ارزیابی جنبه‌های مثبت و منفی هوش مصنوعی
هوش مصنوعی می‌تواند به کاهش مشکلات پیش روی انسان کمک نماید اما به خاطر داشته باشیم که ماشینهای هوشمند هرگز نمی‌توانند جای انسان را بگیرند.

هوش را می‌توان به بهترین شکل به عنوان توانایی فرد در تطبیق رفتار خود با شرایط جدید تعریف نمود. هوش انسان یک توانایی واحد نیست، بلکه ترکیبی از توانایی‌هایی مانند یادگیری، استدلال، حل مسئله، درک مسائل و فهم زبان است.
او هوش مصنوعی را به عنوان علم و مهندسی ساخت دستگاه‌های هوشمند تعریف می‌کنداز زمانهای قدیم، انسان در فکر طراحی ماشین‌آلاتی بوده است که بتوانند جایگزین هوش انسان شوند. جان مک کارتی برای نخستین بار در سال 1956 اصطلاح «هوش مصنوعی» را به کار برد. او هوش مصنوعی را به عنوان علم و مهندسی ساخت دستگاه‌های هوشمند تعریف می‌کند. پژوهشگران هوش مصنوعی امیدوارند بتوانند دستگاه‌های هوشمندی را بسازند که قادر باشند همانند انسان درک کنند، آموزش ببینند و استدلال نمایند. هوش عمومی هدف بلند مدت آنها است. منظور آنها از هوش عمومی وارد نمودن سایر جنبه‌ها، از جمله هوش اجتماعی، قوه قضاوت، عقل و درایت، رباتیک و خودآگاهی در ماشین‌آلات است. رؤیای محققان وارد نمودن عواملی مانند خرد و احساس در دستگاه‌ها است.
 

جنبه‌های مثبت

* به کمک هوش مصنوعی، احتمالات بروز خطا تقریباً به صفر کاهش یافته و به دقت و صحت بیشتری می‌توان دست یافت.

* هوش مصنوعی کاربردهایی را در اکتشافات فضایی خواهد داشت. رباتهای هوشمند می‌توانند جهت اکتشاف در فضا مورد استفاده قرار گیرند. آنها ماشین بوده و از اینرو از توانایی تحمل شرایط محیطی سخت فضای میان سیاره‌ای برخوردارند.

* رباتهای هوشمند را می‌توان جهت رسیدن به پایین‌ترین سطوح زمین برنامه‌ریزی کرد. آنها می‌توانند در حفاری به کار گرفته شوند. همچنین می‌توانند جهت اهداف استخراج معدن مورد استفاده قرار گیرند. هوش ماشین‌آلات می‌تواند جهت بررسی عمق اقیانوسها بکار آید. از این ماشین‌ها می‌توان جهت غلبه بر محدودیتهای انسانی استفاده نمود.

* دستگاه‌های هوشمند می‌توانند در بسیاری از حوزه‌های کاری جایگزین انسان شوند. رباتها می‌توانند برخی کارهای سخت را برعهده بگیرند. به دلیل هوش برنامه ریزی شده در رباتهای هوشمند، می‌توان مسئولیتهای سخت‌تری بر روی دوش آنها گذاشت.
تلفنهای هوشمند نمونه عالی از کاربرد هوش مصنوعی هستند* تلفنهای هوشمند نمونه عالی از کاربرد هوش مصنوعی هستند. اپلیکیشن‌های موجود در تلفنها یا کامپیوترها که می‌توانند اعمال و رفتار کاربر را پیش بینی کرده و همچنین پیشنهاداتی مطابق با نیاز کاربر ارائه دهند، نمونه‌هایی از کاربرد هوش مصنوعی هستند. در نتیجه مشاهده می‌کنیم که هوش مصنوعی زندگی روزمره را بسیار آسان‌تر ساخته است.

* با استفاده از هوش مصنوعی در سیستم‌های هوشمند مبتنی بر کارت می‌توان تقلب در عملیات را تشخیص داد. همچنین مؤسسات مالی و بانکها به منظور سازماندهی و مدیریت سوابق از هوش مصنوعی بهره می‌برند.

* رباتها به دلیل عدم دارا بودن جنبه احساسی و عاطفی، می‌توانند منطقی فکر کنند و تصمیمات درستی بگیرند.

* هوش مصنوعی می‌تواند به منظور انجام کارهای تکراری و وقت گیر به طور کارآمدی بکار گرفته شود.

* ماشین‌های هوشمند را می‌توان جهت انجام برخی وظائف خطرناک بکار گرفت. آنها می‌توانند پارامترهایی همچون سرعت و زمان را تنظیم کرده و بدون تأثیر پذیری از عوامل تأثیر گذار بر انسان به سرعت عمل نمایند.

* هنگامی که یک بازی کامپیوتری انجام می‌دهیم، در واقع داریم با هوش مصنوعی ارتباط برقرار می‌سازیم. در اینگونه بازیها دستگاه در پاسخ به حرکات ما حرکات بازی را برنامه ریزی می‌کند. در نتیجه بازی کامپیوتری در زمره متداول‌ترین مثالهای مزایای هوش مصنوعی به حساب می‌آید.

