آشنایی با عمارت مسعودیه
در میان شهر تهران عمارتی 140 ساله همچنان سرپا ایستاده و گذر تاریخ سخت و دشوار این سرزمین را به نظاره نشسته است. معماری این ساختمان شگفت انگیز سالیانه هزاران گردشگر را برای بازدید از اقصی نقاط کشور فرا می‌خواند. 

عمارت مسعودیه که در سال 1377 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده، بنای مربوط به دوره قاجاریان در تهران است و در سال 1295 هجری قمری به دستور مسعود میرزا ظل سلطان در محدوده باغ‌های لاله زار، نگارستان و باغ ایروان در مساحت تقریبی 4000 مترمربع ساخته شده است. 

این عمارت توسط یکی از بنام‌ترین معماران کشور یعنی سراج الملک با گچ کاری‌های بی‌نظیر، درب و پنجره‌های چوبی ارسی و پنجره‌های الوان و ستون‌های سنگی زیبا ساخته شده است، عمارت مسعودیه در نزدیکی میدان بهارستان واقع شده که در آن دوران مرکز اصلی سیاسی و فرهنگی شهر تهران تلقی می‌شده و بیشتر اتفاقات مهم پیرامون این میدان بوده است.

آشنایی با عمارت مسعودیه


مشخصات عمارت مسعودیه

آشنایی با عمارت مسعودیه

بسیاری از مراکز فرهنگی ایران اولین تولد خود را در عمارت مسعودیه جشن گرفته‌اند. مثلاً اولین کتابخانه ملی ایران در بخشی از این عمارت تأسیس شده است یا در سال 1318 که یکی از اتاق‌های عمارت مسعودیه میزبان عتیقه جاتی بود که از سراسر کشور جمع شده بودند و شکل و شمایل یک موزه را به خود پیداکرده بود. همچنین اولین وزارت آموزش و پرورش ایران نیز کار خود را از ساختمان این عمارت آغاز کرد و به مدت 75 سال در مالکیت این وزارت خانه باقی ماند. حتی نکته جالب درباره تاریخچه عمارت مسعودیه این است که تجربه تبدیل شدن به دانشکده افسری را نیز به خود دیده است که در نوع خودش جالب توجه است. هرچند که متاسفانه استفاده غلط و بدون دقت در آن دوران باعث ایجاد خرابی‌های در این ساختمان ارزشمند شده بود.

آشنایی با عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه دارای یک محوطه شرقی است که شامل عمارت دیوان‌خانه و باغ حیاط آن است و همچنین یک بخش غربی که با دیوارهای مشبکی شکل تفکیک شده و مشرف به خیابان ملت است که سر در اصلی عمارت، حیاط خلوت، آبدارخانه، زیر زمین؛ و سایر عمارت های وابسته در این بخش از ساختمان قرار گرفته‌اند.

آشنایی با عمارت مسعودیه

آشنایی با عمارت مسعودیه

گفته می‌شود که جمع بناهای مسعودیه نزدیک به 40 باب بوده که ظل السلطان از نظام الملک خریداری کرده است . بخش‌های اصلی مجموعه عمارت مسعودیه شامل: 
 
عمارت سید جوادی
عمارت سفره‌خانه
عمارت دیوان‌خانه
عمارت حیاط خلوت

آشنایی با عمارت مسعودیه
 
این عمارت بی‌نظیر گویی در دل خود حرف‌های فراوانی از تاریخ ایران کهن دارد. یکی از آن وقایع، بمب‌گذاری زیر کالسکه محمد علی شاه در سال 1287 بوده که در جریانات جنبش مشروطه انجام شد و همین اتفاق باعث به توپ بسته شدن مجلس گردید.

آشنایی با عمارت مسعودیه
 
وقتی به عکس های داخلی زمان قدیم‌ این عمارت نگاه می‌کنیم لوازم و وسایل لوکسی را می‌بینیم که نشان از زندگی پر زرق و برق مسعود میرزا  و افراط گرایی در آن دوران می‌دهد.


نزدیک ترین هتل ها به عمارت مسعودیه

هتل هویزه در فاصله 2 کیلومتری
هتل فردوسی در فاصله 1.5 کیلومتری
هتل مروارید در فاصله 3 کیلومتری


جاذبه های گردشگری دیگر نزدیک به عمارت مسعودیه

موزه باغ نگارستان
مدرسه دارالفنون
کاخ گلستان


چطور به عمارت مسعودیه برویم؟

برای رفتن به عمارت مسعودیه بهترین راه این است که از مترو استفاده کنید. شما باید وارد خط 2 متر شوید و در ایستگاه ملت از قطار پیاده شوید و با کمی پیاده‌روی در خیابان اکباتان خود را به در ورودی عمارت برسانید یا اینکه در ایستگاه بهارستان پیاده شده و همین راه را پیش بگیرید.


اطلاعات مکان

آدرس ۱: خ ملت، بالاتر از ایستگاه مترو ملت، عمارت مسعودیه
آدرس ۲: بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، خ امیر کبیر، خ ملت، بالاتر از ایستگاه مترو، عمارت مسعودیه
شهر: تهران
تلفن: ۰۲۱۳۳۹۹۲۰۱۳


منبع: سایت ستاره
نسخه چاپی