توصیه هایی درباره مصرف چای سبز در دوران بارداری
یک خانم باردار نسبت به افراد معمولی، به نوشیدن مایعات بیشتری نیاز دارد، زیرا آب در تشکیل جفت و مایع آمنیوتیک نقش دارد. زنان باردار باید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشند. همچنین زنان باردار باید از نوشیدن بیش از حد کافئین خودداری کنند، زیرا کافئین موجب افزایش دفع ادرار و کم آبی بدن می‌شود. کم آبی بدن زنان باردار باعث کاهش مایع آمنیوتیک خواهد شد.

غذاها و نوشیدنی‌های خاصی وجود دارد که زنان باردار در دوران بارداری نباید بخورند و یا بنوشند، زیرا ممکن است به کودک آسیب وارد شود. الکل و گوشت خام از این موارد است. مصرف قهوه نیز بدلیل داشتن کافئین که ممکن است پزشک بارها به شما درباره مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری، هشدار داده باشد، محدودیت دارد. سوال دیگری که ممکن است از پزشک خود درباره آن سوال کنید، مصرف چای سبز در دوران بارداری است، که در ادامه به پاسخ آن می‌پردازیم.

چای سبز نیز مانند قهوه دارای کافئین است اما مقادیر کمتری کافئین دارد. این بدین معنی است که شما می‌توانید بدون آسیب به نوزاد خود، از نوشیدن چای سبز لذت ببرید اما میزان مصرف چای سبز در دوران بارداری را، در روز به یک یا دو فنجان محدود کنید.


چای سبز چیست؟

چای سبز از گیاه کاملیا سیننسیس (Camelia sinensis) بدست می‌آید، این چای یک طعم ملایمی دارد. چای سبز تنها چای به دست آمده از این گیاه نیست. سایر چای‌ها که مانند چای سبز از گیاه چای ولی با فرایند تهیه متفاوت، بدست می‌آیند عبارتند از: 

چای سیاه

چای سفید

چای زرد

چای اولونگ

چای سبز غلظت بالایی از آنتی اکسیدان‌ها به نام پلی فنول‌ها را دارد. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند و مانع آسیب DNA در سلول‌ها می‌شوند. محققان معتقدند که آنتی اکسیدان‌ها منجر به کاهش روند پیری و ابتلا به سرطان می‌شوند و از قلب نیز محافظت می‌کنند. چای سبز عمدتاً آب است و در یک فنجان آن فقط یک کالری، انرژی وجود دارد.


چه مقدار کافئین در چای سبز وجود دارد؟

یک فنجان چای سبز (حدود 8 اونس) بسته به اینکه چقدر غلیظ باشد، به طور تقریبی 24 تا 45 میلی گرم کافئین دارد. 8 اونس قهوه به طور تقریبی 95 تا 200 میلی گرم کافئین دارد. به عبارت دیگر کافئین یک فنجان چای سبز برابر با میزان کافئین کمتر از نصف یک فنجان قهوه است.

در نظر داشته باشید که حتی یک فنجان چای سبز یا قهوه بدون کافئین نیز حاوی مقدار کمی (12 میلی گرم یا کمتر) کافئین است.


آیا مصرف چای سبز در دوران بارداری خطرناک است؟

کافیئن یک محرک محسوب می‌شود که می‌تواند آزادانه از جفت عبور کند و وارد جریان خون جنین شود. متابولیسم کافیئن در بدن جنین نسبت به یک فرد بزرگسال، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و همین پزشکان را در مورد مصرف چای سبز در دوران بارداری، جذب و تاثیر آن بر رشد جنین نگران می‌کند.

اکثر مطالعات نشان می‌دهد مصرف متعادل نوشیدنی‌های کافئین دارد مانند قهوه و چای، در دوران بارداری تاثیر بدی بر جنین ندارد. ولی در صورتی که کافیئن در دوران بارداری بیش از حد مصرف شود، ممکن است مشکلات زیر ایجاد شود:

سقط جنین

زایمان زودرس

وزن کم هنگام تولد

علائم سندرم ترک (سندرم ناشی از ترک مواد مخدر و کافئین و ...)

نتایج یک مطالعه نشان داد که در زنانی که روزانه به طور متوسط 200 میلی گرم کافئین مصرف می‌کردند، خطر سقط جنین افزایش نیافت. در مطالعه‌ای دیگر، هیچ گونه زایمان زودرس و یا تولد نوزاد با وزن کم، در زنان با مصرف 300 میلی گرم کافئین در روز، مشاهده نشد.

