آشنایی با بهترین حالت برای باردار شدن

بهترین حالت برای باردار شدن

در هر رابطه جنسی محافظت نشده در دوران تخمک گذاری، صد‌ها میلیون اسپرم منتشر شده در هر ارگاسم مردان، ممکن است به بارداری منجر شود. ورود هر اسپرم به واژن، می‌تواند تخمک را بارور کند.

از نظر علمی هیچ حالت خاصی در رابطه جنسی، احتمال باروری را افزایش نمی‌دهد. با این حال، برخی موقعیت‌ها ممکن است بهتر از دیگران باشند تا اطمینان حاصل شود که اسپرم‌های شناور راه خود را به تخمک پیدا می کنند. حالت missionary (قرار گرفتن مرد در بالا) و موقعیت‌های doggie-style (قرار گرفتن مرد در پشت) اجازه می‌دهد نفوذ عمیق تری صورت گیرد و اسپرم در نزدیکی دهانه رحم تخلیه شود.

در موقعیت‌های ایستاده و حالت‌هایی که زن در بالا قرار دارد، جاذبه زمین در خلاف باروری فعالیت می‌کند! با این حال، ایستادن، دقیقا بعد از رابطه جنسی شانس باروری را کاهش نمی‌دهد. اسپرم‌ها، شناگران بسیار خوبی هستند و پس از ورود به واژن، آن‌ها می‌توانند طی ۱۵ دقیقه به دهانه رحم برسند.

اگرچه برای باروری بهتر، لازم نیست پس از رابطه جنسی، پا‌های خود را در هوا نگه دارید و یا به پشت روی تخت بخوابید، اما قرار دادن یک بالش زیر کمر کمک می کند تا اسپرم‌ها در مسیر درست قرار بگیرند.


زمان بندی رابطه جنسی

بهترین زمان برای بارداری، در بارورترین مرحله در دوره قاعدگی است. پنجره «باروری» پنج روز قبل از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری است. دو روز قبل از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری بیشترین احتمال باروری وجود دارد. داشتن رابطه جنسی در این روز‌ها بهترین حالت برای باردار شدن است و به شما بیشترین شانس بارداری را می‌دهد.

در بازه تخمک گذاری، تخمدان یک تخمک بالغ را آزاد می‌کند. تخمک آزاد شده از مسیر لوله‌های فالوپ وارد رحم می‌شود. در این مسیر، اسپرم با تخمک برخورد کرده و تخمک بارور می‌شود. طول عمر اسپرم در حدود پنج روز است؛ بنابراین اگر در حال تلاش برای بارداری هستید، هدف شما حضور اسپرم زنده در لوله‌های فالوپ، در زمان تخمک گذاری است.


چگونه زمان تخمک گذاری خود را پیدا کنید؟

یک راه آن شمارش روز‌های سیکل قاعدگی است. تقویم سیکل‌های قاعدگی خود را نگه دارید یا از یک برنامه برای پیگیری آن استفاده کنید. هر سیکل از روز اول پریود آغاز می‌شود و در روز قبل از شروع سیکل بعدی به پایان می‌رسد.

به دنبال روز میانی سیکل خود باشید. اگر یک سیکل ۲۸ روزه دارید، تخمک گذاری در روز ۱۴ ام اتفاق می‌افتد.


آیا می‌دانید؟

همه زنان در اواسط سیکل خود تخمک گذاری نمی‌کنند. اگر مشکل باروری دارید، احتمالا تخمک گذاری پیش یا پس از نقطه میانی سیکل شما اتفاق می افتد. با پزشک خود در مورد روش‌های تعیین زمان تخمک گذاری صحبت کنید.


نشانه‌های تخمک گذاری


تغییر در ترشحات واژن

هنگامی که تخمک گذاری می‌کنید، ترشحات واژن روشن و ضخیم می‌شود، مانند سفیده تخم مرغ.


افزایش دمای بدن پایه (BBT)

دمای بدن پس از تخمک گذاری کمی افزایش می‌یابد. صبح زود، پیش از اینکه از تخت برخیزید، می‌توانید BBT را با دماسنج اندازه گیری کنید.

توجه: این روش تنها به شما می‌گوید که تخمک گذاری کرده‌اید و نمی‌تواند تخمک گذاری را پیش بینی کند. با این حال، اگر درجه حرارت بدن خود را در چند سیکل پیاپی بررسی کنید، می‌توانید زمان تخمک گذاری را پیش بینی کنید.


