عارضه های پوستی کودکان؛ علت ها و درمان ها
پوست کودکان بسیار حساس و آسیب پذیر است و بنابراین عارضه های پوستی کودکان نیز هم بیشتر و هم حساس تر است. شرایط و عوامل مختلفی برای کودکان عارضه های پوستی ایجاد می کند که رایج ترین آن ها ورم ها و عرق سوز شدن پوست بر اثر تماس پوشک با آن، زگیل، آکنه و اگزماست. اختلال ها و عارضه های پوستی کودکان در علائم خود دارای شدت و ضعف هستند و ممکن است دائمی یا موقت و همچنین دردناک یا بدون درد باشند. گروه دیگری از این عارضه های پوستی ممکن است ژنتیکی باشد. به طور کلی می توان گفت که بیشتر عارضه های پوستی کودکان جزئی و موقتی هستند و با مراقبت های خاص می توان آن ها را بهبود بخشید.
 
مهم ترین عارضه های پوستی کودکان عبارت است از:
 

 درماتیت پوشک

درماتیت پوشک همان ورم و عرق سوز شدن و سرخ شدن پاهای کودک بر اثر تماس پوشک با آن است که چهار نوع اصلی دارد:

1- درماتیت تماس در آستانۀ خطر
2- درماتیت رشد بیش از حد مخمر
3- درماتیت تماس های آلرژیک
4- درماتیت بیماری های التهابی مثل التهاب سبورئیک
 
شایع ترین و مهم ترین نوع درماتیت درماتیت تماسی است که بر اثر تماس پوست کودک با ادرار یا مدفوع به مدت طولانی ایجاد می شود. پوست کودک در این عارضه های پوستی قرمز روشن می شود و گاهی با کمی تورم نیز همراه است. اگر مشکل درماتیت که جزو شایع ترین عارضه های پوستی کودکان است درمان نشود، ممکن است ناحیۀ آسیب دیده به مرور زمان دچار عفونت شدید بشود. درمان اولیۀ این عارضه های پوستی استفادۀ مداوم از پودرهای بچه است که از تماس طولانی پوست کودک با رطوبت موجود در پوشک جلوگیری می کند و پوست او را خنک می سازند.
 

زگیل

زگیل نوعی دیگر از عارضه های پوستی کودکان است. این عارضه های پوستی ویروسی ناشی از ایجاد عفونت است و در تمامی کودکان در همۀ سنین ممکن است ایجاد شود. زگیل ها معمولاً توده های سفتی هستند که بر روی انگشتان دست یا پا ظاهر می شود و اغلب دردناک نیز هستند. زگیل ها نهایتاً در طول چند سال از بین می رود، اما راه های درمانی هم وجود دارد که به بهبود سریع تر این عارضه های پوستی کمک می کند. راه درمان بدون درد این عارضه های پوستی کودکان استفاده از داروهای مایع حاوی سالیسیلیک اسید است. این داروی موضعی سلول های خشن پوست را رفته رفته نرم می کند. در 20 تا 40 درصد موارد مؤثر واقع شده است. درمان قطعی عارضه های پوستی زگیل به عواملی مثل سن کودک، تعداد زیگیل ها و محل ایجاد آن و همچنین تصمیم بیمار و والدین برای اقدام به درمان بستگی دارد. به یاد داشته باشید که زگیل نوعی عارضه های پوستی واگیردار است و باید مراقب ابتلای اطرافیان به این عارضه نیز باشید.

 
عارضه های پوستی کودکان؛ علت ها و درمان ها

آکنه                               

آکنه نوع دیگری از عارضه های پوستی کودکان است و جوش های وسیع و معمولاً دردناکی است که در یک مقطع زمانی بر روی پوست ایجاد می شود و درمان های شناخته شده و رایجی دارد. آکنه اگر از نوع عارضه های پوستی خفیف باشد، معمولاً با استفاده کردن پاک کننده های حاوی پراکسید بنزوئیل و یا درصد کمی از اسید سالیسیلیک ژل درمان خواهد شد. در صورتی که آکنه با استفادۀ مداوم این مواد طی 8 تا 12 هفته بهبود پیدا نکرد، بهتر است که کودک را نزد یک متخصص عارضه های پوستی کودکان ببرید. درمان هایی که برای آکنه انجام می شود به سن بیمار، نوع پوست او و همچنین شدت و نوع آکنه بستگی دارد. اگر میزان آکنه شدید باشد، ممکن است مصرف رتینوئید خوراکی تجویز شود و مصرف متناوب آن معمولاً بیماری را کنترل می کند.
 

