مقایسه تلویزیونهای LED‏، ‏LCD‏، پلاسما و DLP‏ ‏
خریداران تلویزیونهای تخت هر روز با انتخابهای بیشتر و بیشتری مواجه می‌شوند و این خود موجب سردرگمی آنها شده است. آیا گزینه‌های ارائه شده، گزینه‌های خوبی به حساب می‌آیند یا خیر؟ اکثر افراد قبول دارند که وجود گزینه‌های بی‌شمار در واقع یک مزیت به حساب می‌آید، به این دلیل که به طور مستقیم به نفع مصرف کنندگان است. اگر از من بپرسید بایستی بگویم که این امر هم می‌تواند خوب باشد و هم بد. اینکه انتخاب‌های زیادی پیش روی مردم قرار دارد واقعاً امر خوبی است، اما همین که بسیاری از افراد اطلاعات کمی از این تلویزیونها دارند چندان خوب به نظر نمی‌رسد. تمامی این تلویزیونها از فناوری‌های متفاوتی در ساخت خود استفاده کرده‌اند. بنابراین اجازه دهید به برخی از نکاتی که به انتخاب گزینه بهتر از این چهار تلویزیون کمک می‌کند، نگاهی بیاندازیم.
 

کدامیک برای خرید بهتر هستند: LCD یا LED یا پلاسما و یا DLP

کسی را نمی‌توان یافت که درگیر در کشمکش و کارزار میان انواع مختلف دستگاه تلویزیون نباشد و افراد زیادی وجود دارند که اطلاع خاصی از این موضوع نداشته و بسیاری حتی کوچکترین اطلاع در خصوص تفاوت میان این تلویزیونها ندارند. این عجایب تکنولوژیکی عصر جدید همچنین نگاه افراد به وسایل سرگرمی را تغییر داده است. پس اجازه دهید نگاهی دقیق به تمام این چهار دستگاه تلویزیون انداخته و ببینیم کدامیک مناسب چه گروه افرادی است.
 

تلویزیون ال‌ای‌دی (LED)

 
تلویزیون ال ای دی

فناوری ال‌ای‌دی به معنای دیود ساطع کننده نور، نشان دهنده سیستم نور پس زمینه‌ای است که در برخی تلویزیونهای ال‌سی‌دی جدید وارد شده است. در این نوع تلویزیون، این تراشه‌ها نیستند که محتوا یا ظرفیت تصویری بالا را موجب می‌شوند. پیکسل‌ها و تراشه‌های ال‌ای‌دی نور خودشان را تولید نمی‌کنند، بلکه آنها نور پس زمینه را تشکیل می‌دهند.
تنها تفاوت میان تلویزیون ال‌ای‌دی و تلویزیون ال‌سی‌دی آن است که ال‌ای‌دی بجای استفاده از لامپ یا نورهای پس زمینه فلورسنت که در هر تلویزیون ال‌سی‌دی دیده می‌شود، از لامپ‌های ال‌ای‌دی استفاده می‌کندتنها تفاوت میان تلویزیون ال‌ای‌دی و تلویزیون ال‌سی‌دی آن است که ال‌ای‌دی بجای استفاده از لامپ یا نورهای پس زمینه فلورسنت که در هر تلویزیون ال‌سی‌دی دیده می‌شود، از لامپ‌های ال‌ای‌دی استفاده می‌کند. در تلویزیونهای ال‌ای‌دی موجود در بازار دو فناوری بکار رفته است که نوردهی از کناره‌ها (Edge Lighting) و نوردهی با آرایه کامل یا چینش کامل (Full Array Lighting) را شامل می‌شود.

در ال‌ای‌دی با نوردهی از کناره، لامپ یا نورهای پس زمینه در امتداد لبه‌های خارجی صفحه نمایش قرار گرفته‌اند، این کار به باریک‌تر شدن ال‌ای‌دی کمک می‌کند. در روش چینش کامل تعداد زیادی لامپ ال‌ای‌دی به صورت ردیف در پشت تمام سطح صفحه نمایش قرار داده شده است. بهترین بخش روش چینش کامل آن است که لامپ‌های ال‌ای‌دی به طور مستقل روشن و خاموش شده و روشنایی و کنتراست تصویر را تنظیم می‌کنند. این امر تجربه برخورداری از تصویری بهتر را به مصرف کننده ارائه می‌دهد.

ال‌ای‌دی دچار سوختگی پیکسل یا سایه انداختن صفحه نمایش و به عبارتی burn-in نمی‌شود و همین امر موجب طولانی شدن عمر یا دوام آنها می‌شود. تلویزیونهای ال‌ای‌دی همچنین از برق بسیار کمتری جهت تولید تصویری بهتر استفاده می‌کند که خود به صرفه جویی در مصرف برق کمک می‌کند.
 

