استفاده نادرست از فضای مجازی عامل انحراف جامعه
استفاده از فضای مجازی به اندازه نیازِ صحیح و مشروع
فضای مجازی به رغم فوایدی که دارد باید از سایت ها، پیام رسان ها، شبکه های اجتماعی و تمام مسیرهای مجازی فقط به اندازه نیاز صحیح و شرعی استفاده کرد. هنگام استفاده از آنها باید کاملاً مواظب بود که بعد از بدست آوردن مطلب مورد نظرِ مشروع از آن باید خارج شد و نباید برای وقت گذرانی وارد کانال ها و شبکه های اجتماعی مختلف شد، زیرا همین که آدمی فکر کند که فرصت خالی دارد و خودش را به فضای مجازی سرگرم کند، خود این می تواند یکی از گام های شیطان باشد، زیرا کسی که متوجه اوامر و نواهی الهی است، مدام احساس کمبود وقت می کند، لذا فرصت اضافی ندارد که صرفِ این کانال و آن کانال کند.

مگر وقت خالی را باید با گشت و گذار در فضای مجازی پر کرد؟! معلوم است که چنین شخصی از یاد خدا غافل شده است و اکنون در معرض شلیک تیرهای مسموم شیطان قرار گرفته است. او اگر همین مسیرها را ادامه دهد ممکن است درحال پیروی کردن از گام های شیطان باشد و قرآن کریم در سوره نور آیه ۲۱ می فرماید: "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ وَمَن یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ"، "ای مؤمنان! از گام های شیطان پیروی نکنید؛ و هر که از گام های شیطان پیروی کند [هلاک می شود] زیرا شیطان به کار بسیار زشت و عمل ناپسند فرمان می دهد". (۱)

نقشه کشی دشمنان در اتاق های فکر
دشمنان اسلام در اتاق های فکر خود مدام در حال نقشه کشی هستند تا جوانان را دچار ابتذال فرهنگی کنند و آنان را از درون استحاله کنند. آنها برای فریب دادن مردم شب و روز برنامه ریزی می کنند. با توجه به آیه ۳۳ سوره سبا گفتگویی که در روز قیامت میان مستضعفین و مستکبرین صورت می گیرد: "وَقَالَ الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا بَلْ مَکْرُ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ إِذْ تَأْمُرُونَنَا أَن نَّکْفُرَ بِاللَّـهِ وَنَجْعَلَ لَهُ أَندَاداً وَأَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ وَجَعَلْنَا الْأَغْلَالَ فِی أَعْنَاقِ الَّذِینَ کَفَرُوا هَلْ یُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ"، "مستضعفان به مستکبران می گویند: بلکه نیرنگ های [پی گیر شما در] شب و روز که به ما فرمان می دادید به خدا کافر شویم و همتایانی برای او قرار دهیم [ما را گمراه کرد]. و هنگامی که عذاب را ببینند، اظهار پشیمانی کنند [شاید نجات یابند]. و ما در گردن کافران غل و زنجیر می نهیم؛ آیا جز آنچه را انجام می دادند جزا داده می شوند". (۲)

بنابراین هر کسی که وارد فضای مجازی می شود باید توجه کامل به این جهتِ نیرنگ های دشمن داشته باشد که مبادا عامل حضور زیاد او در فضای مجازی آن جاذبه های کاذب و مذموم باشد که دشمن برای منحرف کردن او طراحی کرده است. زیرا بر اساس آمارهای اعلام شده افرادی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته‌اند چندین برابر بیشتر از دیگران در دنیای واقعی به فحشا دچار شده‌اند، چرا که شبکه‌های اجتماعی قبح گناه را می‌شکنند. طلاق های زیادی بخاطر استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی بوده است. استفاده ناصحیح از اینترنت موجب سست شدن بنیاد خانواده ها و طلاق عاطفی زوجین و کمرنگ شدن صمیمیت میان اعضای خانواده و نیز باعث گسترش شکاف نسلی شده است.

