رژیم حقوقی حاکم بر حق کپی رایت در مطبوعات
اکسل فوس می‌گوید که اصلاح جدید قوانین کپی‌رایت قصد دارد تا سطوح جدیدی از مسئولیت را برای سکوهای اینترنتی و مطبوعات معرفی کند و از مطبوعات اطمینان حاصل کند که از نظر مالی مستقل از سکوهای اینترنت هستند. حق کپی رایت برای مطبوعات اعم از سنتی و اینترنتی باید به طور جدی محافظت شود.
 

نقض قوانین کپی رایت

بد نیست در ابتدا به مقدمه ای درباره نقض قوانین کپی رایت بپردازیم. نقض قوانین کپی رایت به طور خلاصه به عنوان دزدی های شناور و استفاده از آثار محافظت شده توسط قانون کپی رایت و بدون اجازه می باشد که برای استفاده از آنها نیاز به ذکر منبع و دریافت مجوز لازم است. بنابراین نقض برخی از حقوق منحصر به فرد به صاحب حق نسخه برداری مانند حق تکثیر، توزیع، نمایش یا انجام کارهای حفاظت شده و انجام کارهای مشابه نیاز به دریافت مجوز کپی رایت دارد. دارنده حق کپی رایت معمولا خالق کار و یا یک ناشر یا سایر اشخاصی است که به آنها حق کپی رایت داده شده است. صاحبان حق کپی رایت به طور عادی از اقدامات قانونی و تکنولوژیکی برای جلوگیری و جریمه نقض حق کپی رایت استفاده می کنند.


رژیم حقوقی حاکم بر حق کپی رایت در مطبوعات


اختلافات نقض حق کپی رایت

اختلافات مربوط به نقض حق کپی رایت معمولا از طریق مذاکره مستقیم، اخطار و فرآیند دادرسی در دادگاه مدنی حل می شود. نقض حق کپی رایت یا تخریب تجاری در مقیاس بزرگ، خصوصا زمانی که اگر تقلبی در کار  باشد، گاهی از طریق سیستم عدالت کیفری تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد. تغییر دادن انتظارات عمومی، پیشرفت تکنولوژی دیجیتال و افزایش دسترسی اینترنت منجر به نقض گسترده و نامعلوم حق نسخه برداری شده است. صنایع وابسته به این حق انحصاری در حال حاضر کمتر به دنبال افرادی هستند که محتوای آنلاین محافظت شده از حق کپی رایت را دنبال می کنند و بیشتر در پی گسترش حق نسخه برداری به صورت رسمی و قانونی می باشند. شناخت و جریمه کردن در برابر نقض غیرمستقیم حقوق ارائه دهندگان خدمات و توزیع کنندگان آن وجود دارد که به منظور تسهیل و تشویق اقدامات فردی از سوی دیگران، صورت می گیرد.

برآورد تاثیر واقعی اقتصادی نقض حق کپی رایت به طور گسترده ای متفاوت است و به عوامل بسیاری بستگی دارد. با این وجود، صاحبان حق کپی رایت، نمایندگان صنایع و قانون گذاران مدتهاست که نقض حق نسخه برداری را به عنوان دزدی شناور یا سرقت انجام می دهند.
 

قانون کپی رایت برای مطبوعات

این قانون جدید برای حفظ حق کپی رایت به زودی توسط پارلمان اروپا تصویب خواهد شد. در این چارچوب، سکو های اینترنتی برای محتویات حق نسخه برداری که توسط کاربران آنها به وب سایت های خودشان ارسال شده ، دقیق تر به حساب می آیند. علاوه بر این، استقلال اقتصادی مطبوعات از این سیستم ها با یک قانون خاص برای ناشران مطبوعات تضمین خواهد شد. تا به حال برای محافظت از مطبوعات سکو های آنلاین مسئول محتوای وب سایت ها تخصیص داده نشده اند  که توسط دیگران منتشر شوند و قانون معافیت از مسئولیت در دستورالعمل تجارت الکترونیک را فراهم کند.

اکسل ووسف، گزارشگر پارلمان در مورد حق کپی رایت در بازار واحد دیجیتال، می گوید قوانین دیگر نمی تواند به کپی رایت در این مقیاس بزرگتر  اعمال شود. در این مورد صاحبان حق کپی رایت باید به حقوق اشخاص ثالث  بیشتر توجه کنند. این منجر به شکاف رو به افزایش بین تولید کنندگان ارزش افزوده و سکو هایی می شود که از کارهایشان سود می برند.

رژیم حقوقی حاکم بر حق کپی رایت در مطبوعات


نحوه جلوگیری از نقض حق کپی رایت در مطبوعات

بر اساس بحث های چند ماه گذشته می توان استدلال کرد که ما باید فاصله زیادی بین محققان محتوا یا نویسندگان محتوا که چیزی از نشریات آنلاین کسب نکرده اند و سکوها که مدل های کل کسب و کار می باشند، ایجاد می کنیم. این سکوها باید محتوای دارای حق کپی رایت داشته باشند و یا مجوز آن را بگیرند که از طریق آن سود خود را به دست می آورند.

