فردای تروریست خواندن سپاه پاسداران
جدیدترین سوغات آمریکایی ها برای جمهوری اسلامی ایران، قرار دادن «سپاه پاسداران» در لیست تروریست های جهانی است، موضوعی که با موضع گیری های داخلی و واکنش های خارجی همراه شد اما بی شک این اعتراضات و موضع گیری ها نمی تواند تصمیم ترامپ را تغییر دهد. حائز اهمیت آن که، سپاه پاسداران از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون یکی از بزرگترین مبارزان تروریست در سراسر جهان بوده و طی چند سال اخیر نیز قاطعانه و همه جانبه با گروه های تروریستی «القاعده» و «داعش» مبارزه کرده است و تمامی جهانیان شاهد این مبارزات بوده و بنابراین نه تنها نمی توان این روند را انکار کرد، بلکه می توان ثابت نمود که تصمیم اخیر رئیس جمهور ایالات متحده ناشی از خصومت، موضع گیری سیاسی و اذعان به افزایش سطح قدرت جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان است.


طرح نخ‌نمای ایالات متحده

سال ها است که دولت های مختلف آمریکایی، به بهانه های واهی سعی در منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان داشته و در این راستا همواره از بزرگترین حربه خود یعنی تحریم Sanctions استفاده کرده اند. حال این تحریم ها و فشارها گاه در حوزه سیاسی و نظامی بوده و گاهی در محدود کردن های اقتصادی و تجاری. درست 40 سال است که جهانیان شاهد اِعمال انواع تحریم های ظالمانه از سوی ایالات متحده آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران هستند اما بسیاری از آنها به جهت این که منافع خود را در گرو این ابرقدرت می دانند ملزم به پیروی از آن و همراهی با تصمیمات آمریکا هستند.یکی از اعضای ارشد شورای آتلانتیک در واکنش به اقدام اخیر دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در حال حاضر و در طول سال های گذشته هم سپاه پاسداران ایران در لیست تحریم های خزانه مرکزی آمریکا قرار داشته و دارد و روند جدید تاثیر خاصی بر فعالیت های این ارگان نظامی جمهوری اسلامی نخواهد داشت.
در سال 1999 و با اعلام رسمی دولت بیل کلینتون Bill Clinton برای نخستین بار سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، تروریست خوانده شد و هشت سال بعد، یعنی در سال 2007 و در دوران ریاست جمهوری جرج بوش George Walker Bush بار دیگر شاخه برون مرزی سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی قرار گرفت. پس از آن بارها و بارها و به طرق مختلف مورد تحریم و فشار قرار گرفت. اما این فشارها مقطعی بوده و جمهوری اسلامی توانست با تدابیر خاص این اتهام را رد کند. اما حالا بار دیگر ایالات متحده با قاطعیتی بیش از پیش این ارگان نظامی – امنیتی ایران را متهم به فعالیت های تروریستی و ضد امنیت جهانی به ویژه در منطقه خاورمیانه کرده است. اتهامی که عملا و از پیش مردود است چرا که بر اساس اصل 150 قانون اساسی کشور ما، سپاه پاسداران ارگانی سیاسی – امنیتی محسوب می شود و بر طبق کنوانسیون های چهارگانه ژنو، هیچ کشوری حق دخالت در امور داخلی و امنیتی کشور دیگری را نداشته و اگر چنین شود، کشور اقدام کننده قانون شکنی کرده و باید مورد محاکمه قرار گیرد.
از دیگر سو، بر اساس مفاد مصوبه کمیسیون سازمان ملل متحد (مصوب سال 2006) ، اگر کشوری اقدامی یک جانبه نسبت به کشوری دیگر داشته باشد باید منافات داشتن آن را با قواعد عام حقوقی در قالب یک سند رسمی به اثبات برساند و از آن جایی که تروریست خواندن بخشی از دولت یک کشور مشمول چنین شرایطی نمی شود، این اقدام دولت آمریکا قانونا مشروعیت و ارزش بین المللی نخواهد داشت.


