چه زمانی و چگونه باید تست بارداری خانگی را انجام داد؟

تست بارداری خانگی یا بیبی چک چیست؟

تست بارداری خانگی (بیبی چک)، از روی نمونه ادرار، وجود هورمون HGC را بررسی می‌کند. اگر باردار باشید، این هورمون در ادرار شما موجود است. این هورمون تنها در صورتی که تخمک بارور شده به دیواره رحم اتصال پیدا کند، در بدن آزاد می‌شود.

بسته به نوع تستی که انتخاب می‌کنید، روش‌های مختلفی برای برداشتن نمونه ادرار، جهت تست وجود دارد که عبارتند از:

جمع کردن نمونه ادرار در ظرفی گود و فرو بردن تست داخل آن

جمع کردن نمونه ادرار در ظرفی گود و انتقال چند قطره از آن با قطره چکان به محل تعیین شده روی تست

قرار دادن تست در مسیر جریان ادرار

بنا بر اعلام کلینیک کلیولند، بیشتر تست‌های بارداری، بعد از عقب افتادن تاریخ پریود، تا ۹۹% دقت دارند. بهترین مزیت تست بارداری این است که به راحتی در منزل قابل انجام است. بسته تست را باز کرده، دستورالعمل آن را مطالعه کنید، طبق آن نمونه گیری را انجام دهید و زمان کافی را برای تعیین نتیجه بدهید.

پس از گذشت زمان لازم، نتیجه به یکی از صورت‌های زیر مشخص می‌شود:

تغییر رنگ

ایجاد خط (دو خط به معنی باردار بودن و یک خط به معنی باردار نبودن)

یک نشان، مانند مثبت (+) یا منفی (-)

کلمه" باردار هستید (pregnant) " یا "باردار نیستید (not pregnant) "


چه زمانی می‌توان تست بارداری را انجام داد؟

برای نتیجه دقیق تست، بایستی حداقل ۷ روز از موعد پریود گذشته باشد.

اگر نمی‌خواهید، تا آن موقع صبر کنید، باید حداقل یک یا دو هفته از زمان رابطه جنسی گذشته باشد. اگر باردار باشید، بدن نیاز به زمان دارد تا آن مقدار هورمون HGC که قابل تشخیص باشد را تولید کند. این زمان معمولا بین ۷ تا ۱۲ روز بعد از باروری تخمک طول می‌کشد.

اگر تست بارداری را خیلی زود انجام دهید، به احتمال زیاد، نتیجه درستی به شما نمی‌دهد. بهتر است پس از مشاهده نشانه‌هایی به انجام تست بارداری اقدام کنید.

در اینجا به برخی از این نشانه‌ها اشاره می‌کنیم.


۱. عقب افتادن پریود

اولین و قابل اعتماد‌ترین نشانه بارداری، پریود نشدن در موعد مقرر است. اگر تاریخ دقیق پریود‌های خود را نمی‌دانید، تعیین اینکه پریود شما عقب افتاده است یا نه، کار سختی است. بیشتر زنان دوره‌های ۲۸ روزه پریود دارند. اگر تاریخ دقیق پریود خود را نمی‌دانید، حداقل یک ماه پس از آخرین پریود، تست بارداری انجام دهید.

به یاد داشته باشید، استرس، رژیم غذایی، ورزش و فعالیت بدنی و شرایط جسمی شما، می‌تواند باعث تاخیر در تاریخ پریود شود.

هم چنین اگر مشکوک به بارداری هستید و یک خونریزی کم یا لکه بینی را مشاهده کردید، احتمال بارداری وجود دارد. حرکت تخمک بارور، به سمت رحم و چسبیدن به دیواره آن چنین علایمی را ایجاد می‌کند. مراقب هر گونه تغییری در رنگ، بافت و مقدار خونریزی باشید.

اگر تست بارداری مثبت بود و خونریزی داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.


۲. دل پیچه و انقباضات شکمی

لانه گزینی جنین در رحم، باعث حالاتی شبیه درد‌های شکمی پریود می‌شود. در اوایل بارداری، ظهور این علایم، به شما احساس پریود شدن می‌دهد، اما خبری از خونریزی نیست. اگر چنین احساسی دارید، همین الان تست بارداری را انجام دهید.


۳. پستان‌های حساس

بارداری موجب ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌شود. این هورمون‌ها باعث ایجاد تغییراتی در بدن، در جهت رشد جنین می‌شوند. این باعث می شود که پستان‌ها در اوایل بارداری، بسیار حساس شده و بزرگتر شوند.
زیرا جریان خون در پستان‌ها بیشتر می‌شود. سوزش نوک پستان‌ها و تیره شدن رگ‌های پستان از زیر پوست نیز از دیگر علائم حاملگی است.

برخی زنان این علایم را در دوران پیش از پریود خود نیز تجربه می‌کنند. در نتیجه این علایم ممکن است نشانه‌ی بارداری نباشد.


۴. حالات جسمی متفاوت از همیشه

علاوه بر انقباضات شکمی و حساس شدن پستان‌ها، بارداری نشانه‌های دیگری نیز دارد.

حالت تهوع

بد غذایی و بی اشتهایی

خستگی

تکرر ادرار

هرچه هفته‌های بارداری بیشتر می‌شود، این علایم قوی‌تر ظاهر می‌شوند. بدنتان را بشناسید و هر گونه نشانه جسمی غیرطبیعی را جدی بگیرید.

این علایم را دارید؟ تست بارداری را انجام دهید.


۵. روش جلوگیری از بارداری با شکست مواجه شده است!

قرص‌های پیشگیری جلوگیری، کاندوم و دیگر روش‌های پیشگیری، بطور ۱۰۰% مانع از بارداری نمی‌شوند. به زبانی دیگر، هر چقدر که مراقب باشید، بازهم شانسی برای بارداری وجود دارد. اشتباهات انسانی یا عیوب وسایل پیشگیری، می‌تواند منجر به بارداری ناخواسته شود.

به یاد داشتن، مصرف هر روزه قرص‌های جلوگیری از بارداری، کار آسانی نیست. تحقیقات نشان داده از هر ۱۰۰ زنی که قرص‌های روزانه پیش گیری مصرف می‌کنند، ۹ نفر آن‌ها به دلیل فراموش کردن یک یا چند دوز، باردار شده‌اند.

کاندوم ممکن است طی رابطه پاره شود، یا بطور صحیح استفاده نشود. تحقیقات نشان داده است که از هر ۱۰۰ زنی که از کاندوم به عنوان روش جلوگیری استفاده کرده‌اند، ۱۸ نفرشان در سال باردار شده‌اند.

اگر در استفاده از روش‌های فوق جهت جلوگیری از بارداری شک دارید، بهتر است از پزشک خود درباره روش‌های دیگر، مشورت بگیرید. استفاده از IUD احتمال بارداری در سال را به ۱% کاهش می‌دهد.

اگر مشکوک هستید، تست بارداری بدهید.


در نهایت ...

برای دریافت بهترین نتیجه از تست بارداری، بهتر است پس از عقب افتادن تاریخ پریود، تست را انجام دهید. بهترین زمان انجام تست بارداری، صبح زود است. طی ساعات شب، هورمون HGC در بدن انباشته شده و غلظت آن به حدی رسیده که در ادرار نمایان شود.

آگاهی هر چه زودتر از بارداری، موجب می‌شود که از خودتان و جنین داخل رحمتان، بهتر مراقبت کنید. اگر نتیجه تست بارداری مثبت بود، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و مراقبت‌های بارداری را انجام دهید.


منبع: سایت ستاره
نسخه چاپی