آبله مرغان

این دسته از عارضه های پوستی کودکان امروزه به دلیل رواج تزریق واکسن های مخصوص معمولاً در میان کودکان دیده نمی شود. این بیماری مسری است و به راحتی می تواند گسترش پیدا کند. آبله مرغان در واقع یک عارضه های پوستی است که در آن لکه های قرمز رنگی به شکل تاول بر روی پوست ظاهر می شود که همراه با خارش زیاد هستند. عارضه های پوستی آبله مرغان معمولاً به تدریج و با استراحت کامل بیمار رفع خواهد شد.
 

بیماری دست و پا و دهان

گروهی دیگر از عارضه های پوستی کودکان است و با اینکه نام آن کمی ترسناک است یک عارضه های پوستی معمولی در کودکان به حساب می آید. اولین نشانۀ این عارضه معمولاً تب کردن کودک است و در ادامه زخم های دردناکی در دهان او به همراه خارش ایجاد می شود. این زخم ها در جاهای دیگر بدن کودک نیز مانند دست ها، پاها، باسن و... نیز ایجاد می شود. این عارضه های پوستی جدی نیست و به طور عادی بعد از گذشت یک هفته الی ده روز اثرات آن از بین خواهد رفت.

 
اگزما

کودکانی که به این عارضه های پوستی کودکان مبتلا می شوند ممکن است از قبل آلرژی و یا آسم داشته باشند. علت اصلی ایجاد کنندۀ این بیماری مشخص نیست ولی معمولاً کودکانی به این عارضه های پوستی مبتلا می شوند که سیستم ایمنی ضعیف و حساسی داشته باشند. شایع ترین نوع اگزما درماتیت آتوپیک است. این بیماری که جزو عارضه های پوستی کودکان است، معمولاً با ایجاد شدن لکه هایی بر روی پوست که با خارش و التهاب همراه است ظاهر می شود.

عارضه های پوستی کودکان؛ علت ها و درمان ها


اگزما چه انواعی دارد؟

به جز اگزمای ترماتیت آتوپیک که به آن اشاره شد و با خارش لکه های قرمز پوست و التهاب آن ها همراه است، اگزما انواع دیگری نیز دارد که عبارت است از:

تماس با درماتیت
تماس با درماتیت در حقیقت تماس با مواد سوزانندۀ پوست است. سوزش، خارش شدید و قرمز شدن شدید پوست و ملتهب شدن آن از علائم این عارضه های پوستی است.

درماتیت درماتیک
این نوع از اگزما که جزو عارضه های پوستی کودکان است، معمولاً کف دست یا پا را هدف قرار می دهد و نواحی پوست را در این مناطق تکه تکه و قرمز یا ترک خورده می کند که بسیار دردناک است.
 
خاراندن زخم ها و التهاب ها در اگزما باعث تشدید این عارضه های پوستی می شود. بنابراین تا جایی که می توانید کودک را وادار کنید که به زخم ها دست نزند و آن ها را نخاراند. این بیماری گاهی اوقات که خفیف تر است، با مصرف آنتی بیوتیک ها به سرعت درمان خواهد شد. هنگامی که کودک در دورۀ درمان عارضه های پوستی کودکان قرار دارد، والدین باید از تماس پوست او با صابون های خشن و همچنین لباس های تنگ با پارچه های پلاستیکی جلوگیری کنند. حمام های روزانه با صابون های ملایم و نرم کننده ها و آب ملایم و نه خیلی گرم، می تواند به جلوگیری از افزایش ترشحات پوستی در عارضه های پوستی اگزما کمک بسیاری بکند.
 

منبع: www.webmd.com
نسخه چاپی