همه چیز درباره تغییر حس بویایی در بارداری
استشمام حتی یک نفس از عطر یک فرد برای شما غیر قابل تحمل است یا غذاهای تندی که تا چند هفته‌ی پیش عاشقشان بودید حالا حالتان را به هم می‌زند. ممکن است قدرت چشایی و بویایی شما در دوران بارداری به شدت تقویت گردد، اگرچه همه‌ی خانم‌های باردار این پدیده را تجربه نمی‌کنند. در واقع بعضی از پزشکان همچنان تردید دارند که این یک پدیده‌ی واقعی است. با این حال اگر فکر می‌‌کنید حواس‌تان تقویت شده است، از چیزهایی که آزارتان می‌دهد دوری‌ کنید و به خاطر داشته باشید که این حالات پس از تولد فرزندتان به وضع عادی برخواهد گشت.

مطابق تحقیقاتی که بر روی حس بویایی صورت گرفته، این حس تا سن 60 سالگی افزایش می‌یابد و پس از آن رو به کاهش می‌گذارد. جالب است بدانید که عادت ماهانه تاثیری بر حس بویایی شما نداشته و آن را تغییر نمی‌دهد ولی بارداری دورانی است که این حس را در شما تغییر می‌دهد. تغییر حس بویایی در بارداری به احتمال زیاد مربوط به تغییرات حساسیت مخاط بینی است و ربطی به تغییر واقعی درک بو ندارد.


تغییر حس بویایی در سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه‌ی اول بارداری زنان باردار بوها را با شدت بیشتری حس می‌کنند. مطابق نتایج یک مطالعه میان زنان باردار، زنانی که تازه ازیمان کرده‌اند و زنان غیرباردار، در زنان باردار، دوسوم آنها حس بویایی‌شان قوی‌تر شده بود و در یک سوم حس بویایی تغییری نکرده بود و در تعداد بسیار کمی این حس ضعیف‌تر شده بود. ولی وقتی این بررسی‌ها انجام گردید مشخص شد زنان باردار در تشخیص بو بهتر از افراد غیرباردار نیستند ولی به نظر می‌رسد در ۳ ماهه اول، بوها را با شدت بیشتری نسبت به خانم‌های غیرباردار احساس می‌کنند و بوها برایشان ناخوشایندتر از افراد غیرباردار است.


ادامه تغییر حس بویایی در بارداری

با پیشرفت بارداری و در ۳ ماهه سوم، خانم‌های باردار احساس خوشایندتری نسبت به برخی بوها مثل بوی میوه‌ها پیدا می‌کنند. به نظر می‌رسد اثر بارداری بر حس بویایی در ۳ ماهه اول شدیدتر است ولی ظاهرا این تغییر تاثیری بر رفتار خانم‌های باردار ندارد. هرچند خانم‌های باردار در تشخیص وجود بو بهتر از دیگر خانم‌ها نیستند ولی نوع بو را بهتر از آنها می‌توانند تشخیص دهند. اکثر زنان باردار می‌توانند در سه ماهه اول بارداری به طور مشخص بوهایی را نام ببرند که برایشان ناخوشایندتر یا گاه خوشایندتر از زمان غیربارداری است. در مورد بوهایی که یک زن حتما از آن بدش می‌آید نمی‌توان به موردی قطعی اشاره کرد، زیرا افراد مختلف به بوهای مختلف واکنش‌های متفاوت نشان می‌دهند.


فواید تغییر حس بویایی در بارداری چیست؟

سوالی که ممکن است پیش آید این است که آیا این تغییر حس بویایی در بارداری به خصوص در سه ماهه اول بارداری، فوایدی برای خانم باردار و جنین وی از نظر دور ماندن از خطرها دارد یا نه. در یک مطالعه نشان داده شده است زنان مبتلا به فقدان حس بویایی مادرزادی دچار تهوع و استفراغ بارداری نمی‌شوند. به هر حال ناخوشایندتر بودن بوی حداقل یک ماده مضر یعنی «گاز طبیعی» در سه ماهه اول بارداری به اثبات رسیده است که بی‌تردید باعث دوری گزیدن مادر از این خطر بالقوه برای جنین می‌شود. به نظر می‌رسد اثر بارداری بر حس بویایی یک مساله مهم است و اثر قابل توجهی بر سلامت زنان دارد. در واقع درک بهتر حس بویایی در دوران بارداری ممکن است باعث درک بهتر وضعیت تغذیه‌ای مادر شود که اثر مهمی بر سلامت جنین و استفراغ و تهوع بارداری خواهد داشت؛ موضوعی که حدود سه چهارم زنان باردار را درگیر می‌کند و ممکن است به تغییرات حس بویایی مادر مربوط باشد.

موضوع مهم دیگر خوشایندتر شدن برخی بوها در اواخر بارداری مثل بوی میوه‌هاست که می‌تواند باعث افزایش مصرف این مواد پر از ویتامین شود. امروزه اثبات شده است که حس چشایی جنین از زمان زندگی داخل رحمی تکامل می‌یابد. فرزندان مادرانی که طی بارداری و شیردهی به مقدار کافی میوه مصرف می‌کنند، بعدها تمایل بیشتری به مصرف میوه‌ها و سبزیجات خواهند داشت که آثار بسیار خوب آن بر سلامت کاملا مشخص است و همچنین میزان مصرف میوه در بچه‌هایی که مادرانشان به مصرف میوه در دوران بارداری و شیردهی تمایل نداشته‌اند یا از شیرخشک تغذیه شده‌اند، پایین است و این ممکن است باعث بروز چاقی، دیابت و... در آنها شود.


منبع: سایت ستاره
نسخه چاپی