بلاکچین چیست؟ (بخش دوم)

بلاکچین چگونه کار می‌کند؟

تصویر یک صفحه گسترده را تصور کنید که هزاران بار در یک شبکه کامپیوتر کپی می‌شود. سپس تصور کنید که این شبکه برای به روز رسانی منظم این صفحه گسترده طراحی شده‌است و شما یک درک اولیه از بلاکچین دارید.

اطلاعاتی که بر روی یک بلاکچین نگهداری می‌شود به عنوان یک پایگاه اطلاعاتی مشترک و پیوسته می باشد. این راهی برای استفاده از شبکه‌ ای است که مزایای آشکاری دارد. پایگاه ‌داده بلاکچین در هیچ مکان واحدی ذخیره نمی‌شود، به این معنی که رکوردها ثابت و قابل رسیدگی هستند. هیچ نسخه متمرکزی از این اطلاعات برای یک هکرها وجود ندارد. بنابراین این داده ‌ها که به طور همزمان میلیون ‌ها کامپیوتر به آن متصل شده‌ اند در دسترس هر کسی در اینترنت قرار دارند.


مقایسه روش سنتی و بلاکچین

روش سنتی با توجه به روش بلاکچین، برای به اشتراک گذاشتن اسناد از طریق ارسال یک سند مایکروسافت ورد به یک گیرنده دیگر است و درخواست اصلاح آن فایل می باشد. مشکل این سناریو این است که شما باید قبل از اینکه یک نسخه بازگشتی دریافت کنید یا بتوانید تغییرات را ببینید و یا تغییراتی بدهید، باید منتظر بمانید. زیرا تا زمانی که شخص دیگری با آن کار میکند، قفل شده و شما نمی توانید آن را ویرایش کنید.


چرا بلاکچین بسیار مورد توجه قرار گرفته است؟

•     چون متعلق به یک نهاد واحد نیست، بنابراین غیر متمرکز بوده و محدود به مکان و دسترسی خاصی نیست.
•    داده ها به صورت رمزنگاری در آن ذخیره می شوند
•    بلاکچین غیر قابل تغییر است، بنابراین هیچ کس نمی تواند داده هایی که داخل بلاکچین وجود دارد را تحت تاثیر قرار دهد.
•    بلاکچین شفاف است، بنابراین می توانید داده ها را در صورت تمایل دنبال کنید.


ویژگی های فناوری بلاکچین چیست؟

 سه ویژگی اصلی از فناوری بلاکچین که به آن اعتبار گسترده ای داده است، به شرح زیر می باشد:
•    غیرمتمرکز بودن بلاکچین
•    شفافیت بلاکچین
•    غیر قابل تغییر بودن بلاکچین


غیرمتمرکز بودن بلاکچین به چه معناست؟

قبل از اینکه بیت کوین و بیت تورنت به وجود بیایند، ما بیشتر از خدمات متمرکز استفاده می کردیم. این ایده بسیار ساده است که شما یک نهاد متمرکز دارید که تمام داده‌ ها را ذخیره می‌کند و شما باید فقط با این ماهیت تعامل داشته باشید تا هر اطلاعاتی که لازم دارید را به دست آورید. به عنوان مثال یک سیستم متمرکز بانکی را در نظر بگیرید. آن‌ها تمام پول شما را ذخیره می‌کنند و تنها راه پرداخت برای شما از طریق رفتن به درگاه بانک صورت می گیرد. دقیقاً مشابه مدل کلاینت سرور سنتی می باشد.
 
هنگامی که شما به گوگل می روید تا چیزی جستجو کنید، یک پرس و جو به سرور ارسال می کنید که پس از آن گوگل با اطلاعات مربوطه به شما باز می گردد. این شکل ساده ای از سیستم کلاینت سرور است.

در حال حاضر، سیستم های متمرکز ما را سال ها به خوبی تحت تاثیر قرار داده اند، با این حال، آسیب پذیری های متعددی داشته اند. در این مدل به دلیل متمرکز بودن، تمام داده ها در یک نقطه ذخیره می شوند. این باعث می شود که نقاط هدف مورد نظر برای هکرهای بالقوه باشد. بنابراین اگر سیستم متمرکز از طریق ارتقاء نرم افزاری ادامه یابد، کل سیستم را متوقف خواهد کرد. بدترین حالت این است که اگر این نهاد خراب شود، در این صورت تمام داده هایی که درون بلاکچین قرار دارند، به خطر می افتد.

در عوض در یک سیستم غیر متمرکز، اطلاعات توسط یک نهاد واحد ذخیره نمی شود. در واقع هر کس در شبکه دارای اطلاعات است. علاوه بر این در یک شبکه غیر متمرکز، اگر شما بخواهید با دوستان خود ارتباط برقرار کنید، می توانید این کار را بدون در نظر گرفتن شخص ثالث انجام دهید. این دقیقاً ایدئولوژی اصلی بیت کوین ها بود. شما تنها کسی هستید که مسئولیت پول خود را به عهده دارد و می توانید پول خود را به هر کس که می خواهید بدون نیاز به گذر از بانک ارسال کنید.

