دستکشی به عنوان جایگزین صفحه کلید
در این تصویر نحوه استفاده از یک دستکش کامپیوتری بدون استفاده از صفحه کلید یا تایپ کردن نشان داده شده است.
 
کامپیوتر کوچک و سنسورها در این نمونه اولیه، نوشته‌های انگشتان را می‌خوانند و آنها را به داده‌هایی که می‌توانند در یک لپتاپ یا دستگاه دیگر که در نزدیکی آن قرار دارند، ارسال می‌کنند.
 
امروزه مردم از صفحه کلید و موس استفاده می‌کنند تا اطلاعات را به کامپیوتر وارد کنند. همچنین آنها با استفاده از رشته‌ها، هارپ و گیتار را می‌نوازند. آنها ویولن را می‌زنند. به گفته مالاو شاه، یک روز به زودی ممکن است دستکشی با فناوری پیشرفته ساخته شود و برای استفاده هر یک از این دستگاه‌ها و ابزارها استفاده شود.
 
مالاو شاه 15 ساله از پلانو، تگزاس، یک دستکش حساس ساخته است که می‌تواند حرکات انگشت را به یک صفحه کلید مجازی و یا یک ساز موسیقی منتقل کند.
 

مالاو شاه

او یک دانش آموز 15 ساله در دبیرستان کلارک در پلانو، تگزاس است که چنین دستکشی را ساخته است. او همچنین این ابداع خود را در نمایشگاه بین المللی علوم و مهندسی اینتل نمایش داد.این رقابت سالانه توسط انجمن علوم عمومی (که همچنین اخبار علمی برای دانش آموزان را منتشر می‌کند) ایجاد شده است. اینتل حامی این رویداد است. مالاو در میان 1702 فینالیست برتر که از بیش از 70 کشور گرد هم آمده بودند، در اواسط ماه مه به پیتسبورگ رفت تا نتایج تحقیقات خود را به اشتراک بگذارند.
 
صفحه کلید رایانه به همان شیوه‌ای که در ماشین تحریرهای قدیمی از آن استفاده می‌شد، کار می‌کند. فرد یک انگشت را در یک محل خاص حرکت می‌دهد و سپس کلیدی را که نشانه برخی حروف، شماره یا نماد است فشار می‌دهد. با وجود پیشرفت علم الکترونیک، استفاده از یک صفحه کلید، نیروی کمتری را نسبت به ضربه زدن روی یک ماشین تحریر نیاز دارد. اما مالاو می‌گوید، مهندسان ممکن است حتی بتوانند این فرایند را بیشتر تسهیل کنند. او روزی را پیش بینی می‌کند که این دستکش‌ها با داشتن سنسورهای تشخیص حرکتی می‌توانند استفاده از صفحه کلید را منسوخ کنند.
 
نمونه اولیه دستکش مالاو از شتاب سنج استفاده می‌کند. آنها مشابه سنسورهای تشخیص حرکتی هستند که در بسیاری از گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌های با تکنولوژی بالا یافت می‌شوند. اولین نسخه این دستکش، از چهار سنسور حرکتی استفاده کرد، که هر کدام حدود 25 دلار هزینه داشتند. آنها بر حرکت انگشتان فرد در هر سه بعد (به سمت جلو و عقب، طرفین و بالا و پایین) را نظارت می‌کنند. این سنسورها اطلاعاتی را برای جزئیات این حرکات به یک مینی کامپیوتر 10 دلاری متصل به دستبند ارسال می‌کنند. یک برنامه کامپیوتری حرکات انگشت را به حروف ترجمه می‌کند. پس از آن رایانه داده‌ها را به صورت بی سیم به صفحه نمایش یک لپتاپ یا دستگاه دیگری مخابره می‌کند.
 
صفحه کلید مجازی مالاو می‌تواند هر گونه حرکات انگشت را تسهیل کند. وی یادآور می‌شود که نیاز نیست که کاربر بر روی یک نقشه مشابه اعداد و ارقام مشابه قرار بگیرد. از نظر تئوری، شما می‌توانید بر روی هر سطحی تایپ کنید. یا اگر یک کاربر نمی‌تواند دستش را حرکت دهد، می‌تواند دستگاه را برای تفسیر حرکات انگشت خود آموزش دهد.
این دستکش‌های سنسوردار بر اساس طراحی که دارد می‌تواند گیتار نواختن از راه دور را نیز امکان پذیر کند و اجازه دهد تا با این دستکش موزیک بسازید.
این دستکش‌های سنسوردار بر اساس طراحی که دارد می‌تواند گیتار نواختن از راه دور را نیز امکان پذیر کند و اجازه دهد تا با این دستکش موزیک بسازید.
 
