راهنمای خرید سوغات محلات
محلات یکی از معروف‌ترین شهرهای استان مرکزی است که در فاصله 200 کیلومتری تهران واقع شده و با قم، آشتیان، گلپایگان، خمین و اراک همسایه است. محلات به هلند ایران معروف بوده و شهرت خود را به واسطه مزارع و گلخانه‌های پرورش گل به دست آورده است. در این شهر انواع گل‌های صادراتی، تزیینی و انواع گیاهان پروش داده می‌شود. تاریخ این شهر به دوران هخامنشیان باز می‌گردد؛ زمانی که این شهر بخشی از ایالت مادها به شمار می‌رفته‌ و در آن دوران نام ورکان را داشته است. در این شهر دو رصدخانه و یک پیست اسب سواری و پروش اسب معروف نیز وجود دارد. این شهر محل فوق‌العاده‌ای برای گذراندن چند روز با آرامش است.

در محلات علاوه بر بازدید از گلخانه‌ها می‌توانید از آبگرم‌های معروف آن بهره ببرید، حتی می توانید در مجموعه مراکز اقامتی این شهر (هتل جهانگردی آب گرم محلات) استراحت کرده و سپس سری به آتشکده زرتشتیان بزنید و غارهای معروف آن را ببینید و در نهایت از چنار 150 ساله این شهر بازدید کنید. برای رسیدن به محلات بسته به اینکه از کدام شهر حرکت می‌کنید می‌توانید از مسیرهای زیر استفاده کنید

تهران --> قم --> دلیجان --> محلات (278 کیلومتر- 3 ساعت)

اصفهان --> دلیجان --> محلات (208 کیلومتر -2 ساعت)

همدان --> ملایر --> اراک --> محلات (295 کیلومتر-3 ساعت)


گل محلات

شاید بتوان مهم‌ترین سوغات محلات را گل و گیاه نامید. اینجا قطب پرورش گل و گیاه در کشور است و مسلماً بهترین گزینه برای خرید یک سوغاتی مناسب تهیه گل و گیاه‌های تزیینی و بسیار زیبایی است که در محلات پرورش داده می‌شود. پس سعی کنید حتماً یک گلدان به یادگار از محلات تهیه کنید و برای خانه خود ببرید.

راهنمای خرید سوغات محلات


حلوا ارده

حلوا ارده محلات را می‌توان یکی از بهترین نمونه‌های تولید شده این محصول در کشور دانست که برای درست کردن آن از روش‌های محلی و خاص خودشان بهره می‌گیرند. حلوا ارده یکی از مهم‌ترین سوغات شهر محلات است که ارزش غذایی بالایی داشته و می‌تواند یک هدیه فوق‌العاده خوب از این شهر محسوب شود.


داروهای گیاهی محلات

همان طور که همه می‌دانند محلات بهشت گیاهان و گل‌ها است؛ بهترین جایی که در ایران به کاشت تخصصی گل و گیاه می‌پردازند و تا حد صادرات عمده از این شهر کوچک به کشورهای اروپایی نیز پیش رفته‌اند. با شروع فصل بهار، فروش گیاهان دارویی نیز در این منطقه رونق می‌گیرد. گروهای متخصصی هستند که در هنگام رشد آن‌ها به دامن طبیعت می‌روند و آن‌ها را جمع آوری کرده و در عطاری‌های سطح شهر به فروش می‌رسانند. این گیاهان دارویی شامل کنگر، ریواس، باریجه، کتیرا، نعنا کوهی، آویشن, گاوزبان و چای کوهی می‌باشند.


عرقیجات محلات

همانطور که گفتیم شرایط جغرافیایی و محیطی این شهر کار را برای رشد طبیعی و گلخانه‌ای کلیه گیاهان فراهم آورده و به همین دلیل است که تولید عرقیات گیاهی در این شهر نیز به یک شغل مهم و خوب تبدیل شده است که محصولات آن را به استان‌های مختلف ارسال می‌کنند. شما نیز می‌توانید این عرقیجات را به عنوان سوغات محلات خریداری کرده و برای عزیزان خود بهمراه ببرید.


نان گرده

نان گرده نوعی محصول خوراکی خوشمزه است که در تمام شهرهای استان مرکزی بخصوص محلات در مغازه‌هایی شبیه به نانوایی تولید می‌شود. این نان‌های کوچک و نسبتاً شیرین را می‌توانید از بیشتر بخش‌های شهر بخصوص در ورودی‌ها و خروجی‌های شهر به عنوان سوغات محلات تهیه کنید.

راهنمای خرید سوغات محلات


صنایع دستی محلات

صنایع دستی یکی از محصولات جدا نشدنی شهرهای ایران است، در محلات نیز علیرغم کم رونق شدن آن، محصولاتی چون گیوه دوزی، گلیم بافی، محصولات چوبی و سفالگری هنوز هم در بازارهای قدیمی شهر یافت می‌شوند.


منبع: سایت ستاره
نسخه چاپی