بلاکچین چیست؟ (بخش دوم)

شفافیت بلاکچین چیست؟

یکی از مفاهیم جالب در تکنولوژی بلاکچین، شفافیت است. بعضی افراد می گویند بلاکچین به شما یک حریم خصوصی می دهد یعنی هویت هر فرد از طریق رمزنگاری پیچیده پنهان می شود و فقط با آدرس عمومی آن نشان داده می شود. بنابراین، اگر شما به دنبال یک معامله با شخصی هستید، شما تنها آدرس او را به این شکل 1MF1bhsFLkBzzz9vpFYEmvwT2TbyCt7NZJ  میبینید.

تصویری از معاملات اتریوم در زیر آمده که دقیقاً این موضوع را به شما نشان می دهد :

بلاکچین چیست؟ (بخش دوم)

 در حالی که هویت واقعی شخص امن است، شما هنوز هم تمام معاملات که توسط آدرس عمومی آنها انجام می شود را می بینید. این سطح شفافیت تاکنون در هیچ سیستم مالی وجود نداشته است. این روش سطح اضافی و بسیار مفیدی را اضافه می کند که سطح پاسخگویی می باشد. این سطح توسط برخی از بزرگترین موسسات ارائه شده است.

اگر شما آدرس عمومی یکی از این شرکت های بزرگ را بیابید، می توانید آن را به سادگی در یکی از کاوشگرها جستجو کنید و همه معاملاتی را که انجام داده اند را بررسی کنید. این باعث می شود که شما پی به صداقت آنها ببرید . این دقیقاً چیزی است که هرگز نباید با آن مقابله شود. نکته قابل توجه در این مسئله این است که ممکن است این شرکت ها تمام معاملات خود را از طریق رمزنگاری ارز و ارزهای دیجیتالی انجام ندهند.


غیر قابل تغییر بودن بلاکچین به چه معناست؟

غیر قابل تغییر بودن محتوای بلاکچین بدین معنی است که وقتی چیزی به بلاکچین وارد شده است، نمی توان آن را دستکاری کرد.  تصور کنید که با استفاده از این روش چند مورد از موارد اختلاس را می توانید در نطفه خفه کنید.

دلیل اینکه بلاکچین این ویژگی را دارد این است که از تابع رمزنگاری هش استفاده می کند. یک تابع هش در واقع رمزنگاری یک کلاس خاص از توابع هش است که دارای خواص مختلفی برای رمزنگاری ایده آل است. خصوصیات خاصی وجود دارد که یک تابع هش رمزنگاری بر اساس آنها امنیت را ایجاد می کند. 

 به عبارت ساده، هش کردن یعنی اینکه از طول هر یک رشته ورودی و خروجی یک طول ثابت را به دست می آورند. در بستر های رمزنگاری مانند بیت کوین، تراکنش ها به عنوان ورودی گرفته می شوند و از طریق یک الگوریتم هش کردن اجرا می شود. در واقع بیت کوین با استفاده از تابع هشدار امن SHA-256  که یک خروجی طول ثابت را ارائه می دهد، استفاده می کند.

اما چگونه فرآیند هش کردن کار می کند. ما در اینجا به ورودی های خاصی می پردازیم. برای نمونه، قصد داریم از تابع هشدار امن SHA-256  استفاده کنیم.

 بلاکچین چیست؟ (بخش دوم)

همانطور که می بینید، در مورد SHA-256، صرف نظر از اینکه ورودی شما بزرگ یا کوچک است، خروجی همیشه دارای 256 بیت ثابت است. این مسئله زمانی مهم است که با مقدار زیادی اطلاعات و معاملات مواجه شوید. بنابراین اساسا، به جای به یاد آوردن اطلاعات ورودی که می تواند بزرگ باشد، شما فقط می توانید تابع هش را در نظر داشته باشید و پیگیری کنید.

حتی اگر تغییری در ورودی خود ایجاد کنید، تغییراتی که در هش منعکس می شود بزرگ خواهد بود. اگر فقط الفبای اول ورودی را تغییر دادید، در مورد چگونگی تاثیر آن بر هش در خروجی دقت کنید:
 
بلاکچین چیست؟ (بخش دوم)

با توجه به ویژگی هایی که در مورد بلاکچین گفته شد می توان گفت بلاکچین تا حدودی امن است اما در عین حال هیچ چیز از هکرها بعید نیست و امکان هک و حمله همچنان باقی است.

منبع: blockgeeks.com
نسخه چاپی