انواع روتر یا مسیریاب و کاربرد آنها
روتر یک جزء سخت افزاری است که به کامپیوترها اجازه داده با یکدیگر و سایر سخت افزارهای کامپیوتری ارتباط برقرار کنند. روتر در سازمانهای بازرگانی، مکانهای تجاری و خانه‌ها به عنوان ابزاری ارتباطی جهت به اشتراک گذاشتن اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این صورت آیا می‌دانید روترها چگونه کار می‌کنند؟ کار یک روتر هدایت داده‌ها یا بسته‌های اطلاعاتی به مکانهایی خاص از یک شبکه به شبکه دیگر است. هنگامی که یک بسته اطلاعاتی از یک شبکه ارسال می‌شود، روتر آن را از طریق بهترین مسیر برای آن اطلاعات بخصوص، به مکان مورد نظر هدایت می‌کند. روتر بهترین مسیر را با کمک جداول ارسال، سرآیندها یا هدرها و پروتکل‌هایی مانند پروتکل کنترل پیام‌های اینترنتی با نام اختصاری ICMP تعیین می‌کند.
روتر، اطلاعات وارد شده به سیگنال پهن باند را جمع آوری کرده و از طریق بهترین مسیر ممکن آن را ارسال می‌کنددر یک اتصال اینترنتی پهن باند نیز به منظور ارسال اطلاعات به کامپیوتر شما نیاز به یک روتر است. بطوریکه روتر، اطلاعات وارد شده به سیگنال پهن باند را جمع آوری کرده و از طریق بهترین مسیر ممکن آن را ارسال می‌کند به گونه‌ای که نیاز به کمترین زمان جهت انتقال اطلاعات باشد. اکنون که از نقش روترها در اتصال شبکه‌های مختلف در یک حلقه اطلاع یافتید، اجازه دهید به انواع روترهای موجود نگاهی بیاندازیم.
 

روترهای وابسته به کاربر

روتر جهت مصارف خانگی یا روتر جهت استفاده مصرف کننده
این نوع روتر در خانه‌ها یا مکان‌های تجاری کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و در هر فروشگاه لوازم الکترونیکی به راحتی در دسترس می‌باشد. روترهایی که جهت مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند بایستی به عنوان وایرلس اکسس پوینت یا به عبارتی نقاط دسترسی بی سیم جهت اتصال به اینترنت و سایر کامپیوترها در یک مکان محدود عمل نمایند. وجود یک نقطه دسترسی بی سیم با یک سوئیچ شبکه، سرعت انتقال بیشتر و حتی توزیع پهنای باند در میان تمام پورتها را فراهم می‌سازد.
 
روتر جهت کاربردهای تجاری
یک روتر تجاری بسیار سریعتر و قدرتمندتر از نوع خانگی آن است و در مکانهای تجاری همچون هتلهایی که امکانات وای فای ارائه می‌دهند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستانها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روتر به طور کلی بخشی از شبکه گسترده با نام اختصاری WAN محسوب می‌شود که ارتباط اینترنتی را برای کامپیوترها در مکانهای مختلف فراهم می‌سازد. با توجه به تسهیلات تجاری آنها، چنین دستگاه‌هایی گرانتر از روترهای خانگی می‌باشند. همچنین روترهای خانگی جهت کار با چند وسیله محدود از جمله یک تلویزیون هوشمند، چند دستگاه کامپیوتر، یک تبلت و چند تلفن یا یک سیستم بازی طراحی شده‌اند که در زمانهایی خاص غیر فعال هستند. در صورتی که یک روتر تجاری جهت حفظ یک بار کاری ثابت و سنگین در تمام طول روز ساخته شده است.
 

روتر وابسته به شبکه

روتر سوهو (SOHO)
این نوع روتر که بر گرفته از واژه‌های small office/home office به معنای دفتر کار کوچک یا دفتر کار خانگی است، جهت ایجاد ارتباط در یک منطقه جغرافیایی کوچک استفاده می‌شود. چنین روتری نوعی اتصال را برای شبکه DSL یا سایر شبکه‌ها ایجاد می‌کند. (منظور از دفتر کار خانگی اتاقی در خانه است که دارای تجهیزات الکترونیکی مانند یک کامپیوتر و یا یک دستگاه فکس بوده و جهت دفتر کار مورد استفاده قرار می‌گیرد).
 