* هوش مصنوعی در حوزه پزشکی نیز فعالیت دارد. الگوریتم‌ها می‌توانند به پزشکان در ارزیابی بیماران و عواملی که سلامتی آنها را به خطر می‌اندازند، کمک نمایند. هوش مصنوعی می‌تواند به آنها در اطلاع از عوارض جانبی داروهای مختلف کمک کند. شبیه سازان جراحی از دستگاه‌های هوشمند جهت آموزش متخصصین پزشکی استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی می‌تواند جهت شبیه سازی عملکرد مغز بکار رود و در نتیجه ثابت شده است که در تشخیص و درمان مشکلات عصبی مفید می‌باشد.

* بزرگترین مزیت هوش مصنوعی آن است که این دستگاه‌ها نیازی به خواب یا استراحت نداشته و قادر به انجام کار بدون توقف هستند. آنها می‌توانند به طور مداوم یک کار تکراری را بدون دلزده یا خسته شدن از آن انجام دهند. هنگامی که برای کارهای خطرناک بکار گرفته می‌شوند، احتمال بروز خطر برای سلامت و ایمنی انسان کاهش می‌یابد.
 

جنبه‌های منفی

- یکی از معایب اصلی هوش مصنوعی هزینه تعمیر و نگهداری آن است. لازم است که برنامه‌ها متناسب با تغییر در شرایط و نیازها، بروز رسانی شده و دستگاه‌ها هوشمندتر شوند. در صورت خرابی، هزینه تعمیرات ممکن است بسیار بالا باشد. پروسه‌های بازسازی اطلاعات یا کدهای از دست رفته ممکن است گران و وقت گیر باشند.

- یکی از نگرانی‌های مهم بکارگیری هوش مصنوعی در خصوص ارزشهای اخلاقی و معنوی است. آیا از نظر اخلاقی کپی برداری از انسان کار درستی است؟ آیا ارزشهای اخلاقی به ما اجازه بازسازی هوش را می‌دهند؟ هوش موهبت خداوندی است. شاید کار درستی نباشد آن را در جهت منافع خود، درون یک دستگاه وارد سازیم.

- ماشین‌ها ممکن است قادر به ذخیره مقادیر زیادی اطلاعات باشند، اما محل ذخیره سازی، دسترسی و بازیابی آنها به کارآمدی مغز انسان نخواهد بود. آنها ممکن است قادر به انجام وظائف تکراری برای طولانی مدت باشند، اما برعکس انسان، با کسب تجربه در روند کارشان بهبودی حاصل نمی‌شود. آنها قادر نیستند عملی متفاوت از آنچه برنامه ریزی شده‌اند، انجام دهند. اگرچه این امر به عنوان یک مزیت به حساب می‌آید اما در شرایطی که نیاز به نشان دادن عکس‌العملی متفاوت از کار معمول آنها باشد، مشاهده می‌کنیم که ناکارآمد عمل می‌کنند.

- تصور نمایید رباتهای هوشمند در حوزه‌های خلاقانه به کار گرفته شوند. آیا فکر می‌کنید می‌توانند در تفکر خلاقانه یا نوآوری از ذهن انسان پیشی گرفته یا حتی با آن رقابت نمایند؟ رباتهای متفکر عاری از ذهن خلاق هستند. انسانها خردمندان عاطفی هستند. آنها فکر می‌کنند و احساس دارند. احساسات آنها افکارشان را هدایت می‌کنند. اما در خصوص ماشینها اینگونه نیست. شیوه‌ای که انسان‌ها بر اساس دانش قبلی قضاوت می‌کنند و توانایی‌های ذاتی که آنها دارند را ماشینها نمی‌توانند کپی‌برداری نمایند. ماشینها همچنین فاقد درایت و شعور هستند.

- چنانچه رباتها را در تمام حوزه‌ها جایگزین انسان نماییم، در نهایت منجر به بیکار شدن افراد زیادی خواهد شد. در این صورت کاری برای انسان باقی نمی‌ماند که این خود گاهی می‌تواند مخرب باشد.

- همچنین به دلیل کاهش نیاز به استفاده از هوش انسان، حل مشکل با استفاده از قوه تخیل و توانایی‌های چندگانه ممکن است کاهش یابد.

- در صورتی که کنترل ماشینها به دست نااهلان بیافتد، ممکن است موجب بروز فاجعه شود. رباتها پیش از انجام کار به آن فکر نمی‌کنند. در نتیجه ممکن است آنها را به گونه‌ای برنامه ریزی نمایند که کارهای اشتباه انجام دهند یا کارهای خرابکارانه از آنها سرزند.

بدیهی است که هوش مصنوعی جنبه‌های مثبت زیادی دارد اما جنبه‌های منفی آن را نیز نباید نادیده گرفت. منافع و خطراتی که به همراه دارند بایستی پیش از بکارگیری آنها با دقت مورد بررسی قرار گیرند، در غیر این صورت انسان ممکن است در صورت زیاده روی در این کار، خود را نابود سازد.

 
منبع: techspirited
نسخه چاپی