ویتامین های لازم برای مادران در دوران شیردهی

ویتامین‌ های لازم در دوران شیردهی

برخی ویتامین‌ها برای بهبود سلامت مادر و رشد همه جانبه کودک در دوران شیردهی ضروری‌اند. ویتامین‌ های لازم در دوران شیردهی و مزایای آن‌ها به شرح زیر است.


۱. ویتامین K

در نامگذاری این ویتامین، حرف "K" از اسم آلمانی گرفته شده که به معنای "ویتامین انعقاد خون" است. ویتامین کا (Vitamin K)  به لخته شدن خون کمک می‌کند و بهبود زخم را سرعت می‌بخشد. ویتامین K علاوه بر بهبود گردش خون در بدن، موجب افزایش سلامت استخوان‌ها و تراکم آن‌ها می‌شود.

این ویتامین به طور طبیعی در اسفناج، کلم بروکلی، انگور، دانه سویا و گل کلم وجود دارد.


۲. بیوتین

به عنوان ویتامین H نیز شناخته می‌شود. بیوتین یکی از مواد مغذی اصلی در کمک به رشد طبیعی بدن است. بیوتین عملکرد متابولیسم چربی ها، اسید‌های آمینه و سایر کربوهیدرات‌های موجود در بدن را بهبود می‌بخشد. این ماده مغذی سلامت پوست ناخن و مو‌ها را تضمین می‌کند. بیوتین در تخم مرغ، پنیر، مغزها، ماهی و تمشک یافت می‌شود.


۳. ویتامین E

ویتامین E به رشد عضلات و هماهنگی حرکات بدن کمک می‌کند. از سوی دیگر، موجب بهبود ایمنی بدن و افزایش تولید گلبول‌های قرمز می‌شود. بدین ترتیب بدن را از عفونت‌های خارجی محافظت می‌کند. ویتامین E در روغن آفتابگردان، فندق، بادام زمینی و آووکادو وجود دارد.


۴. ویتامین D

ویتامین دیگر یکی از مهمترین ویتامین‌ های لازم در دوران شیردهی است. ویتامین D۳ در بدن توسط پوست در حضور پرتو‌های خورشید تولید می‌شود. ویتامین D۲ که از مخمر سنتز شده است، در قطره‌های تقویتی کودکان وجود دارد. این دو در کبد باهم ترکیب شده و به تولید ویتامین D نهایی می‌انجامند.

ویتامین D  تاثیر مستقیمی بر تقویت و رشد استخوان‌ها دارد. این ویتامین با جذب مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم، کانی سازی در استخوان‌ها را تقویت می‌کند. تأثیر ثانویه ویتامین D بر ایمنی است. این ویتامین نه تنها به مبارزه با عفونت‌های خارجی کمک می‌کند، بلکه مانع از خودایمنی شدن بیماری‌های خاص می‌شود.

اگرچه بدن انسان می‌تواند ویتامین D تولید کند و در شیر مادر نیز وجود دارد، اما این مقدار برای نیاز بدن کافی نیست؛ بنابراین بایستی با مصرف مکمل‌های ویتامین D و حتی مواد غذایی غنی شده با ویتامین D، مانند شیر یا غلات، این نیاز را برطرف کرد.

ویتامین D در تخم مرغ، نان و ماهی‌های چرب یافت می‌شود.


۵. ویتامین C

بسیاری از مردم توصیه می‌کنند برای بهبود زخم ها، مواد غذایی غنی از ویتامین C (ویتامین ث)  یا مکمل‌های آن را مصرف کنید. زیرا ویتامین C به ترمیم سلول‌های بدن کمک می‌کند و باعث بهبودی سریع زخمی می‌شود.
ویتامین C با افزایش تولید لکوسیت‌ها (گلبول‌های سفید خون) ایمنی بدن را بالا می‌برد. لکوسیت‌ها بدن را از مهارجمان‌های خارجی محافظت می‌کنند، به خصوص آن‌هایی که به زخم‌ها حمله می‌کنند. یکی دیگر از مزایای ویتامین C بهبود رشد پوست و مو است، که به دلیل تشکیل پروتئین کلاژن در بدن است.

ویتامین C در سیب زمینی، گوجه فرنگی، پرتقال و کیوی یافت می‌شود.


۶. اسید فولیک

اسید فولیک که به عنوان ویتامین B۹ نیز شناخته می‌شود یکی دیگر از مهمترین ویتامین‌ های لازم در دوران شیردهی است. این ویتامین به تولید گلبول‌های قرمز و جذب آهن در بدن کمک می‌کند. اسید فولیک نقش مهمی در رشد مغز کودک دارد و موجب بهبود عملکرد آن می‌شود. هم چنین اسید فولیک نقش کلیدی در سنتز DNA و RNA در بدن دارد، که سرعت رشد بدن را افزایش می‌دهد.

اسید فولیک به طور طبیعی در تره فرنگی، چغندر، یرنج، شیر، گندم و سبزیجات با برگ سیز تیره وجود دارد.