از آنجایی که کافئین یک محرک است، منجر به بیداری، افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شود. ممکن است در ابتدای بارداری مشکلی نباشد، ولی همانطور که بارداری پیشرفت می‌کند و ماه‌ها می‌گذرد، توانایی بدن برای تجزیه کافئین کم شده و تجزیه آن با تاخیر انجام می‌شود. حتی ممکن است مصرف بیش از حد کافئین در بارداری موجب عصبی شدن، اختلال خواب و سوزش معده در زنان باردار شود.

کافئین همچنین یک ماده دیورتیک است، بدین معنی که باعث آزاد شدن آب می‌شود. نوشیدن مقدار زیادی آب برای جبران آب از دست رفته با نوشیدن کافئین، ضروری است؛ بنابراین در دوران بارداری هرگز مقدار زیادی (8 فنجان یا بیشتر)، قهوه و چای مصرف نکنید.


مصرف چه مقدار چای سبز در دوران بارداری، مشکلی ندارد؟

سعی کنید مصرف کافئین در دوران بارداری را به کمتر از 200 میلی گرم در روز کاهش دهید. مصرف یک یا دو فنجان چای سبز و یا حتی تا چهار فنجان، مشکلی ندارد ولی سعی کنید کمتر از این مقدار بنوشید تا مشکلی برای شما و جنین ایجاد نشود. (فقط مطمئن باشید که مقدار مصرف کافئین شما در روز 200 میلی گرم و کمتر است). مواد غذایی که دارای کافئین هستند، عبارتند از: 

شکلات

نوشابه‌های غیر الکلی 

چای سیاه

نوشیدنی‌های انرژی زا

قهوه

چای سبز یک نوشیدنی خوب است زیرا به طور معمول یک فنجان آن، کمتر از 45 میلی گرم کافئین دارد. در مورد مصرف چای سبز در دوران بارداری بیش از حد نگران نباشید، زیرا احتمال اینکه برای جنین مشکلی ایجاد کند بسیار کم است. اما قبل از خوردن یا نوشیدن هر محصولی برچسب آن را بخوانید و از میزان و مقدار مواد تشکیل دهنده آن آگاه شوید.


آیا مصرف دمنوش یا چای گیاهی در دوران بارداری مشکلی ندارد؟

چاهی‌های گیاهی از قسمت‌هایی از گیاهان مانند ریشه‌ها، دانه‌ها، گل، میوه و یا برگ‌ها گرفته می‌شود. امروزه چای‌های گیاهی زیادی در بازار وجود دارد، ولی آیا همه این چای‌ها برای زنان باردار مطمئن هستند؟ معمولاً این چای‌های گیاهی برای مصرف در دوران بارداری آزمایش و بررسی نشده‌اند؛ بنابراین زنان باردار باید در مصرف آن احتیاط کنند.

اداره غذا و داروی امریکا، مصرف چای‌های گیاهی را در دوران بارداری توصیه نمی‌کند، زیرا برخی از این گیاهان می‌توانند برای کودک و مادر باردار عوارض جانبی داشته باشد. برخی از این چای‌های گیاهی ممکن است رحم را تحریک کنند و باعث سقط جنین شوند.

توصیه می‌کنیم قبل از مصرف هر گونه چای و یا چای سبز، با پزشک خود مشورت کنید. انجمن بارداری امریکا برگ تمشک، برگ نعناع و چای لیمو را به عنوان چای‌های "کم خطر"  معرفی می‌کند. با این حال در مصرف همین چای‌ها هم اعتدال را رعایت کنید.


سخن آخر

داشتن یک رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری بسیار مهم است. بسیاری از مواد مغذی ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که برای رشد جنین لازم بوده و باید توسط بدن مادر تامین شود. بسیار اهمیت دارد که مادران باردار نوشیدنی‌های زیادی بنوشند، ولی نوشیدن زیاد مایعات در دوران بارداری را با قهوه و چای سبز یا سیاه جایگزین نکنند.

در نهایت به بدن خود نگاه کنید و بررسی کنید بدن شما به چه چیزی احتیاج دارد. اگر خوردن یک فنجان چای سبز باعث می‌شود شما عصبی شوید، یا به خوبی نخوابید؛ پس مصرف آن را قطع کنید. در هر صورت اگر باز هم در مورد مصرف چای سبز در دوران بارداری سوالی دارید یا می‌خواهید بیشتر در مورد بایدها و نبایدهای دوران بارداری بدانید، با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: سایت ستاره
نسخه چاپی