تاثیر افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پایان سال 1994 و آغاز سال ۱۹۹5 بیانیه ای مبنی بر دهه آموزش حقوق بشر اعلام کرد. در این راستا، مجمع عمومی تاکید کرد که آگاهی عمومی از حقوق بشر پیش‌شرط ضروری برای بهبود حقوق بشر است. بدون داشتن یک جمعیت داخلی با انگیزه که از حقوق خود آگاه باشد، تشکیل دولت مجدد و ادغام دولتها ادامه خواهد داشت. بیانیه کتبی برای دهه آموزش حقوق بشر تعیین می شود که روند آگاهی از حقوق بشر به اقدامات حقوق بین الملل بستگی دارد.  در اینجا قصد داریم درباره تاثیر افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر صحبت کنیم که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

تاثیر افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر 

تاثیر سازمان حقوق بشر در افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر

بدون این سازمان‌ها، نقض حقوق بشر می‌تواند حتی برای شهروندان در معرض سوء استفاده قرار گیرد. به این ترتیب، سازمان حقوق بشر  نه تنها به عنوان نامزدها مقابله با از سوء استفاده‌ از حقوق بشر دولت عمل می‌کند، بلکه به عنوان سازنده افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر نیز عمل می‌کند. از طریق این کار، سازمان حقوق بشر قصد دارد نظرات و افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر و در مورد مسائل حقوق بشر را تحت‌تاثیر قرار دهد، به طوری که فشار داخلی بر یک رژیم سرکوبگر با افزایش فشار بین‌المللی همراه شود و در نهایت عملکرد حقوق بشر را بهبود ببخشد. با وجود تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آن‌ها  که سازمان ملل در پیگیری گزارش‌ها در مورد آموزش افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر و درباره حقوق بشر مورد تقدیر قرار داد اما این آموزش از لحاظ تجربی چندان مورد تاثیر بر افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر شناخته ‌نشده است.

تاثیرات افکار عمومی بر حقوق بشر از کجا آغاز می شود؟

تاثیر افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر از سرکوب توسط دولت آغاز می شود، در حالی که به نظر می‌رسد اطلاعاتی که این سازمان در اختیار دارد برای آگاهی از حقوق بشر، به خصوص برای رژیم‌های سرکوب‌کننده می‌باشد. اول اینکه، سازمان حقوق بشر با انتشار اطلاعات منفی در مورد یک دولت، بخش مهمی از فرآیند کار خود را انجام می دهد که طبق این اطلاعات حقوق بشر مورد سرکوب دولتی قرار می گیرد. بدون این اطلاعات، وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر دولتی به تنهایی باعث نخواهد شد که افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر تغییر کند و یا مردم به حقوق بشر احترام بگذارند.  با این حال، افزایش کارهای شرم آور یک دولت نسبت به جمعیت داخلی که به حقوق بشر احترام می‌گذارند، منجر به اعتماد درصد کمتری از جمعیت داخلی می‌شود. اطلاعات حاصل از سازمان حقوق بشر به عنوان کانالی عمل می‌کند که از طریق آن جمعیت از وضعیت حقوق بشر در کشور آگاه است. ارزیابی این رابطه تجربی، یک مکانیزم کلیدی را تجزیه و تحلیل می‌کند که از طریق آن اقدام سازمان حقوق بشر بر نگرش‌ها به منظور تاثیر گذاری بر تغییر در عملکرد دولت نسبت به حقوق بشر تاثیر می‌گذارد.
 

نظریه ها و پیش زمینه های تاثیرگذار بر افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر

ادبیات موجود اغلب فرض می کند که بسیاری از تاثیرات سازمان حقوق بشر بر اقدامات حقوق بشر و توانایی آنها در تغییر افکار عمومی افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر تاثیر می گذارد. در حالی که تحقیقات اخیر در مورد نگرش نسبت به حقوق بشر، تاثیرات افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر را مورد بررسی قرار می‌دهد که طبق آن سازمان حقوق بشر واقعا توانسته افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر را تحت تاثیر قرار دهد. این بحث، یک استدلال نظری برای اتصال کار سازمان حقوق بشر به افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر ایجاد می کند و سپس مفاهیم تجربی را که از این رویکرد جریان دارد، ترسیم می کند.

تاثیر افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر


نقش سازمان حقوق بشر در پیشبرد افکار عمومی بر حقوق بشر در جهان

این سازمان در تعیین برخی فعالیت‌ها و حمایت ها از افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر تاثیرگذار می باشد. در یک دولت سرکوب‌کننده، اغلب سازمان حقوق بشر در زمینه ساخت و بسیج گروه های اعتراضی داخلی و سازمان‌های غیر دولتی کار می‌کند. به عنوان مثال، سازمان حقوق بشر به سازماندهی اعتراضات برای گروه‌های داخلی در فیلیپین در دهه ۱۹۸۰ کمک کرد و  به طور مشابه، در سال 2005 در اوکراین ، تجهیزات ارتباطی و حمل و نقل به گروه‌های داخلی برای اعتراض به نتایج انتخابات فراهم کرد.