۷. ویتامین B۶

خواب نقش مهمی در رشد کودک دارد؛ زیرا بسیاری از فرایند‌های بدنسازی و ترمیم سلول‌ها در خواب عمیق انجام می‌شود. ویتامین B۶ با تسهیل تولید هورمون ملاتونین به تنظیم چرخه‌های خواب کمک می‌کند. ویتامین B۶، نقش کلیدی در توسعه سیستم عصبی دارد، زیرا حاوی پیریدوکسین است که باعث افزایش رشد مغز و نخاع می‌شود. به منظور اطمینان از رشد طبیعی کودک، این ویتامین باید در رژیم غذایی قرار گیرد. این ویتامین به تولید نوروترانسمیتر‌ها در بدن کمک می‌کند و ارتباطات نورونی را تسهیل می‌کند.

ویتامین B۶ در سرلاک‌های غنی شده، موز، خرما، هویج و ماهی یافت می‌شود.


۸. ویتامین B۵

برای بیشتر افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، مکمل‌های ویتامین B۵ تجویز می‌شود، زیرا موجب سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم‌ها می‌شود. ویتامین B۵ دارای پانتووتنیک اسید است که نه تنها سلامت اندام‌های داخلی بدن را تضمین می‌کند، بلکه باعث افزایش قدرت سلول‌های قرمز خون می‌شود. ویتامین B۵ به سیستم گوارش کمک می‌کند تا ویتامین‌های دیگر را با موفقیت جذب کند.

این ویتامین به طور طبیعی در گل کلم، تخمه آفتابگردان، سیب زمینی شیرین و پنیر موجود است.


۹. ویتامین B۳

هنگامی که بدن دستخوش هر گونه بیماری، عفونت و یا التهابات می‌شود، نیاز به ویتامین B۳ دارد. حضور نیاسین به بهبود کارکرد غدد فوق کلیه کمک می‌کند که سطح هورمون‌های مرتبط با استرس را درون بدن تنظیم می‌کند. ویتامین B۳ موجب حفظ سلامت سیستم عصبی و پایداری سلامت روانی می‌شود.

ویتامین B۳ در مرغ، کنجد، بادام زمینی، تخم مرغ و شیر یافت می‌شود.


۱۰. ویتامین B۲

یکی دیگر از ویتامین‌ های لازم در دوران شیردهی، ویتامین ب ۲ است. پزشکان مکمل‌های ویتامین B۲ را در صورت مشاهده اولین نشانه‌های کم خونی تجویز می‌کنند. ریبوفلاوین، نام دیگر این ویتامین است که جذب آهن در بدن را افزایش می‌دهد و موجب افزایش رشد سلول‌های قرمز خون می‌شود. در نتیجه موجب کاهش علائم کم خونی می‌شود، زیرا سطح هموگلوبین را به حالت طبیعی بازمی گرداند.

وجود آهن همراه با هموگلوبین در خون موجب حفاظت از ساختار سلولی می‌شود. ویتامین B۲ در برنج قهوه ای، اسفناج، قارچ، بادام و کلم بروکلی وجود دارد.


۱۱. ویتامین B۱۲

کوبالامین و ویتامین B۱۲ به رشد بدن کودک کمک می‌کنند. این ویتامین موجب تسهیل تولید پروتئین‌های DNA و RNA می‌شود، هم چنین به رشد سلول‌های عصبی جدید کمک می‌کند که کوجب افزایش رشد شناختی کودک شده و او را هوشمند می‌کند.

ویتامین B۱۲ در گوشت، ماهی و تخم مرغ موجود است.


۱۲. ویتامین B۱

تمام خانواده ویتامین B مسئول ایجاد نورون‌های ضروری برای رشد مغز، افزایش حافظه و رشد شناختی هستند. ویتامین B۱ یا تیامین موجب تولید ATP یا آدنوزین تی فسفات می‌شود که منبع انرژی برای سلول‌های بدن است. بدین ترتیب باعث تحریک فرآیند‌های متابولیک شده و بدن را در حالت مطلوب نگاه می‌دارد.

ویتامین B۱ در برنج قهوه‌ای سویا، لوبیا سبز و تخم مرغ یافت می‌شود.


۱۳. ویتامین A

ویتامین A موجب بهبود بینایی، به خصوص درک رنگ و قابلیت دید در شب می‌شود. علاوه بر این، این ویتامین به ساختن بلوک‌های اصلی سیستم ایمنی کمک می‌کند و به طور مستقیم بر بافت پوست و مو تاثیر می‌گذارد.
ویتامین A به طور طبیعی در ماهی، سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی، انبه وجود دارد.


سخن آخر اینکه

بهتر است مادران شیرده برای دریافت نحوه ویتامین‌ های لازم در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنند تا مکمل تغذیه‌ای مناسب را برایشان تجویز کنند.


منبع: سایت ستاره
نسخه چاپی