دق اکبر آباد
دق اکبر آباد
دق اکبر آباد

نويسنده: محمدرضا آرين پور*




براي رفتن به اين منطقه از شهر بيرجند بايد به شهر خوسف و سپس به روستای اکبرآباد جهت رسیدن به دق اکبر آباد سفر نمایید. فاصله شهر بيرجند تا دق اكبرآباد در حدود 100 کیلومتر، معادل يك ساعت فاصله زمانی است. دق اكبر آباد در شمال غربی كوير لوت واقع شده ومنطقه اي است وسيع از خاکهای سله بسته که به دق اكبراباد شهرت يافته است. پوشش گیاهی بسیار ضعیف و در بعضی نقاط بوته های اسکنبیل و تاق قابل رویت است. پوشش جانوری منطقه بدلیل نبود آب و گیاهان بسیار ضعیف است .
آگاما از جمله خزندگانی است که در این منطقه قابل مشاهده است. این کویر در جنوب روستای اکبر آباد واقع است. وقتي بصورت پياده ويا با خودرو بر روي اين دق حرکت کنید احساس زایدالوصفی به شما دست مي دهد .مسير يكسره صاف با وسعتی عجیب كه خداوند باري تعالي معمار آن بوده است. از ویژگی های بارز این دق می توان به قابلیت استفاده در صنعت جذب توریست و هم چنین انجام مسابقات رالی اتومبیلرانی اشاره کرد. كوير ودق زيبايی های خاص خود رادارند که متاسفانه در کشور ما کمتر به قابلیت های آن توجه شده است. توريستها وكويرنوردان معروف جهان علاقه خاصي به كويرها،بيابانها ودق هاي ايران دارند اما در ايران تعداد كويرنوردان ودوست داران طبيعت زیبای ايران كه بكر ودست نخورده است بسیار اندك هستند .
پس مي گویيم تا به كوير ودق هاي ايران سفر نكنيد وزبياي ها وشگفتي هاي آن را از نزديك نبينيد به ارزش واهميت آن پي نخواهيد برد پس سفر كنيد تا بر تجربه هاي شما افزوده شود.
نقشه هوایی دق اکبرآباد :

دق اکبر آباد

* مدرس دانشگاه هاي بيرجند
منبع: www.irandeserts.com



نسخه چاپی