش می­دهد و همزمان بر مهارت های ارتباط درونی،  که لازمه داشتن ارتباط موثر با دیگران است کار می­کند. همچنین درباره اهمیت لمس مثبت یا نوازش همراه قدرشناسی و تاثیر آن به عنوان ارتباط غیر کلامی بحث می شود.
 
بخش سوم، درباره دیگران؛ علاوه بر چگونگی پرورش و تغذیه روابط، شیوه­هایی برای ارتباط قوی­تر با دیگران معرفی می­کند. عناوینی که در این بخش پوشش داده می­شود شامل مراقبت، دوستی، احترام، همکاری، پذیرش تغییرات در زندگی، آداب اجتماعی و ساختن جامعه ازطریقی مهرورزانه است.
 
بخش چهارم، شخصیت سازی؛ درباره رشد و توسعه ویژگی­ های شخصیتی خاص مثل شجاعت، راستی، صبر، تحمل، کمک کردن، مسئولیت، نظم و انضباط و بخشش است. این ­ها آجرهای ساخت شخصیت هستند و موجودات انسانی را می­ سازند؛ کسانی که توانایی ذاتی برای ایجاد تغییرات مثبت در دنیایمان را دارند.
 
بخش پنجم، چالش­ ها؛  برای درک و پذیرش چالش­ ها و سختی­ هایی که همه ما در مسیر زندگی تجربه می­ کنیم، یاری­مان می­ دهد. کودکان را در معرض فعالیت­ هایی درباره مواقع سختی و مرگ گذاشتن، آن­ها را آماده می­ کند که در شرایط دشوار شجاع، پذیرا، متعادل و همراه با خانواده باقی بمانند.
 
بخش ششم، موضوعات خانوادگی؛ درباره زندگی خانوادگی است. فعالیت­ های این بخش به هرکسی این حس را می­ دهد که عضو مهمی از خانواده­ اش است؛ خانواده ای که زندگی، تاریخچه، تجربیات مشترک، ارتباطات معنادار و آینده­ ای بسیار روشن و متعالی دارد. عناوین مطرح­ شده در این بخش عبارتند از: تاریخچه خانوادگی، مادر، پدر، والدین باهم، خواهر و برادرها، ارتباط افراد بزرگتر با افراد کوچک­تر و جلسات خانوادگی.
 
بخش هفتم، تفریح دسته­ جمعی؛ به این موضوع می­ پردازد که گفتن اسرار به اعضای خانواده باعث می­ شود آن­ها در قلب ­هایشان به هم نزدیک بمانند و شاد باشند و خوش بگذرانند. موضوعاتی چون خنده و بازی، طنزپردازی و سنت­ ها. اگر بتوانیم فعالیت­ هایی را ایجاد کنیم که همه از آن لذت ببرند، چاشنی ­ای به زندگیمان زده­ ایم که تمام تلاش هایمان ارزش آن را داشته است.
 

سخن آخر

درواقع با ورود کودک به زندگی­مان، گام ­هایمان در مسیری قرار می-گیرند که ما را به سفری عظیم هدایت می ­کند؛ مسیری که نه توقفی دارد نه برگشتی و نه رهاشدنی. این سفر تمام عمر ما را دربرمی­ گیرد. هرروز به­ سویی یک قدم به جلو برمی­ داریم. با هرماجرای تازه ­ای مهارت بعدی را می ­آموزیم. وقتی مردم می­ خواهند به سفر بروند برنامه­ ریزی می کنند. معمولا آن­ها چیزی شبیه کتاب راهنما دارند که به ایشان می­ گوید کجا بروند، دنبال چه بگردند و چگونه به جایی که می­ خواهند برسند. این کتاب قصد دارد راهنمایی باشد برای والدینی که باشهامت، مسئولیت شکل دادن به به زندگی یک کودک را پذیرفته ­اند. در طول این سفر، هنگامی که کمترین انتظار را دارید، لحظاتی هستند که قلبتان با شادی می­ تپد چرا که تشخیص داده ­اید کودکتان فهمیده است.
نسخه چاپی