انواع مختلف صفحه کلید و ویژگی‌های چشمگیر آنها
صفحه کلید یا کیبورد، وسیله‌ای است که جهت ورود اطلاعات به دستگاه‌های مختلفی مانند کامپیوتر، تلفن و لپ‌تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ابتدا، تقریباً هیچ گونه تنوعی در نوع کیبورد تولید شده وجود نداشت. با این حال، تولید کنندگان کم‌کم شروع به ساخت کیبوردهایی با ویژگی‌ها و اشکال متفاوت کردند تا نیاز بخشهای مختلف بازار را برآورده سازند. این امر منجر به شکل گیری تغییر و تحولات عظیمی در کیبوردهای تولیدی شد، به گونه‌ای که حتی امروزه نیز از محبوبیت برخی از آنها کاسته نشده است.
 
انواع مختلف صفحه کلید و ویژگی‌های چشمگیر آنها

با وجود آنکه کیبوردهای استاندارد پایه‌ای‌ترین شکل کیبورد به حساب می‌آیند، اما می‌توانند از اندکی تنوع به ویژه در نحوه قرارگیری کلیدها برخوردار باشند. صفحه کلیدهای کورتی (QWERTY) از جمله متداول‌ترین کیبوردها بوده که دارای شش حرف الفبای Q,W,E,R,T و Y واقع در ردیف اول هستند. در حالی که در کیبوردهای آزرتی (AZERTY) حروف A,Z,E,R,T و Y جایگزین حروف فوق در ردیف اول شده‌اند. کیبوردهای آزرتی عمدتاً در کشورهای فرانسوی زبان مورد استفاده قرار می‌گیرند. دیگر اشکال آن، صفحه کلیدهای کورتز (QWERTZ) و دوراک (DVORAK) را شامل می‌شود.
میانگین تعداد کلیدهای یک کیبورد معمولی 105 کلید استاگرچه در طول 20 سال کیبوردهای استاندارد در بخش طراحی، تغییرات قابل توجهی را به خود دیده‌اند، اما طرح اولیه آنها به همان شکل باقی مانده است. میانگین تعداد کلیدهای یک کیبورد معمولی 105 کلید است، هرچند برخی از نمونه‌های قدیمی دارای کلیدهایی مابین 95 تا 103 کلید هستند.

ارگونومیک به مطالعه شیوه‌هایی اشاره دارد که می‌توانند فشار و استرس وارده بر روی عضلات را به منظور جلوگیری از صدمات پی در پی  ناشی از فشار و کشیدگی عضلات کاهش دهند. ارگونومیک اغلب با بهینه سازی تکنیک و وضعیت قرار گیری بدن در حین کار سروکار دارد به طوریکه به ساده‌ترین شکل و با کمترین فشار ممکن بر روی عضلات، مفاصل یا اندام‌های بدن کار انجام می‌شود. این نوع صفحه کلید جهت جلوگیری از بروز سندرم تونل کارپال طراحی شده است. لازم به ذکر است که این سندرم موجب بی حسی و احساس سوزن سوزن در دستها و انگشتان پس از یک دوره طولانی مدت تایپ می‌شود.

کیبوردهای ارگونومیک یا طبی به دو شکل دیده می‌شوند:
1- تک قطعه‌ای که در آن گروهی از کلیدها به گونه‌ای تقسیم می‌شوند که زاویه‌ی قرارگیری مچ دست کاربر به هنگام تایپ به صورتی است که در حداقل فشار وارده قرار دارد.
2- قطعات مجزا که هرکدام از گروهی کلید تشکیل شده‌اند به طوریکه کاربر می‌تواند زاویه قرارگیری مچ دست را به دلخواه تنظیم نماید.
 
انواع مختلف صفحه کلید و ویژگی‌های چشمگیر آنها

کیبوردهای بی‌سیم همانطور که از نامشان پیداست نیازی به استفاده از سیم جهت اتصال به کامپیوتر ندارند. این امر موجب راحتی بسیار کاربر به هنگام استفاده از صفحه کلید می‌شود. کیبوردهای بی‌سیم جهت اتصال به کامپیوتر از سه نوع ارتباط یا اتصال اصلی یعنی بلوتوث، مادون قرمز یا اینفرارد و فرکانس رادیویی استفاده می‌کنند.
تمام کیبوردهای بی‌سیم جهت انجام عملکرد خود به یک منبع نیروی خارجی نیاز دارندتمام کیبوردهای بی‌سیم جهت انجام عملکرد خود به یک منبع نیروی خارجی نیاز دارند. در اکثر مدلها، این منبع از باتریهای قلمی یا نیم قلمی تأمین می‌شود. مدلهای کمیابی هم وجود داشته که دارای باتری داخلی بوده که می‌توانند به کمک کابل یو‌اس‌بی (USB) شارژ شوند. علاوه بر آن، تمامی این سه نوع، جهت برقراری و حفظ ارتباط میان کامپیوتر و صفحه کلید، از یک وسیله فرستنده و گیرنده‌ متصل به یک پورت کامپیوتر استفاده می‌کنند.

کیبوردهای بی‌سیم از نوع کیبوردهای بلوتوثی هستند. برقراری اتصال توسط این کیبوردها با استفاده از فناوری بلوتوث صورت می‌گیرد و از اینرو از بهترین بُرد که حدود 9 متر است برخوردار می‌باشند. به علاوه، آنها با سایر وسایل مجهز به فناوری بلوتوث سازگار هستند.