می‌توانید کیت تخمک گذاری را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

این آزمایش با بررسی تغییرات هورمون در ادرار، به شما اطلاع می‌دهد که در آستانه تخمک گذاری هستید. برای اطلاعات بیشتر به دستورالعمل موجود در کیت مراجعه کنید.


تعداد و تکرار رابطه جنسی

حتما شنیده‌اید که داشتن رابطه جنسی مکرر کیفیت و کمیت اسپرم را کاهش می‌دهد. بعضی از تحقیقات نشان داده است که اسپرم در فاصله‌های ۲ تا ۳ روزه بدون رابطه جنسی، کیفیت بالایی دارد. مطالعات همچنین نشان داده است که زوج‌هایی که هر ۱-۲ روز رابطه جنسی دارند، شانس بارداری بالاتری دارند.

داشتن رابطه جنسی هر روزه در پنجره باروری، احتمال بارداری را به شدت افزایش می‌دهد.

سعی کنید رابطه جنسی بیشتری داشته باشید، اما خودتان را مجبور نکنید. استرس زیاد شانس بارداری را کاهش می‌دهد. به طور کلی، تعداد ایده آل رابطه جنسی برای بارداری، همان مقداری است که با آن احساس راحتی می‌کنید.


استفاده از لوبریکانت (روان کننده) و باروری

حدود دو سوم زنان در طول رابطه جنسی از روان کننده استفاده می‌کنند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که روان کننده‌های مبتنی بر آب مانند Astroglide و K-Y باعث کاهش تحرک اسپرم در حدود ۶۰ تا ۱۰۰ درصد می‌شود.

البته مطالعاتی که بر روی زوج‌های متقاضی باروری انجام شده است، نشان داده که استفاده روان کننده هیچ تاثیر منفی بر باروری آن‌ها نداشته است. از سویی دیگر، روان کننده با ایجاد لذت و راحتی در رابطه جنسی، باعث می‌شود که زوج‌ها تمایل بیشتری به رابطه جنسی داشته باشند.

اگر درمورد استفاده از روان کننده‌ها، نگران هستید، می‌توانید از برند‌های دوستدار اسپرم مانند Pre-Seed استفاده کنید.


نکات مهم برای باردار شدن

در نظر داشتن نکات زیر می‌تواند شانس باروری را افزایش دهد.

ارگاسم مرد. انزال مرد برای باردار شدن ضروری است. اگرچه زن برای بارداری نیازی به ارگاسم ندارد، اما ارگاسم او می‌تواند حرکت اسپرم به سوی رحم را آسان کرده و بهترین حالت برای باردار شدن را ایجاد کند.
کنترل وزن. لاغری مفرط و چاقی بیش از حد، احتمال باروری را کاهش می‌دهد.

ترک سیگار. سیگار کشیدن احتمال ناباروری و سقط جنین را افزایش می‌دهد و باعث کاهش تحرک اسپرم می‌شود.

کاهش مصرف کافئین. مصرف کافئین در مقادیر زیاد - بیش از پنج فنجان قهوه در روز – موجب کاهش احتمال باروری می‌شود.


مراجعه به پزشک

اگر برای بارداری اقدام کرده اید و تاکنون ناموفق بوده اید، بهتر است به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

در صورت اقدام برای بارداری و موفق نشدن، پس از چه مدت باید نزد پزشک بروید؟

این زمان بستگی به سن شما دارد:

زنان زیر ۳۵ سال باید حداقل ۱ سال قبل از مراجعه به پزشک برای باروری اقدام کنند.

زنان بالای ۳۵ سال پس از ۶ ماه اقدام ناموفق بایستی به پزشک مراجعه کنند.

در صورت بروز هر یک از شرایط زیر در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

پریود نامنظم یا قطع پریود

آندومتریوز

بیماری التهابی لگن

سابقه سقط جنین

جراحی فتق و یا مشکل با بیضه‌ها (در مردان)


سخن آخر

هر نوع رابطه جنسی محافظت نشده امکان بارداری را در پی دارد. اما داشتن زمان بندی، وضعیت مناسب و تکرار کافی رابطه جنسی شانس بارداری را افزایش می‌دهد.

اگر در اقدام برای بارداری ناموفق بودید، خودتان و همسرتان را تحت فشار قرار ندهید. بارداری به طور طبیعی ممکن است چندین ماه طول بکشد - به ویژه اگر در سن ۳۰ سالگی یا بیشتر باشید.


منبع: سایت ستاره
نسخه چاپی