مسئولیت های اجتماعی سلبریتی ها و افراد مشهور
مسئولیت های اجتماعی سلبریتی ها و افراد مشهور در سطح جهان به صورت گسترده ای در حال افزایش و پیگیری است. سلبریتی به صورت کلی به فردی گفته می شود که در زمینه حرفه خود شخصی مشهور و نام آشنا به حساب می آید. هر کدام از این افراد به دلیل شغل و حرفه ای که دارند، دارای محبوبیت در میان جامعه هستند و طرفدارانی دارند. اکثر این افراد ورزشکار، بازیگر سینما و تلویزیون، خواننده و یا در کشورهای معدودی کارآفرینان مشهور اجتماعی هستند. 

بنیادهای دولتی و یا خیریه مختلف از ظرفیت این افراد برای پیشبرد اهداف خود در سال های اخیر به صورت جدی استفاده کرده اند. در کشور ما یعنی ایران نیز در سال های اخیر به شدت شاهد افزایش فعالیت های این افراد در حوزه های مختلف مسئولیت های اجتماعی سلبریتی ها بوده ایم که عاملی بسیار مهم و موثر است. با استفاده از ظرفیت این افراد و هواداران آن ها می توان مشکلات زیادی را حل کرد. 
 
برای مثال کافیست به سیل اخیر در ایران توجهی کنید و یا زلزله های سرپل ذهاب و غرب کشور را بررسی کنید. افرادی مانند علی دایی یا نرگس کلباسی در این حوادث، به عنوان سلبریتی های مشهور و شناخته شده در میان مردم، توانسته اند تا با استفاده از ظرفیت و محبوبیت خود، کارهای زیادی در حوزه مسئولیت اجتماعی سلبریتی ها به صورت خودجوش انجام دهند. 

در این مقاله قصد داریم تا به صورت دقیق، درباره مسئولیت های اجتماعی سلبریتی ها و افراد مشهور برای شما صحبت کنیم. نقش این افراد و همچنین نحوه انجام فعالیت های اجتماعی آن ها برای شما در نقاط مختلف دنیا بررسی خواهد شد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. 
 

چرا مسئولیت های اجتماعی سلبریتی ها بهتر انجام می شود؟ چرا این مسئولیت ها در جوامع مختلف به آن ها واگذار می شود؟ 

سلبریتی ها و یا افراد مشهور به دلیل فعالیت های حرفه ای خود در طول سال ها توسط توده های مختلف جامعه مشاهده شده و بر اساس کاریزما و شخصیت خود و همچنین میزان حرفه ای گری در زمینه مخصوص خود و البته اخلاق اجتماعی خود در میان مردم محبوبیت پیدا کرده و دارای طرفدارانی می شوند. این افراد پس از این که در حرفه خود به درستی فعالیت کرده و محبوب می شوند، تاثیر فوق العاده ای روی طرفداران خود دارند و می توان گفت که تا حدودی می توانند آن ها را به انجام کارهایی وادار کنند. بارها و به دفعات مشاهده شده است که مسئولیت های اجتماعی سلبریتی ها در اتفاقات و وقایع مختلف به بهترین شکل انجام شده است. در اتفاقات و بلایای طبیعی در سراسر جهان این افراد همواره در جامعه خود تاثیرگذار بوده اند و با جمع آوری کمک های مختلف به وسیله هواداران و مخاطبان خود، در حل مشکلات کمک کننده بوده اند. 
 