به عنوان مثال ارزش اقتصادی که از محتوای محرمانه محافظت شده در اروپا ایجاد شده است نیز باید در اروپا قرار گیرد. یعنی این ارزش ها و حقوق کاملاً داخلی می باشد. علاوه بر این، برای محافظت از حق کپی رایت در مطبوعات به صورت اینترنتی باید از سکوهایی که برای جلوگیری از آپلود محتوای حاوی نقض کپی رایت جلوگیری می کند، استفاده شود. بسیاری از این سکوها محتوا را از وب سایت حذف می کنند و صاحب حق نسخه برداری می تواند به آنها را در مورد نقض حق نسخه برداری اطلاع دهد، همانطور که در مورد امنیت عمومی آمده است.
 

آیا اطلاع و حذف برای مقابله با نقض حق کپی رایت شگرد مناسبی است؟

اطلاع و حذف روش مناسبی برای سیستم های خاص نیست. برای صاحبان حق امتیاز، این به این معنی است که خودشان باید دائما بررسی کنند که آیا کار آنها غیرقانونی است و در جایی منتشر شده است یا خیر.  نقض حق کپی رایت غیرقانونی است، بنابراین هرگز نباید رخ دهد.

همچنین این به اصطلاح نظارت بر آپلود شدیدا مورد انتقاد قرار گرفته است. سانسور اینترنت و محدودیت آزادی بیان در این نقد ذکر شده است که بر اساس آن این به سادگی اشتباه است و فوق العاده در آن اغراق شده است، علاوه بر اینکه دائما تکرار این بیانیه درست نیست. هرکسی که چنین ادعایی دارد، معنا و هدف کپی رایت را نادیده می گیرد و در نتیجه نمی تواند تشخیص دهد که آیا جزو حقوق اختصاصی است یا حقوق قانونی که باید توسط قانونگذاران اروپایی محافظت شود.

در این روش، پردازش اطلاعات شخصی انجام نمی شود و محدودیت آزادی بیان وجود ندارد، زیرا نقض حق کپی رایت توسط آزادی بیان محافظت نمی شود. بنابراین می توان اظهار کرد که درست است که ما باید تعادل مناسب بین حقوق و آزادی های تحت حمایت قانون اساسی را داشته باشیم.
 

رویکردهای جدید برای محافظت از حق کپی رایت در مطبوعات

کمیسیون رویکرد مناسب را با پیشنهاد خود برای معرفی یک قانون اضافی برای ناشران مطبوعاتی در سطح اروپا در نظر گرفته است که طبق آن قانون انتشار بهتر برای بازگشت به شناخت ارزش اقتصادی نشریات مطبوعاتی و محافظت از آنها در برابر استثمار اقتصادی بازخواست خواهد شد.

وضعیت نشریات و ناشران در این میان چشمگیر است. ناشران با از دست دادن درآمد عظیم دست و پنجه نرم می کنند که بعضی از موارد آنها را نیز تهدید می کند. بنابراین آنها باید بتوانند از کسانی که از آثار آنها در اینترنت استفاده می کنند و یا آنها به اشتراک می گذارند، درخواست کنند که یک حق کپی رایت را به دست آورند.

با توجه به این واقعیت که بعضی از ناشران منطقه قادر به ادامه کار خود به دلیل تغییر رفتار کاربر در عصر دیجیتال نیستند، وفس مطبوعات را به صورت ویژه ای در معرض خطر می داند. استقلال مطبوعات برای ساختارهای دموکراتیک بسیار مهم است. استقلال نه تنها باید در رابطه با دولت بلکه در رابطه با استقلال مالی نیز باید از سکوهای آنلاین مجزا باشد. به عنوان ناشر ساختار برای نشریات روزنامه نگاری، آنها مسئولان قانونی و مالی هستند، بنابراین باید حقوق خود را برای داشتن سهم خود دریافت کنند.

طی اقدامات اخیر خواسته شده از روزنامه نگاران با کیفیت از طریق قانون انتشار مطبوعات محافظت شود و به طور خاص، پدیده اخبار جعلی موجب نگرانی شدید بسیاری از افراد شده است. این روزها تقریبا هر کسی می تواند حقیقت را از دروغ تشخیص هدف در عین حال خبر جعلی با سرعت فوق العاده ای گسترش می یابد و ساختارهای دموکراتیک را تهدید می کند.

اکسل فوس می خواهد حداقل تلاش خود را به عمل آورد تا روزنامه نگاران کیفیت کار خود را از طریق تامین مالی پایدار محتوای مطبوعات و از طریق قانون کپی رایت فرعی داشته باشند. مطمئنا ما نمی توان از  اقدامات مربوط به خبر جعلی جلوگیری کرد اما در مطبوعات حداقل هرکس قادر خواهد بود خود را به سمت روزنامه نگاری کیفی هدایت کند.


منبع: www.theparliamentmagazine.eu
نسخه چاپی