از اینجا می توان نتیجه گرفت که اگر از فضای مجازی بطور صحیح و مشروع استفاده نشود، کاربر مورد تاخت و تاز القائات شیطانی قرار خواهد گرفت چون دشمن از هر سمت تیرهای رنگارنگ را پرتاب می کند که مناسب با انواع کاربران است و عموماً هر کاربری با انگیزه، فکر و هدفی که دارد این خطر او را تهدید می کند که در تیر رس قرار گیرد و هنگامی که شیطان او را به عنوان اسیر دستگیر کرد آن گاه در مراحل بعد با ایجاد جذابیت های ظاهری و تطمیع مادی او را برای به فساد کشیدن جامعه به بردگی می گیرد و از دست و قلم و زبان او در شبکه های اجتماعی و کانال ها، افکار انحرافی و اعمال زشت را به کاربران فضای مجازی تزریق کرده امر به منکر و نهی از معروف می کند.

آیا می دانید منافقان چه می کنند؟
خداوند متعال در سوره توبه آیه ۶۷ کسانی را که امر به منکر و نهی از معروف می کنند آنان را مردان و زنان منافق می داند، آنها را مورد لعن خود قرار داده است و به آنها وعده عذاب می دهد، می فرماید: "الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنکَرِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَیَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ نَسُوا اللَّـهَ فَنَسِیَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ هُمُ الْفَاسِقُونَ .وَعَدَ اللَّـهُ الْمُنَافِقِینَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْکُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا هِیَ حَسْبُهُمْ وَلَعَنَهُمُ اللَّـهُ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّقِیمٌ"، "مردان و زنان منافق همانند و مشابه یکدیگرند، به کار بد فرمان می دهند و از کار نیک باز می دارند و از انفاق در راه خدا امساک می ورزند، خدا را فراموش کردند و خدا هم آنان را [از لطف و رحمت خود] محروم کرد؛ یقیناً منافقانند که فاسق اند. خدا آتش دوزخ را به مردان و زنان منافق و کافران وعده داده، در آن جاودانه اند، همان برای آنان بس است و خدا لعنتشان کرده و برای آنان عذابی پایدار است". (۳)

پس هم باید به گونه صحیح از فضای مجازی استفاده کرد و هم امر به معروف و نهی از منکر را باید همه مردم بصورت قوی و درست اجرا کنند تا منافقانی که امر به منکر و نهی از معروف می کنند، این امر و نهی ناصحیح آنها خنثی شود و نتیجه عکس بدهد یعنی در جامعه شاهد رواج معروف و زوال منکر باشیم.

تاثیر فضای مجازی بر فضای حقیقی
اگر از بمباران تیرهای آلوده و مسموم فضای مجازی جلوگیری نشود، قطعاً فضای مجازی زهر آلود، فضای حقیقی یعنی زندگی مردم در خانواده و جامعه را دچار هرج و مرج، آشوب و تخریب خواهد کرد. این حقیقی است روشن که امروز شاهد آن هستیم. تاثیر مخرب فضای مجازی و نتیجه عدم کنترل آن است که منجر به قتل طلبه همدانی شد، منشأ بدحجابی، بی بندوباری، بی غیرتی و بی حیایی در جامعه چیست؟

مسئولین، خانواده ها و کاربران فضای مجازی باید مواظب نفوذ دشمن باشند زیرا دشمنی که تا دندان مسلح است با تمام لشکریان شیطان صفت خود پیوسته می کوشد تا در عرصه جنگ نرم از طریق فضای مجازی که از ابزار مهم جنگ نرم اوست، ضربه سنگین به جهان اسلام و ملت ایران وارد کند و در فروپاشی نرم خانواده ها موفق شود. لذا باید توجه داشت که اگر فرصت از دست برود، بازگشت به اصالت ها کار دشواری خواهد بود.

مقام معظم رهبری در دیدار معلمان و فرهنگیان فرمودند: "توجّه بکنید، امروز دشمنِ ما از همه‌ی اطراف مشغول تهاجم است؛ از لحاظ اقتصادی که می‌بینید؛ از لحاظ اطّلاعاتی، مشغول برنامه‌ریزی‌اند که نفوذ اطّلاعاتی کنند؛ از لحاظ فضای مجازی، دارند برنامه‌ریزی میکنند برای اینکه از این طریق به کشور ضربه بزنند. دشمن است دیگر! دشمن در درجه‌ی‌ِ اوّل یعنی آمریکا و صهیونیسم". (۴)


 

منابع:
(۱) ترجمه آیه از حجت الاسلام انصاریان.
(۲) ترجمه آیه از حجت الاسلام انصاریان.
(۳) ترجمه آیات از حجت الاسلام انصاریان.
(۴) khamenei.ir. بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان. ۱۱/۲/۱۳۹۸.
نسخه چاپی