یک روش جدید تشخیص و درمان بیماری - بدون برش پوست
نور لیزری (تصویر آرشیوی).
اعتبار: © ivanovevgeniy
 

گزارش کامل

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا یک میکروسکوپ تخصصی را با توانایی بالقوه برای هم تشخیص بیماری، شامل سرطان پوست، و هم عمل جراحی فوق العاده دقیق - همه بدون برش پوست – توسعه داده اند.
 
محققان این تکنولوژی را در یک مطالعه منتشر شده در Science Advances توصیف می کنند.
 
ییمِی هوانگ، نویسنده مشترک پژوهش و یک پسا دکترای پیشین در بخش پوست در UBC و BC Cancer گفت: "تکنولوژی ما به ما اجازه می دهد که بافت را به سرعت اسکن کنیم، و زمانی که یک ساختار مشکوک یا غیر طبیعی سلول را ببینیم، می توانیم عمل جراحی فوق العاده دقیقی را انجام دهیم و به صورت انتخابی ساختار ناخواسته یا بیماری درون بافت را بدون برش به پوست، عمل کنیم."
 
هوانگ با کمک Zhenguo Wu، دانشجوی دکتری UBC، این تحقیق را انجام داد.
 
این دستگاه نوع خاصی از میکروسکوپ تحریک چند فوتونی است که اجازه تصویربرداری از بافت زنده را تا حدود یک میلی متر در عمق با استفاده از پرتو لیزر مادون قرمز فوق العاده سریع می دهد. آنچه که میکروسکوپ محققان را از تکنولوژی قبلی جدا می کند این است که قادر است نه تنها به صورت دیجیتالی به اسکن کردن بافت زنده بپردازد بلکه با افزایش شدت حرارت تولید شده توسط لیزر، بافت را درمان می کند.
 
هنگامی که برای درمان بیماری های پوست استفاده می شود، میکروسکوپ به متخصصان پزشکی اجازه می دهد محل دقیق ناهنجاری را مشخص کنند، خود ناهنجاری را تشخیص دهند و بلافاصله آن را درمان کنند. از آن می توان برای درمان هر ساختار بدن که نور را می توان به آن رساند و نیازمند عمل فوق العاده دقیق است، از جمله اعصاب و یا عروق خونی در پوست، چشم، مغز و یا دیگر ساختارهای حیاتی، استفاده کرد.
 
هاروِی لویی، استاد گروه امراض پوستی و علوم پوست در UBC و موسسه تحقیقات بهداشت ساحوی ونکوور و متخصص پوست، می گوید: "ما می توانیم مسیر عروق خونی را بدون تاثیر بر روی عروق و بافت های اطراف آن تغییر دهیم." "برای تشخیص و اسکن بیماری‌ای مانند سرطان پوست، این می تواند انقلابی باشد."
 
محققان می خواستند تکنولوژی میکروسکوپ چند فوتونی را چند منظوره تر کنند و در عین حال همچنین دقت آن را افزایش دهند.
 
نویسنده ارشد، حایشان زنگ، استاد امراض پوستی، آسیب شناسی و فیزیک در UBC و دانشمند برجسته در BC Cancer، گفت: "ما می خواستیم قادر به شناسایی آنچه در زیر پوست رخ می دهد از زوایای مختلف بسیاری باشیم و توانایی تصویر برداری از مکان های مختلف بدن را داشته باشیم."
 
"هنگامی که به آن نتیجه دست یافتیم، به این فکر افتادیم که آیا می توانیم این دستگاه تشخیصی را با فقط روشن کردن لیزر به یک دستگاه عمل تبدیل کنیم."
 
نتایج فوق العاده هیجان انگیز بود.
 
زنگ گفت: "ما نه تنها در دستیابی به تصویر برداری نرخ ویدئویی سریع، که کاربرهای کلینیکی را مقدور می ساخت، اولین بودیم، بلکه همچنین برای اولین بار این تکنولوژی برای استفاده های درمانی توسعه دادیم."
 
محققان با چندین بخش UBC از جمله مهندسی مکانیک، مهندسی برق و چشم پزشکی همکاری کرده اند تا انواع مختلفی از تکنولوژی را توسعه دهند. اکتشاف شامل تحقیقاتی در زمینه توسعه یک نسخه مینیاتوری است که می تواند برای انجام آزمایشات میکروسکوپی و درمان در طی آندوسکوپی استفاده شود – که یک روش غیر جراحی مورد استفاده برای بررسی دستگاه گوارش انسان با استفاده از آندوسکوپ، یک لوله انعطاف پذیر با نور و دوربین متصل به آن است.
 
این کار توسط موسسه تحقیقات بهداشت کانادا، برنامه پژوهشی اساسی کلیدی ملی چین، بنیاد ملی علوم طبیعی چین، بنیاد پوست بومی کانادا، بنیاد بیمارستان VGH و UBC و صندوق خدمات اجتماعی کارکنان BC Hydro پشتیبانی شد.
 

جراحی MKTP دارای فایده‌ی طولانی مدت برای ترمیم تجمع رنگدانه‌های پوستی در بیماران ویتیلیگو است

تحقیقات جدید نشان می دهد که جراحی پیوند پوست در طولانی مدت برای بهبود رنگ پوست ناشی از بیماری پوستی ویتیلیگو سودمند است. در یک مطالعه گذشته نگر، محققان دریافتند که اکثر مناطق پوستی که با جراحی تحت عمل قرار گرفته اند، تا پنج سال بعد، همچنان در حد خیلی خوب تا عالی تجمع رنگدانه تطبیق رنگی را داشته اند.
     
مناطق عمل شده شامل صورت، گردن، دست، لگن، پاها و پا بود. نوع پوست، سن و محل ویتیلیگو تاثیر معناداری بر نتیجه بازتجمع رنگدانه ها نداشتند.
 
این عمل به عنوان پیوند ملانوسیت-کراتینوسیت یا MKTP شناخته می شود. در طول جراحی، سلول های پوستی ملانوسیتی که مسئول دادن رنگ به پوست، مو و چشم ها هستند از قسمت های سالم و دارای رنگدانه بدن برداشته و به ناحیه ای که رنگدانه آن از دست رفته است انتقال داده می شوند. تجمع رندانه در حدود دو ماه بعد شروع به بازگشت به منطقه جراحی می کند.
 
این مطالعه در مجله آکادمی پوست آمریکا منتشر شده است.
 
التفات حمزوی، MD، یک متخصص پوستی هنری فورد و نویسنده ارشد و پژوهشگر تحقیق می گوید: "MKTP کار می کند و مدت زمان زیادی دوام می آورد." "این بهتر از هر فن آوری دیگری است که ما باید برای درمان در این شرایط به کار گیریم."
 
ویتیلیگو زمانی ایجاد می شود که سلول های ملانوسیتی توسط سیستم ایمنی بدن کشته شوند، و ناحیه پوست به رنگ سفید تبدیل می شود، زیرا سلول های دیگر رنگدانه ای ندارند. ضایعات سفید در اندازه و مکان متفاوت است - صورت، دست، بازوها، پا و لگن. این در افراد با پوست تیره تر قابل توجه است.
 
آکادمی پوست آمریکا می گوید میلیون ها نفر در سراسر جهان با ویتیلیگو زندگی می کنند.
 

منبع: دانشگاه بریتیش کلمبیا
نسخه چاپی