البته ایفای نقش در حوزه مسئولیت های اجتماعی سلبریتی ها توسط این افراد، در حوزه های مختلف و گوناگونی صورت می گیرد. ان جی او ها و گروه های مختلف حفاظت محیط زیست و گونه های جانوری، انجمن های مختلف بیماری های خاص، گروه های تشکیل شده توسط سازمان های مختلف برای مهار معضلات اجتماعی مانند اعتیاد، پویش های مردمی و یا دولتی برای تغذیه، آموزش و پوشاک اقشار ضعیف و محروم  از جمله زمینه هایی هستند که این افراد در آن ها به ایفای نقش می پردازند. البته در برخی موارد نقش این افراد بین المللی شده و با همکاری نهادهایی مانند سازمان ملل فعالیت های فرا منطقه ای و جهانی صورت می گیرد. از جمله نمونه های فعالیت در این مورد، می توان به کتایون ریاحی بازیگر خوب کشورمان اشاره کرد که سفیر سازمان ملل در کشورهای آفریقایی بوده است. 

مسئولیت های اجتماعی سلبریتی ها و افراد مشهور

مسئولیت های اجتماعی سلبریتی ها و افراد مشهور

در این قسمت از مقاله قصد داریم تا در خصوص مسئولیت های اجتماعی سلبریتی ها و افراد مشهور در سراسر جهان برای شما مثال هایی بزنیم. با توجه به شرایط آموزش و همچنین توسعه فرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی و البته شخصیت مردم کشورهای مختلف، این موارد می توانند در مکان های، مختلف و شکل ها و مقادیر مختلف داشته باشد. 

•ژو ژنگ که یک کمدین معروف چینی است در سال های اخیر توانسته است تا در رتبه اول لیست سلبریتی های دارای مسئولیت اجتماعی در این کشور قرار بگیرد. این فرد به واسطه فعالیت های انسان دوستانه خود با گروه محبوب و شناخته شده TFBoys در راستای مبارزه با سرطان و البته تسهیل تهیه داروهای این بیماران به وسیله کمک های مالی شناخته شده است. 

•در تحقیقاتی که توسط موسسه تحقیقات مسئولیت اجتماعی آکادمی علوم اجتماعی چین صورت گرفته است، افراد مشهور و سلبریتی هایی مانند گوان ژیائوتونگ که به دختر چین معروف است، به خاطر فعالیت های اجتماعی در حوزه حیات وحش و لی چن بازیگر و کارگردان مشهور چینی به دلیل مسئولیت سفیر سازمان ملل به عنوان افراد موثر در حوزه مسئولیت های اجتماعی سلبریتی ها شناخته شده اند. 

•لئوناردو دی کاپریو که یکی از مشهور ترین افراد و بازیگران جهان است، در زمینه مسئولیت اجتماعی سلبریتی ها و افراد مشهور به صورت جدی به ایفای نقش در حوزه محیط زیست پرداخته است. این بازیگر معروف آمریکایی با راه اندازی طرح جزیره اصلاح شده سعی در بازنگری در استفاده از مواد تجدید ناپذیر و جایگزینی آن ها با مواد تجدید پذیر داشته است و تلاش های زیادی در حوزه جایگزینی سیستم هایی که با سوخت های فسیلی کار می کنند با سیستم های برقی و الکتریکی داشته است. 

•آنجلینا جولی و جنیفر لوپز نیز دو بازیگر، خواننده و سوپر مدل مشهور آمریکایی هستند که در سال های اخیر نقش بسیار مهمی در مسئولیت های اجتماعی سلبریتی ها در دنیا داشته اند. این افراد در ارتباط با سازمان ملل و یا به صورت مستقیم فعالیت های خیرخواهانه زیادی را در حوزه مسئولیت های اجتماعی خود در کشورهای آفریقایی و آمریکا انجام داده اند. 

•در ایران نیز هنرمندانی مانند سحر دولتشاهی به عنوان سفیر دیابت و آزادی زندانیان فعالیت های گسترده ای در زمینه آموزش های پیشرفته در خصوص بیماری و جمع آوری کمک ها برای این افراد داشته اند. 

مواردی مهم از ایفای مسئولیت های اجتماعی سلبریتی ها و افراد مشهور در این مطلب برای شما بررسی شد. این فعالیت ها البته در حوزه های گسترده دیگری مانند صنایع دستی، فرهنگ و هنر و... نیز انجام گرفته اند.
نسخه چاپی