کیبوردهای فرکانس رادیویی از محدوده تنها 2 متری برخوردار بوده، با این وجود بسیار ارزانتر از کیبوردهای بلوتوثی هستند و نسبت به کیبوردهای اینفرارد کارآمدتر می‌باشند. آخرین مدلهای کیبورد فرکانس رادیویی مشکلاتی مانند اختلال فرکانس را نداشته و می‌توانند در صورت عدم نیاز به آزادی عمل بیشتر از 5ر1 متری، بهترین نوع به حساب آیند.

کیبوردهای اینفرارد دارای یک اشکال عمده هستند. بطوریکه جهت برقراری ارتباط بایستی گیرنده و فرستنده را در راستای دید قرار داد. این امر استفاده مؤثر از چنین کیبوردهایی را بسیار مشکل می‌سازد. گرچه این کیبوردها به گرانی کیبوردهای بلوتوثی نیستند و محدوده مناسب حدود 6ر3 متری را دارا می‌باشند اما مشکل راستای دید موجب بسیار ناکارآمد شدن آنها شده است.
 
انواع مختلف صفحه کلید و ویژگی‌های چشمگیر آنها

کیبوردهای کامپکت یا کم‌جا، باریک بوده و معمولاً بخش کلیدهای رقمی موجود در ناحیه راست سایر صفحه کلیدها را ندارند. این نوع کیبورد نوعاً در لپ‌تاپ‌ها که با مشکل جاسازی و اندازه مواجه هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در یک کیبورد با اندازه استاندارد، به هر تابع تنها یک کلید اختصاص داده می‌شود بنابراین کیبوردهای کامپکت به منظور جبران اندازه کوچک خود از کلیدهای چندگانه جهت انجام چندین تابع استفاده می‌کنند. برخی از مدلها همچنین دارای پد لمسی هستند به طوری که بجای ماوس می‌تواند بکار رود.
 
انواع مختلف صفحه کلید و ویژگی‌های چشمگیر آنها

امروزه اینترنت یکی از دلایل مهم استفاده اکثریت افراد از کامپیوتر به حساب می‌آید. کیبوردهای اینترنتی دارای کلیدهای ویژه‌‌ای تحت عنوان هات کیز هستند که عملکردهای مرتبط با استفاده از اینترنت را انجام می‌دهند. هات کیزهای عادی از توابعی همچون عقب، جلو، فهرست بوکمارک‌ها، ایمیلهای فرستاده شده، جستجوگر گوگل، خرید آنلاین و غیره برخوردارند. این امر وب گردی را بسیار راحت می‌سازد به این دلیل که کاربر مجبور به انجام فرایند کلیک دکمه‌های ماوس جهت این کار نیست.

این روزها، بسیاری از کیبوردهای استاندارد با قرار دادن هات کیزهایی در قسمت فوقانی، خود را با کیبورد اینترنتی وفق داده‌اند، به این دلیل که انجام اکثر کارها نیازمند استفاده از اینترنت است.
 
انواع مختلف صفحه کلید و ویژگی‌های چشمگیر آنها

کیبوردهای مخصوص بازی یا گیمینگ همانطور که از نامشان پیداست برای گیمرها یا افرادی که بازیهای کامپیوتری انجام می‌دهند طراحی شده‌اند. این کیبوردها ویژگی‌هایی همچون کنترل صدا، کلید روشنایی، کلیدهای قابل برنامه ریزی، کلیدهای قابل تعویض، صفحه نمایش لمسی جهت سفارشی کردن صفحه کلید، دسته بازی داخلی و غیره را در خود دارند. به عنوان مثال بازیهای تیراندازی تک نفره به کلیدهای جهت داری نیازی دارند که به شیوه‌ای قرار گرفته باشند که استرس و فشار پی در پی به انگشتان و مچ دست فرد وارد نسازند.

کیبوردهای مخصوص بازی در اشکال و اندازه‌های مختلف، از کیبوردهای گرد گرفته تا انواع وی (V) شکل عرضه می‌شوند. بسیاری از کیبوردهای مخصوص بازی به منظور انواع خاصی از بازیها طراحی می‌شوند.
 
انواع مختلف صفحه کلید و ویژگی‌های چشمگیر آنها

کیبوردهای مجازی کیبوردهای نرم افزاری هستند که به شما امکان ورود اطلاعات درست مانند یک کیبورد سخت افزاری را می‌دهند. آنها همانند یک اپلیکیشن، باز شده و می‌توان بوسیله یک ماوس یا از طریق صفحه نمایش لمسی آنها را کنترل نمود. و عمدتاً در دستگاه‌هایی مانند تبلت یا تلفنهای هوشمند بکار می‌روند که لزوماً نیاز به کیبورد ندارند. این نوع کیبوردها به این دلیل که اندازه دستگاه را کوچکتر می‌سازند از جمله کیبوردهای مفید به حساب می‌آیند.

مقاله فوق اطلاعات مختصری در خصوص انواع مختلف کیبوردهای موجود را در اختیارتان قرار داد. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود هریک از کیبوردهای فوق‌الذکر را انتخاب نمایید. به هنگام انتخاب یک کیبورد به خاطر داشته باشید که مهمترین موردی که بایستی به دنبال آن باشید راحتی کار با آن است.

 
منبع: techspirited
نسخه چاپی