واکنش ایران به تروریست خواندن سپاه

در روز 19 فروردین ماه سال جاری و درست یک روز پیش از روز ملی پاسدار، دولت آمریکا سپاه پاسداران را در لیست سیاه سازمان های تروریستی قرار دارد. این در حالی بود که سپاه پاسداران بیش از هر زمان دیگری در کنار مردم و در میان آن ها قرار داشت تا بتواند خسارات ناشی از سیل را جبران و به زندگی مردم، حالت عادی بخشد.

باید توجه داشت که پس از بررسی های همه جانبه و در نظر گرفتن قوانین داخلی و بین المللی، شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در واکنش به اقدام ستیزه جویانه دولت ایالات متحده، نیروهای حاضر در غرب آسیا (سنت‌کام - Centcom) را تروریست اعلام کرد تا در صورت بروز کوچکترین اقدامی علیه سپاه پاسداران از سوی ایالات متحده، این نیروها مورد رفتار متقابل از طرف جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند. در این میان نباید از نتیجه این اقدام خصمانه دولت آمریکا در داخل ایران چشم پوشی کرد چرا که از نخستین ساعات اعلام تروریست قلمداد کردن سپاه پاسداران از سوی آمریکا پویش های بسیاری در حمایت از این ارگان نظامی در داخل کشور راه اندازی شد. علاوه بر این بسیاری از تحلیلگران سیاسی و اجتماعی اعلام کرده اند که بی تردید در کوتاه مدت شاهد بروز و ظهور مواردی از سوی عموم مردم در ادامه واکنش به رفتارهای ضد ایرانی آمریکا خواهیم بود که مهمترین آن ها عبارت‌اند از:
- اتحاد بیش از پیش میان مسئولین و مردم
- افزایش میزان مشارکت های سیاسی و اجتماعی مردم
- دوری از دوگانگی و دوقطبی شدن جامعه
- احیای خودباوری و خوداتکایی ملی

در ادامه رفتارهای خصمانه ایالات متحده علیه ایران، مجلس شورای اسلامی نیز تصویب لایحه FATF را به تعویق انداخت و نمایندگان مجلس طرح دو فوریتی تقویت جایگاه سپاه پاسداران را تصویب کردند تا بر اساس آن دولت ظرفیت ها و امکانات لازم مالی و نظامی را در اختیار سپاه پاسداران قرار دهد تا علاوه بر جبران خسارات حاصل از تحریم های آمریکا، زمینه رشد و پیشرفت این ارگان نیز ایجاد شود.


اشاعه ایران هراسی

یکی از اعضای ارشد شورای آتلانتیک در واکنش به اقدام اخیر دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در حال حاضر و در طول سال های گذشته هم سپاه پاسداران ایران در لیست تحریم های خزانه مرکزی آمریکا قرار داشته و دارد و روند جدید تاثیر خاصی بر فعالیت های این ارگان نظامی جمهوری اسلامی نخواهد داشت و تنها با هدف راه اندازی موج جدیدی و جنگ روانی علیه این کشور صورت گرفته است. «باربارا اسلاوین» اظهار کرد که بی تردید این اقدام بی دلیل و بهانه جویانه دونالد ترامپ، جایگاه و قدرت آمریکا را در سطح جهانی تضعیف خواهد کرد و این روند نشان دهنده عدم یک استراتژی روشن و هدفمند از سوی آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران است. بی شک ساکنان کاخ سفید باید در انتظار عواقب گسترده‌تر و سهمگینی از سوی جمهوری اسلامی ایران در برابر این اقدام خصمانه باشند چرا که روندی که آمریکا در برابر ایران پیش گرفته، روندی یک سویه و ستیزه جویانه است که هیچ دلیل و استدلال منطقی و قانونی در پس آن وجود ندارد.

پی‌نوشت:
1- ورود سپاه به لیست تروریستی آمریکا و FATF، مشرق نیوز
2- تحلیل باربارا اسلاوین از تروریست خواندن سپاه، فرهنگ نیوز
3- تصویب طرح تقویت سپاه پاسداران، خبرگزاری الف
4- فرمان ضد ایرانی ترامپ اجرایی می شود، دنیای اقتصاد
5- اقدام آمریکا علیه سپاه، اوج خواسته عربستان و پنتاگون، پایگاه خبری آفتاب
نسخه چاپی