این نوجوان تگزاسی برای تفسیر حرکات انگشتان از روشی که برای نوشتن به زبان اشاره استفاده می‌شود، بهره گرفته است. این یک روش ارتباطی است که اغلب توسط افرادی که ناشنوا هستند و یا قادر به صحبت نیستند، استفاده می‌شود.
 
مالاو شاه می‌گوید، هیچ دلیلی برای متوقف کردن استفاده از صفحه کلید وجود ندارد. او می‌گوید، با اضافه کردن سنسورها برای اندازه گیری حرکات دست، مهندسان می‌توانند دستکشی را طراحی کنند که تفسیر گسترده تری از حرکات مورد استفاده برای تفسیر آنها به کلمات و عبارات استفاده کنند. یا پزشکان می‌توانند یک نسخه از این دستکش را برای ایجاد حرکات انگشتان در بیماران صدمه دیده استفاده کنند. به این ترتیب، آنها می‌توانند بازیابی فرد را بهتر کنترل کنند.
 
این دستکش با داشتن تعداد زیادی سنسور حتی می‌تواند به طوری برنامه ریزی شود که برای تفسیر حرکات غالبا ظریف انگشتان که برای موسیقی نواختن با یک ساز نیاز است، استفاده شود. مثلا، مالاو می‌گوید، می‌تواند گیتار، پیانو یا هارپ را با این دستگاه بنوازد، یعنی شما می‌توانید با حرکت دادن دستانتان روی هوا موسیقی بسازید!
 

کلمات پرکاربرد در متن:

شتاب سنج: ابزاری برای اندازه گیری ارتعاشات و یا تغییر در سرعت حرکت. این سنسورها معمولا می‌توانند تغییرات حرکتی را در هر سه بعد (جلو به عقب، طرفین و بالا و پایین) اندازه گیری کنند.
 
زبان اشاره: روش برقراری ارتباط با استفاده از دست و حرکات بدن.
 
وسایل الکترونیکی: دستگاه‌هایی که توسط برق کار می‌کنند اما خواص آنها توسط نیمه هادی‌ها و یا مدارهای دیگر کنترل می‌شود که جریان برق را متوقف می‌کند.
 
مهندس: شخصی که از علم برای حل مشکلات استفاده می‌کند. به عنوان یک فعل، مهندسی کردن به معنی طراحی یک دستگاه، ماده یا فرایندهایی است که برخی از مشکلات و نیازها را حل می‌کند.
 
مهندسی: زمینه تحقیقاتی که از ریاضیات و علوم برای حل مشکلات عملی استفاده می‌کند.
 
نمونه اولیه: یک مدل اولیه یا ابتدایی است.
 
سنسور: دستگاهی است که اطلاعاتی را در مورد شرایط فیزیکی و شیمیایی مانند دما، فشار سنج، شور، رطوبت، pH، شدت نور یا تابش و ... ذخیره می‌کند. دانشمندان و مهندسان اغلب به سنسورها اتکا می‌کنند تا آنها را از شرایطی که ممکن است در طول زمان تغییر کند یا به دور از جایی که محقق قرار دارد، بتواند اطلاعات را به طور مستقیم اندازه گیری کند و به آنها اطلاع دهد.
 
شبیه سازی: برای تقلید از فرم یا عملکرد. به عنوان مثال، یک چربی غذایی شبیه سازی شده ممکن است دهان را فریب دهد که طعم چربی واقعی را حس کند، زیرا بدون داشتن کالری، احساسش را به زبان منتقل میکند. حس شبیه سازی لمس ممکن است به ذهن این پیام را مخابره کند که انگشت چیزی را لمس کرده است حتی اگر یک دست وجود نداشته باشد و با یک اندام مصنوعی جایگزین شده باشد.


 

منبع: ساینس نیوز فور استیودنتس

نسخه چاپی