گشت و گذاری در روستای دیلمان
روستای دیلمان گیلان در شرق گیلان قرار دارد و از زیباترین مناطق شمالی کشور و خطه‌ی خزر که یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین مناطق گردشگری ایران است محسوب می‌شود. در شمال کشور می‌توان بکرترین و زیبا‌ترین چشم انداز‌های طبیعی را به تماشا نشست و از فرهنگ و تاریخ نیز کمی آموخت.


معرفی دیلمان گیلان

دیلمان یکی از ییلاقات شرق گیلان است که در ارتفاعات بالا قرار دارد و همین باعث زیبایی و طراوت خاص آن شده است. مسیر رسیدن به دیلمان جاده‌های پرپیچ و خمی است که از روستا‌ها و آبادی‌های بسیار زیبای شمالی و البته از دل جنگل عبور می‌کند. یکی از همین روستا‌ها دیلمان است که در منطقه‌ی سیاهکل قرار دارد.

دیلمان در لغت، ترکیبی از دیل، به معنای مکان، ام به معنای بلندی و ان به معنای محلی که در آن دام نگه می‌دارند است. پس دیلمان مکان مرتفعی است که در آن دامداری می‌کنند.

تابلو‌های راهنمایی شما را راهنمایی می‌کنند تا به سیاهکل برسید، آن‌جا اسب‌ها و دام روستاییان را می‌بینید که در این بوم نقاشی رویایی در حال چرا هستند. بد نیست سری هم به این روستا بزنید و از فراورده‌های محلی آن‌ها استفاده کنید و نحوه‌ی زندگیشان را ببینید. اما وقت زیادی را در مسیر نگذارید چرا که مقصد شما به طرز عجیبی خیره کننده است.

گشت و گذاری در روستای دیلمان

آب و هوای دیلمان گیلان، از آنجا که در ارتفاعات قرار دارد، سرد است؛ بنابراین تقریبا در تمام فصول با تجهیزات گرمایشی و لباس مناسب برای رفتن به آنجا اقدام کنید. بر اساس شواهد تاریخچه و قدمت منطقه‌ی دیلمان گیلان به دوران غارنشینی بشر بازمی گردد و این خود بر جذابیت این منطقه می‌افزاید.


جا‌های دیدنی دیلمان گیلان

اگر به مکان‌های تاریخی علاقه‌مند باشید، می‌توانید در کنار این سیاحت خود به جاذبه‌های تاریخی دیلمان گیلان سرکی بکشید و محو اصالت این روستا و مردمانش شوید. حمام دیلمان، قلعه‌ی گرماور، آرامگاه باباولی و ... از جمله این مکان‌ها هستند. با هم تعدادی از این جا‌های دیدنی دیلمان گیلان را مرور می‌کنیم:
 
۱ - حمام دیلمان
حمام دیلمان، یکی از مهم‌ترین بناهای دیلمان گیلان، در زمان ایلخانیان ساخته شده است و سال‌ها بعد توسط میرزاعلی میربلوک مرمت شد. امروزه این حمام ثبت آثار میراث فرهنگی است و توسط این سازمان حفاظت می‌شود. حفره‌هایی که در سقف این گنبد وجود دارند، به منظور دریافت نور ایجاد شده بودند.
 
۲ - آبشار لونک
آبشار لونک دیلمان در مسیر رسیدن به این ییلاق و در کنار جاده قرار دارد؛ بنابراین رسیدن به آن جا کار دشواری نیست. ماشین را در گوشه‌ای از جاده پارک کنید و دستی به آب گوارای سرازیر شده از تخته سنگ‌ها بزنید و جانی تازه کنید. می‌توانید اگر فرصت دارید کمی در جنگل‌های اطراف پیاده روی کنید یا حتی یک وعده‌ی غذاییتان را در آن جا بگذرانید. امکانات خوبی در این محدوده وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

گشت و گذاری در روستای دیلمان
 
۳ - کاروانسرای تی تی
مسیر‌های فرعی در جاده‌های شمالی، معمولا شما را به جا‌های بکر و زیبایی می‌رسانند. یکی از این جاده‌ها به کاروانسرایی تاریخی از دوران صفویه می‌رسد. کاروان سرای تی تی، محل استراحت کاروان‌ها بوده و اکنون تنها به بخشی از هویت این منطقه بدل شده و پذیرای مهمانان و گردشگران است.

گشت و گذاری در روستای دیلمان
 
۴ - دشت سوسن و شقایق دیلمان
اگر در بهار به سمت دیلمان بروید، می‌توانید این فصل را به گونه‌ی دیگری تجربه کنید و درواقع معنای حقیقی بهار را متوجه شوید. درخرداد ماه به جنوب دیلمان یعنی روستای داماش بروید و محو تماشای دشت سوسن چلچراغ و شقایق‌ها شوید. ترکیب رنگ قرمز و سبز، در هوای خنک و تازه قطعا شما را مست خواهد کرد!

گشت و گذاری در روستای دیلمان
 
۵ - کوه درفک
در این سفر همه چیز تمام، کمی ورزش و هیجان را هم تجربه کنید. به غرب دیلمان بروید. کوهنوردان و البته غارنوردان زیادی برای فتح کوه درفک با ارتفاع ۲۷۳۳ متری عازم این منطقه می‌شوند.
 
۶ - منطقه‌ی شکار ممنوع دیلمان
در ده کیلومتری جنوب سیاهکل، منطقه‌ای وحشی وجود دارد که به علت نادربودن گونه‌های در حال زیست، تحت حفاظت سازمان محیط زیست است. حیواناتی مثل پلنگ، گربه وحشی، گراز، خرس قهوه ای، سمور و ... دراین منطقه زیست می‌کنند. بازدید از این منطقه آزاد است، اما خب ممکن است خطراتی هم داشته باشد که بهتر است با آگاهی به آن پا بگذارید.

گشت و گذاری در روستای دیلمان


اقامت در دیلمان گیلان

معمولا افرادی که به دیلمان سفر می‌کنند، با قصد کمپینگ به آنجا می‌روند. اما اگر تجهیزات کافی ندارید حتما باید به فکر یک خانه باشید که در سیاهکل می‌توانید آن را پیدا کنید. در غیر اینصورت باید روز را در طبیعت باشید و شب به لاهیجان برگردید و در هتل بمانید.


منبع: سایت ستاره
نسخه چاپی