بهنام صفوی از زندگی تا مرگ
بهنام صفوی خواننده پاپ امروز (دوشنبه) به دلیل عارضه تومور مغزی در سن 36 سالگی درگذشت. صفوی در سال ۱۳۹۲ دچار ضایعه مغزی شد. در سال ۱۳۹۶ دوباره بیماری بهنام صفوی تشدید شد و این بار برای درمان به آلمان سفر کرد و توسط پورفسور سمیعی در بیمارستان INI هانوفر آلمان برای دومین بار تحت عمل جراحی قرار گرفت. بهنام صفوی بعد از عمل جراحی خود در آلمان به ایران بازگشت و دوره‌های شیمی درمانی و پرتودرمانی را در ادامه روند درمان خود انجام داد. او در این مدت هر از گاهی با تشدید وضعیت جسمانی در بیمارستان بستری می شد.
 

مهندس عمران خواننده!

بهنام صفوی در 15 تیر ماه سال 1362 در شهر شیراز به دنیا آمد. او بعد از تولد تا سن 16 سالگی در شهرستان ماهشهر بود. صفوی در رشته مهندسی عمران تحصیل کرد و به دلیل علاقه ای که به موسیقی و خوانندگی داشت، فعالیت خود را در این رشته ادامه داد. صفوی از کوکی با ساز پیانو آشنا شد و نوازندگی آن را فرا گرفت. او سپس به صورت خود آموز به فراگیری نواختن سازهای کوبه ای پرداخت.
 

آهنگسازی برای کودکان

بهنام صفوی در مصاحبه ای در خصوص شروع فعالیت هنری خود در زمینه موسیقی گفته بود: « بعد از دوران کودکی در دوره متوسطه نیز همچنان فعالیت موسیقی داشتم از قبیل خواندن سرود، آهنگسازی و تنظیم و از همان دوران با تشویق شدن از سوی معلمین مدرسه اشتیاقم برای وارد شدن به عرصه موسیقی بیشتر شد، اما در سال ۱۳۸۱ با کارهای کودک به صورت حرفه ای وارد مارکت شدم، برای مثال آهنگسازی آلبوم‌های برنامه «رنگین کمان» را انجام می دادم، قابل ذکر است که در آهنگسازی های بعضی از آهنگ های آن دوره با بنیامین بهادری و علی راست گفتار همکاری می کردیم، بعضی از آهنگ ها توسط شرکت پویا موزیک و شرکت مهر پویا نوا منتشر شدند. همچنین در آن سالها برای اغلب خواننده های مطرح آن دوره آهنگ تنظیم می کردم.»
 

 یه روز اومدی روی سکوی پرتاب!

صفوی نخستین آلبوم خود را به صورت غیر رسمی و در سال ۱۳۸۳ منتشر کرد. نام این آلبوم «بگو دوستم داری» بود. اما آنچه باعث شهرت این خواننده شد نه این آلبوم که انشتار قطعه «تمنا» یا (یه روز اومدی) بود. این قطعه در سال 85 منتشر شد و دو سال بعد در اولین آلبوم رسمی صفوی با نام «عشق من باش» قرار گرفت.
قطعه تمنا با استقبال خوبی از سوی مخاطبین موسیقی پاپ روبه رو شد. این آهنگ سکوی پرتاب بهنام صفوی بود. نکته جالبی که اوایل در خصوص بهنام صفوی گفته می شد، شباهت زیاد صدای او با «رضا صادقی» بود. حتی بسیاری به اشتباه گمان می کردند خواننده قطعه «تمنا» رضا صادقی است!
 

شایعه تقلید از رضا صادقی

بهنام صفوی در همین خصوص در مصاحبه ای گفته بود:
« بله برای من بسیار شایعه سازی شده به خصوص به دلیل جریان‌هایی که این اواخر داشتم. البته در دوران شروع کارم هم برایم شایعاتی ساختند، برای مثال گفته شده بود که شما شبیه رضا صادقی میخوانید و تقلید می‌کنید و برای این کار پول پرداخت کردید و … . تشابه جنس صدا همه جا وجود دارد اما باید در سبک خواندن، تحریرها و … تفاوت وجود داشته باشد تا یک خواننده منحصر به فرد بشود. این را هم بگویم که به عقیده من الهام گرفتن و الگو گرفتن در شروع به کار خوانندگی کار اشتباه نیست اما بعد از یه مدت خواننده باید راه خودش را پیدا کند و تقلیدی صورت نگیرد.»
 

همکاری خسروی ها در دو آلبوم

دو آلبوم ابتدایی این خواننده یعنی «عشق من باش» در سال 1388 و «آرامش» در سال 1391 با همکاری سیروان و زانیار خسروی ضبط شد. این دو برادر در تنظیم قطعات این دو آلبوم نقش پر رنگی داشتند. این دو آلبوم باعث تثبیت جایگاه صفوی در فضای موسیقی پاپ ایران شدند.

صفوی البته با دیگر خوانندگان پاپ نیز همکاری داشت و برای آنها آهنگسازی می کرد. از جمله این خواننده می توان به «حمید عسکری» و «افشین سپهر» نام برد.
آلبوم «فوق العاده» صفوی در سال 1393 منتشر شد. آلبومی که این خواننده در آن با «کوشان حداد» یکی از تنظیم کنندگان پرکار موسیقی پاپ و الکترونیک همکاری داشت. آخرین آلبوم این خواننده در سال 1395 با عنوان «معجزه» منتشر شد. این سال اوج بیماری بهنام بود.
 

درد و دل در دورهمی

بهنام صفوی برای اولین بار بعد از روزهای سخت بیماری با اجرای قطعه «عشق من باش» به روی صحنه برنامه دورهمی آمد و به گپ و گفتی دوستانه با مهران مدیری و مخاطبان نشست. از همان ابتدا این خواننده که مدتی با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد، از روزهای تلخ کسالت خود گفت و اشاره داشت که: «بعد از سه سال همراه بودن با بیماری سرطان، بالاخره توانستم با دعاها و انرژی خوب مردم بهبودی پیدا کنم و خوب شوم. البته تا دو سال دیگر طول درمان دارم که آن هم با دعاهای شما به اتمام می‌رسد.»
 

مودب و محجوب

بهنام صفوی در کارنامه خود اجرای ترانه‌ها و آهنگ های چند فیلم و سریال از جمله «اخراجی‌های ۳ » و «محرم اسرار» بر عهده داشت.
این خواننده در بین اهالی رسانه و همکاران خود به هنرمندی محجوب و مودب مشهور بود. صفوی شخصیتی بدون حاشیه داشت و از جنجال فراری بود. کنسرت های او در اکثر شهرها معمولا با استقبال خوب مخاطبان همراه می شد.

کنسرت مشترک این خواننده با سیروان خسروی، زانیار خسروی در دی ماه سال 96 تحت عنوان «کنسرتی برای بهنام» طی یک سانس در سالن همایش ایرانیان برگزار شد و تمام درآمد این کنسرت به خانواده بهنام صفوی تقدیم شد. میزان استقبال از این کنسرت به اندازه‌ای بود که سایت «ایران کنسرت» برای دقایقی مختل شد و پس از رفع این اختلال، تمام بلیت‌های این کنسرت به فروش رفت.


منابع: ویکی پدیا و مصاحبه بهنام صفوی در برنامه دورهمی
نسخه چاپی