تلویزیون ال‌سی‌دی (LCD)

 
تلویزیون ال سی دی

تلویزیون ال‌سی‌دی مخفف صفحه نمایش کریستال مایع است و در واقع این نام به درستی بر روی آن گذاشته شده است. تلویزیونهای ال‌سی‌دی یکی از پرفروش‌ترین تلویزیونهای صفحه نمایش کوچک به شمار می‌روند. هنگامی که این نوع تلویزیون برای نخستین بار عرضه شد، حقیقتاً بسیار گران بودند و صفحه نمایش کوچکی داشتند. این فناوری، محبوب‌ترین تکنولوژی برای مشتریان معمولی است و از همین فناوری در لپ‌تاپ و مانیتورهای رومیزی استفاده می‌شود.

 تلویزیون ال‌سی‌دی همچنین به دلیل تعدیل و سازگاری با قیمت و اندازه از جمله محبوب‌ترین گجت‌ها به شمار می‌رود.
نکته مثبتی که در خصوص ال‌سی‌دی وجود دارد آن است که از برق کمتر و بازتاب نوری به حداقل رسیده استفاده می‌کندنکته مثبتی که در خصوص ال‌سی‌دی وجود دارد آن است که از برق کمتر و بازتاب نوری به حداقل رسیده استفاده می‌کند و در معرض سوختگی پیکسل یا سایه انداختن صفحه نمایش قرار ندارد. ال‌سی‌دی‌ها در اندازه‌های 32 تا 50 اینچ عرضه می‌شوند و بیشترین فروش دستگاه‌های تلویزیون را در سراسر جهان به خود اختصاص داده‌اند. با این حال، در صورتی که بخواهیم نسبت قیمت یک تلویزیون ال‌سی‌دی 48 اینچ را مقایسه کنیم بایستی بگوییم که تقریباً هم قیمت یک تلویزیون پلاسما است. اما جدای از قیمت و اندازه، خریداران بایستی فضایی که تلویزیون اشغال می‌کند را نیز در نظر بگیرند.
 

تلویزیون پلاسما

 
تلویزیون پلاسما

تلویزیونهای پلاسما به عنوان رئیس یا ارشد دنیای تلویزیونهای صفحه نمایش تخت اچ دی (HD) در نظر گرفته می‌شوند. پلاسما از فناوری لامپ پرتو کاتدی (CRT) استفاده می‌کند. در این نوع تلویزیون بیتهای نوری پلاسمایی وجود داشته که به هنگام برخورد با پیکسلهای خاصی برانگیخته شده بطوریکه این امر موجب تبدیل شدن آنها به رنگی خاص می‌شود.

تلویزیونهای پلاسما هیچگونه وابستگی به فناوری تولید نورهای پس زمینه ندارند، فناوری بکار رفته در آنها جهت تولید طیف رنگی مورد نیاز خود، شدت روشنایی متفاوتی را ایجاد می‌کند. تلویزیونهای پلاسمای سابق از مشکلات بسیاری همچون گرم شدن مکرر رنج می‌بردند، اما اکنون کمپانیها این اطمینان را می‌دهند که این مشکلات دیگر وجود نخواهد داشت. قیمت تلویزیونهای پلاسما با توجه به اینچ آنها افزایش خواهد یافت و برای مناطق و فضاهای بزرگ مناسب هستند. این نوع تلویزیون به این دلیل که به اندازه ال‌سی‌دی بازتاب نوری ندارد، برای اتاقهای تاریک یا اتاقهایی با پس زمینه تاریک ایده‌آل است.
 

تلویزیون دی‌ال‌پی (DLP)

 
تلویزیون دی ال پی

تلویزیونهای دی‌ال‌پی عمدتاً در دفاتر و گاهاً در خانه‌ها دیده می‌شوند. آنها به لحاظ اقتصادی باصرفه بوده و به عنوان خریدی هوشمند برای افرادی در نظر گرفته می‌شوند که به دنبال یک تولید با کیفیت با بودجه محدود هستند.

دی‌ال‌پی برگرفته از واژه‌های پردازش نور دیجیتال است و روشی برای نمایش ویدئو با استفاده از تکنیک rear projection light به معنای تابش نور پرژکتور از عقب یا پشت صفحه می‌‎باشد. فناوری دی‌ال‌پی، فناوری قدیمی لامپ پرتو کاتدی را چند سالی است که جایگزین ساخته و برخلاف CRT قدیمی، سبک وزن بوده و دارای صفحه نمایش تخت است. دی‌ال‌پی به اندازه تلویزیون ال‌سی‌دی یا پلاسما به دلیل ویژگی USP آنها، چندان مورد توجه قرار ندارد، اما ارزانتر از ال‌سی‌دی و پلاسما بوده و سطوح مشکی عمیقی را به خریدار ارائه داده که برای برخورداری از یک کیفت تصویری خوب مناسب است. (خاطر نشان می‌شود که USP برگرفته از unique selling proposition به معنای پیشنهاد فروش منحصربفرد است. USP، می‌تواند شامل کیفیت بالاتر، قیمت پایینتر، تجربه مشتری بهتر یا خلاقیت در فناوری باشد).


منبع: techspirited
نسخه چاپی