نقش محصولات چوبی در انتشار گازهای کربنی
الوار انباشته (تصویر آرشیوی)
اعتباری: © imfotograf / Adobe Stock
 

گزارش کامل

با توجه به تحقیقات جدید، محصولات جهانی چوب - تمام کاغذ، چوب، مبلمان و غیره - تنها مانع از یک درصد از انتشار جهانی کربن سالانه، با ممانعت از انتشار کربن در اشکال چوب، می‌شود.
 
تجزیه و تحلیلی در سراسر 180 کشور دریافت که محصولات جهانی چوب جبران کننده 335 میلیون تن دی اکسید کربن در سال 2015 بوده اند، که 71 میلیون تن آن به این علت که زیر استاندارهای جاری سازمان ملل متحد بودند محاسبه نشده است. جداسازی کربنی محصولات چوبی می تواند تا سال 2030 بسته به سطح رشد اقتصادی جهانی تا بیش از 100 میلیون تن افزایش یابد.
 
نتایج به دست آمده برای کشورها نخستین نگاه سازگار را فراهم می آورد که چگونه صنایع الوار آنها می تواند جبران کننده انتشارهای کربنی آنها شود آنچنان که ملت ها در جستجوی راه هایی برای کنترل تغییرات اقلیمی با کنترل شدید انتشار گازهای گلخانه ای هستند.
 
با این حال، تحقیقات جدید همچنین نشان می دهد که چگونه محصولات چوب تنها برای بخش کوچکی از جبران های مورد نیاز برای همه، به جز انتخابی از چند کشور دارای صنایع بسیار سنگین چوب، اقامه دلیل می کند.
 
کرِیگ جانستون، استاد اقتصاد جنگل در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، و والکر رادلوف، استاد علوم محیطی جنگل و حیات وحش دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، یافته های خود را در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر کردند.
 
جانستون می گوید: "کشورها به دنبال راهکارهای انتشار منفی خالص هستند. بنابراین این فقط در مورد کم کردن انتشارهای ما نیست بلکه پیگیری راهکارهایی است که ممکن است پتانسیل ذخیره سازی داشته باشند و محصولات چوبی درو کرده یکی از این گزینه ها است." "این خوب است، زیرا شما می توانید گزینه هایی را که رشد را تضعیف نمی کنند دنبال کنید. سؤال این است، آیا می توانیم به مصرف محصولات چوبی ادامه دهیم و مزایای تغییرات آب و هوایی وابسته به آن مصرف را همراه داشته باشیم؟ سؤال این است، آیا می توانیم به مصرف محصولات چوبی ادامه دهیم و مزایای تغییرات آب و هوایی وابسته به آن مصرف را همراه داشته باشیم؟"
 
برای پاسخ دادن به این سؤال، جانستون با رادلوف کار کردند تا یک تجزیه و تحلیل سازگار بین المللی از پتانسیل ذخیره کربن این محصولات را توسعه دهند که کشورها در حال حاضر باید تحت توافقنامه جهانی پاریس برای مشارکت در کاهش انتشار کربن، به کار گیرند.
 
آنها از داده های روی محصولات الواری و تولید محصولات چوبی از سال 1961 تا 2015 از منبع سازمان غذا و کشاورزی U.N. استفاده کردند. محققان، جداسازی کربنی آینده در محصولات چوبی را با استفاده از پنج مدل گسترده رشد اقتصادی و جمعیتی ممکن (دو عامل که بیشترین تاثیر را بر تقاضا برای این محصولات دارند) مدل سازی کردند.
 
اگر چه تولید محصولات چوبی در سال 2015 کمتر از 1 درصد از انتشار جهانی کربن را جبران می کند، این نسبت برای تعداد انگشت شماری از کشورها با صنایع الواری بزرگ بسیار بیشتر است. برای مثال، مجموعه محصولات چوبی سوئد، 9 درصد از انتشارات کربنی این کشور را در سال 2015 جبران می کند که توضیح دلیل است برای 72 درصد از انتشارات از منابع صنعتی در آن سال.
 
محققان دریافتند که اما برای اکثر کشورهای جهان، از جمله ایالات متحده آمریکا، محصولات چوبی به اندازه کسر بسیار کوچکتری از انتشارات کلی در سال 2015 کم شدند، و انتظار نمی رود این نسبت تا سال 2065 به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
 
دستورالعمل های کنونی سازمان ملل متحد تنها به کشورها اجازه می دهد که کربن ذخیره شده در محصولات چوبی تولید شده از خرمن های الوار داخلی را محاسبه کنند، نه الوارهایی که به طور محلی رشد داده می شوند و به صورت بین المللی حمل می شوند و نه محصولات تولید شده از الوار وارداتی. این مقررات، شکافی بین مقدار واقعی کربن ذخیره شده در محصولات چوبی در جهان و آنچه به طور رسمی محاسبه می شود ایجاد می کند.
 
در سال 2015، این شکاف به 71 میلیون تن دی اکسید کربن، معادل با انتشارات ناشی 15 میلیون خودرو، رسید. اگر این دستورالعمل ها بدون تغییر باقی بماند، تا سال 2065، 50 میلیون تن دی اکسید کربن دیگر ممکن است ناشی از این شکاف بدون محاسبه به جو زمین اضافه شود. اما این کربن اضافی محاسبه نشده، به میزان قابل توجهی نسبت جبران انتشارات جهانی توسط محصولات چوبی را افزایش نمی دهد.
 
جانستون و رادلوف همچنین دریافتند که سطح کربن ذخیره شده در محصولات چوبی بی نهایت نسبت به شرایط اقتصادی حساس است. رشد آهسته یا منفی می تواند به میزان قابل توجهی میزان جبران کربن توسط این صنایع را کاهش دهد.
 
"همانطور که محصولات چوبی تولید می شود، شما به این منبع کربن در کشور اضافه می کنید، اما این محصولات در نهایت فاسد می شوند. امروز انتشارات کربنی وجود دارد از مبلمان ها یا الوارهایی که 50 تا 75 سال پیش تولید شدند." "بنابراین اگر ما به نرخی تولید نکنیم که حداقل آن انتشارات را جبران کند، آنگاه ما واقعاً شاهد خواهیم بود که منبع کربنی یک منبع خالص انتشارها خواهد شد."
 
به عنوان مثال، رکود بزرگ در سال های 2008 و 2009، محصولات چوبی آمریکا را از یک سینک خالص کربن به یک ناشر خالص تبدیل کرد. امروز انتشارات کربنیای وجود دارد از مبلمان ها یا الوارهایی که 50 تا 75 سال پیش تولید شدند. جانستون و رادلوف یک اثر مشابه را یافتند که در آن چندین سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، میلیون ها تن دی اکسید کربن از محصولات چوبی منتشر شد.
 
تمام پنج طرح مطالعاتی برای رشد اقتصادی آینده پیش بینی می کنند که کربن بیشتری در محصولات چوبی اسیر خواهد شد، اما شوک های اقتصادی پیش بینی نشده می تواند این روند را به طور موقت برای کشورهای خاصی معکوس کند.
 
مطالعه حاضر فرصتی برای ارزیابی تعهدات فعلی و کمک به کشورها برای پیش بینی انتشارهای آینده گازها ارائه می دهد. محققان می گویند که نتایج ممکن است همچنین اطلاع دهنده دور بعدی اهداف و مذاکرات مربوط به انتشار گازها باشد.
مترجم: علی رضایی میرقائد
منبع: دانشگاه ویسکانسین-مدیسون
نسخه چاپی