انجمن آموزش حقوق بشر و سازمان حقوق بشر، هر دو تلاش می‌کنند تا طرفداران داخلی را در استراتژی‌های اجرای موفق آموزش دهند و به دنبال افزودن پروژه‌ های یادگیری خدمات حقوق بشر به دبیرستان و مقاطع بالاتر مانند دانشجویان می باشد.
 

فعالیت های سازمان حقوق بشر روی افکار عمومی بر حقوق بشر

زیر مجموعه هایی از سازمان حقوق بشر  بر روی ایجاد آگاهی در مورد افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر در یک کلاس تمرکز می کنند. آموزش و پرورش به طور کلاسیک بخشی از ترویج آموزش افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر توسط سازمان حقوق بشر است. به عنوان مثال، سازمان حقوق بشر و  همکاران آموزش حقوق بشر هر دو به آموزش طرفداران داخلی در تبلیغات موفق استراتژی های آموزشی و تلاش برای افزودن پروژه های یادگیری خدمات حقوق بشر به برنامه های درسی دبیرستان ، دانشجویان و تحصیلات تکمیلی می پردازند.

سازمان حقوق بشر سعی می کند مقامات دولتی را از طریق لابی مستقیم متقاعد کند تا شیوه های خود را در مقابل مردم تغییر دهند و قوانین مربوط به حقوق بشر را رعایت کنند. به عنوان مثال، این سازمان در نیجریه پیشنهاداتی را برای مقرراتی نسبت به اقدامات مربوط به حقوق بشر به مقامات دولتی ارائه می دهد و از موقعیت خود به عنوان کارشناس در یک وضعیت خاص حقوق بشر استفاده می کند که دولت ها را تشویق می کند تا در راستای اقدامات حقوق بشر از امتیازاتی برخوردار شوند و در نهایت به درونی کردن حقوق بشر بپردازند.
 

سطوح فعالیت های سازمان ملل در زمینه افکار عمومی بر حقوق بشر

در هر دو سطح بین المللی و داخلی، این سازمان اغلب از طریق عملیاتی  مانند فریب دادن یا اعمال شرم آور و سرزنش کردن  دولتها عمل می کنند. منظور از شرم آور به این معنی است که سازمان حقوق بشر از اطلاعات مربوط به نقض حقوق بشر در رسانه های مردمی استفاده می کنند تا در مورد وضعیت حقوق بشر دفاع کند. این منابع به طور گسترده در خبرگزاری ها از رویترز و به شکلی شرم آور، برای مطلع ساختن مردم بومی از سوء استفاده و تشویق گروه‌های داخلی در دولت برای ادامه یا تشدید فشار سیاسی بر دولت.  تلاش می کنند. این اعمال مربوط به سوء استفاده می‌تواند باعث شود که افراد و گروه های داخلی تجدید نظر کنند و درباره حمایت خود از مقامات دولتی تجدید نظر کنند و در برخی موارد منجر به تغییر رژیم می‌شود. به عنوان نمونه، در سال ۱۹۹۳ این سازمان در گواتمالا مبنی بر ترویج گسترده از افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر برای مقابله با سوءاستفاده که تحت حکومت رئیس‌جمهور سرانو بود، کمک کرد.


تاثیر افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر


این سازمان برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی بر حقوق بشر دست به چه اقداماتی می زنند؟

همچنین از خجالت‌زده کردن سطح بین‌المللی برای تشویق کشورهای شخص ثالث، افراد و سازمان‌های بین‌دولتی برای اعمال فشار بر رژیم‌های سرکوب‌کننده در رابطه با حقوق‌بشر استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، هر دو سازمان ملل متحد و آمریکا از گزارش‌های انصارالاسلام برای درخواست بهبود حقوق بشر در گواتمالا در اوایل دهه ۱۹۹۰ خبر دادند. در اوایل دهه ۱۹۹۰، سازمان بخشش بین‌الملل اطلاعات خود را در مورد وضعیت حقوق بشر در گواتمالا به کار برد تا اعضای خود را ترغیب کند که در خارج از گواتمالا زندگی کنند و در مورد سرکوبی رخ داده در این ایالت، اقداماتی را انجام دهند. این نامه‌ها به طور مستقیم به مقامات گواتمالا و همچنین رهبران دولت برای افزایش فشار و توجه جهانی به قساوت در آنجا فرستاده شدند. به طور خلاصه، سازمان حقوق بشر در فعالیت‌های گوناگونی از جمله آموزش حقوق بشر، متاثر کردن افکار عمومی بر رعایت حقوق بشر و اعمال نفوذ مستقیم دولت‌ها نقش دارند. با این حال یکی از ابزارهای قدرتمند  سازمان حقوق بشر، تحقیر و تحقیر است که هدف آن‌ها گسترش دامنه افرادی است که علاقه‌مند به توقف بیرحمی های حقوق بشر در یک کشور خاص هستند.


منبع: www.corteidh.or.cr
نسخه چاپی