روتر اینترپرایز (Enterprise)
 یک روتر اینترپرایز خود به روتر توزیع (distribution router)، روتر هسته‌ای یا مرکزی (core router) و روتر اکسس یا دسترسی (access router) طبقه بندی می‌شود. یک روتر توزیع، اطلاعات وارد شده از چندین روتر را گردآوری کرده و آنها را به مکان اصلی ارسال می‌کند. روترهای مرکزی جهت اتصال روترهای متفرق شده در مکانهای مختلف بکار برده می‌شوند تا بدین ترتیب پهنای باند بالاتری دریافت شود. سومین نوع روتر اینترپرایز، روتر اکسس است که جهت انجام عملکردها یا عملیات شعبه‌ای معمول بکار می‌رود.

در خصوص روترهای اکسس بایستی عنوان کرد که این نوع روتر همچنین تحت عنوان روتر مرزی (edge router) نامیده شده و نوعی روتر است که در مرز اتصال یک شبکه قرار می‌گیرد. این روتر برخلاف روتر هسته‌ای است که در مرکز یک شبکه قرار می‌گیرد. روتر اکسس در مکانهای خانگی و کاربری همانند دفاتر کار شعبه‌ای قرار می‌گیرد.
روترهای اینترپرایز  می‌توانند بسیار بزرگ و گران باشند و به میلیونها بسته ترافیک اینترنتی در هر ثانیه رسیدگی نمایند.
 
روتر چند منظوره
همچنین تحت عنوان روتر اتصال به اینترنت شناخته می‌شود و جهت به اشتراک گذاشتن اطلاعات از طریق پروتکل گیت‌وی بوردر و به عبارتی دروازه‌ای مرزی (Border Gateway) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

روتر وابسته به قابلیت اتصال

روتر با سیم یا سیمی
یک روتر سیمی در مقایسه با نوع بی سیم آن، ارزان‌تر است اما استفاده از کابل جهت برقراری اتصال به کامپیوترهای مختلف را در برگرفته در نتیجه نسبت به جابجایی و تحرک دارای محدودیت است. این نوع روتر نسبت به روتر بی سیم در زمینه امنیتی برتری دارد. دستگاه‌های بی سیم اکنون به منظور مقابله با این مشکل، به تنظیمات پیشرفته امنیتی مجهز شده‌اند.
 
روتر بی سیم
یک روتر بی سیم به منظور حفظ اتصال در یک محدوده خاص از یک آنتن استفاده می‌کند. این نوع روتر همانطور که از نام آن برمی‌آید، فارغ از مزاحمتها و دردسرهای همراه با نوع کابلی است. روتر بی سیم، این اطمینان خاطر را می‌بخشد که از طریق دسترسی حفاظت شده وای فای و آدرس فیلترینگ مک (MAC)، امنیت را تأمین می‌سازد. البته لازم است پیش از انتخاب یک روتر بی سیم، تمام اطلاعات مربوط به امنیت این نوع روتر را جمع آوری نمایید. یک روتر از هر نوعی که باشد، وسیله‌ای بسیار مفید جهت برقراری ارتباط برای شبکه‌های کامپیوتری به حساب می‌آید
یک روتر از هر نوعی که باشد، وسیله‌ای بسیار مفید جهت برقراری ارتباط برای شبکه‌های کامپیوتری به حساب می‌آید. کاربردهای آن انتقال اطلاعات به روشی سریع و سازمان یافته، کاهش بارگذاری اطلاعات، ایجاد یک اتصال پایدار میان کامپیوترهای میزبان و اطمینان از انتقال اطلاعات به کمک بخشهای جایگزین در صورتی که بخشهای اصلی روتر ناکام به انجام وظائف خود باشند است.

پیش از خرید یک روتر بهتر است مشخص نمایید که آیا به یک روتر سیمی نیاز دارید یا نوع بی سیم آن، روتر مورد نظر شما چند پورت داشته باشد و همچنین نوع اتصال اینترنتی که می‌خواهید را در نظر بگیرید. همواره بهتر است که چند پورت اضافه در روتر جهت اتصال کامپیوترهای بیشتر به شبکه در آینده وجود داشته باشد.

امید دارم این مقاله مفید فایده بوده و به شما در تشخیص مناسب‌ترین روتر جهت استفاده کمک کرده باشد.
 

منبع: techspirited
نسخه چاپی