توصيه های حکیمانه
توصيه های حکیمانه
توصيه های حکیمانه



 

توصيه به همسران از زبان مقام معظم رهبري

زن يگانه موجودي است كه مي‌تواند از دامن خود افرادي را به جامعه تحويل دهد كه از بركاتش يك جامعه، بلكه جامعه‌ها به استقامت و ارزش‌هاي والاي انساني كشيده شود و نقش زن در جامعه بالاتر از مرد است، براي اينكه زنان و بانوان علاوه بر اينكه خودشان يك قشر فعال در همه ابعاد هستند، قشرهاي فعان را در دامن خودشان تربيت مي‌كنند.

1- همسرتان را تحقير نكنيد:

ظلم، تبعيض و اهانت، در هر حالي غلط است. اگر شما عالي‌ترين مرد دنيا باشيد و زن شما مثلاً از لحاظ سواد و معلومات و ... يك خانم كم‌سوادي باشد، يا از يك خانواده پاييني باشد، شما حق كمترين ظلم و اهانتي را به او نداريد، زن همان زن است تا ابد.
اين البته فقط مخصوص ما نيست، اين اروپايي‌هاي ادكلن زده اتو كشيده، گاهي خيلي بدتر از جوامع ما به اين موجودات ظلم مي‌كنند ... مرد حق ندارد ولو بالاتر از زن باشد به زنش جفا كند، زن هم همينطور.
گاهي زن، يك خانم باسواد تحصيل‌كرده است كه مثلاً حالا با يك مرد كارگري ازدواج كرده است، او هم حق ندارد مرد را تحقير كند. مرد، باز هم براي او نقطه اتكايي است بايد به او تكيه كند، بايد او را از لحاظ روحي چنان حفظ كند كه بشود به او تكيه كرد. اين خانواده سالم است.
اگر خانواده اينطوري تشكيل داديد، بدانيد كه يك ركن اساسي سعادت خودتان را تأمين كرده‌ايد.

2- سازش دو سويه در ازدواج:

دخترها و پسرها به دنبال ايده‌آل نباشند. در امر ازدواج، هيچ كس ايده‌آل نيست. انسان نمي‌تواند ايده‌آل خود را پيدا كند. بايد بسازد و زندگي كند. خداوند ان‌شاءا... زندگي را شيرين خواهد كرد و به آنها بركت خواهد داد و ان‌شاءا... مورد رضاي الهي قرار خواهند گرفت. آدم، اول كه نگاه مي‌كند، همه‌اش حسن است. بعد كه وارد مي‌شود اخلاقياتي هست، نقايص و كمبودهايي هست، ضعف‌هايي وجود دارد كه به تدريج در يكديگر كشف مي‌كنند. اينها نبايد موجب سردي بشود، بايد با اين كمبودها ساخت، چون بالاخره مرد ايده‌آل بي‌عيب و زن ايده‌آل بي‌عيب هيچ‌كجاي عالم پيدا نمي‌شود.

3- به هم روحيه بدهيد:

همكاري و كمك‌ گاهي به اين نيست كه وارد حجم كار يكديگر بشوند، نه بلكه يكديگر را روحاً تدارك كنند. مردها معمولاً با مسائل مشكل‌تري در جامعه برخورد دارند، زن‌ها مي‌توانند به آنها روحيه بدهند، مي‌توانند خستگي آنها را از تنشان بيرون كنند، به آنها تبسم كنند و به آنها دلخوشي دهند. اگر چنانچه خانم‌ها هم كاري بيرون از خانه دارند، باز مرد به آنها كمك كند و او را تقويت نمايد. مراد از همكاري، همكاري روحي است. مرد مي‌تواند ضرورت‌هاي زن را درك كند، احساسات او را بفهمد و نسبت به حال او غافل نباشد و زن ضرورت‌هاي مرد را درك كند، فشارهاي اخلاقي روي او وارد نياورد، كاري نكند كه او در امر زندگي مستأصل شود و خداي نكرده به راه‌هاي نادرست متوسل شود. او را به ايستادگي و مقاومت در ميدان‌هاي زندگي تشويق كند و تحريص نمايد. اگر چنانچه كار او مستلزم اين است كه يك مقداري به وضع خانوادگي مثلاً رسيدگي كافي نداشته باشد، اين را به رخ او نكشد و اينها مهم است.
منبع:www.hegmataneh.org


نسخه چاپی