نکاتی در خصوص حفظ امنیت در اینترنت
نسلی که با بوجود آمدن اینترنت در دهه 90 میلادی رشد یافت، در سنی با این پدیده آشنا شد که به قدر کافی بالغ و مراقب بود که بتواند تأثیرات آن را کنترل نماید. با این حال، امروزه یک کودک پنج ساله شروع به استفاده از اینترنت کرده و تقریباً هرآنچه به ذهن کنجکاوانه او راه می‌یابد را در آن جستجو می‌کند.

زمانی بود که می‌توانستید بر میزان قرار گرفتن کودکتان در معرض دنیای واقعی نظارت داشته و آن را کنترل نمایید، اما متأسفانه دیگر این کار امکان پذیر نمی‌باشد. آشکار ساختن اطلاعات شخصی در اینترنت می‌تواند زندگی فرد را در معرض خطر قرار داده و از اینرو وظیفه خود می‌دانیم به تازه کارانی که نخستین بار است به دنیای سایبری دسترسی پیدا می‌کنند نکاتی را گوشزد نماییم.
 

رهنمودهایی برای کودکان و بزرگسالان در خصوص حفظ امنیت در اینترنت

تجربه دنیایی از اطلاعات در زیر انگشتان دست با بهره گیری از اینترنت مزایا و معایب مربوط به خود را دارد. در حالی که به یک فروشگاه نامحدودی از اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنید، در عین حال نیز اطلاعات خصوصی خود را در معرض خطر قرار می‌دهید. هزاران ویروس مخرب کامپیوتری وجود داشته که می‌توانند سیستم کامپیوتری شما را مختل ساخته و در صورتی که یک برنامه نرم افزاری آنتی ویروس در کامپیوتر خود نصب نکرده باشید، اطلاعاتتان را به سرقت خواهند برد. در این بخش چند نکته امنیتی برای شما والدین عزیز و فرزندان‌تان فراهم ساخته‌ایم که از حریم خصوصی و اطلاعات‌تان محافظت خواهند کرد.
 

اجتناب از به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی خود

اجتناب از به اشتراک گذاری اطلاعات

نام، آدرس، شماره تلفن، شماره کارت ملی و دیگر اطلاعات شخصی خود را در انجمنهای عمومی اینترنت به اشتراک نگذارید. با این کار ممکن است اطلاعات شخصی شما توسط شخص ثالثی مورد استفاده قرار گیرد. از اینرو بهترین کار آن است که از فاش نمودن چنین اطلاعاتی خودداری نمایید.
 

اجتناب از صحبت کردن با افراد غریبه

به کودکان توصیه می‌شود که از اعتماد به هر فرد غریبه‌ای که در چت روم‌ها یا اتاق‌های گفتگو در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برخورد می‌کنند، خودداری نمایند.
از صحبت با افراد غریبه حذر کرده و هیچ گونه اطلاعات شخصی خود را در اختیار آنها قرار ندهیداز صحبت با افراد غریبه حذر کرده و هیچ گونه اطلاعات شخصی خود را در اختیار آنها قرار ندهید. چه می‌دانید قصد این فرد در سوی دیگر خط چه می‌باشد.آیا اطلاعات شخصی خود را در اختیار فردی که در خیابان به او برخورد می‌کنید قرار می‌دهید؟ به همین ترتیب بایستی از صحبت کردن با افراد غریبه در اینترنت اجتناب نمایید.
 

اجتناب از به اشتراک گذاری تصاویر خود

هرگز عکس‌ها و فیلم‌های خانوادگی خود را در هیچ انجمن عمومی و یا وب سایتی در اینترنت به اشتراک نگذارید. این تصاویر می‌توانند در جهت اهداف نابجا مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین عکسها یا ویدئوهای شخصی خود را در هیچ پورتالی در اینترنت به اشتراک نگذارید. و چنانچه بر روی سایتهایی مانند فیس بوک قرار دادید، اطمینان حاصل کنید که تنظیمات شخصی شما به طور مناسب فعال شده باشد. نکته: منظور از پرتال، پایگاهی در شبکه اینترنتی است که به تبادل اطلاعات می‌پردازد.
 

اجتناب از به اشتراک گذاری اطلاعات مالی خود

اجتناب از به اشتراک گذاری اطلاعات مالی

هیچ گونه اطلاعات مالی خود از جمله شماره حسابهای بانکی، شماره کارت اعتباری و دیگر اطلاعات این چنینی را بر روی اینترنت قرار ندهید.

به هیچ ایمیل دریافتی مبنی بر برنده شدن شما در قرعه کشی یا چنین جوایز مالی اعتماد نکنید. چنانچه فریب این پیشنهادات اغوا کننده را بخورید، دچار کلاهبرداریهای رایج اینترنتی خواهید شد. لطفاً هیچ گونه تراکنش مالی در اینترنت پیش از اطمینان از صحت وب سایت مربوطه انجام ندهید.
 

اجتناب از به اشتراک گذاری نام کاربری و رمز عبور خود

 
اجتناب از به اشتراک گذاری نام کاربری

تحت هیچ شرایطی رمزها یا گذرواژه‌های مربوط به اکانت یا حساب کاربری ایمیل و حسابهای بانکی آنلاین خود را به اشتراک نگذارید. در غیر این صورت، احتمال آن وجود دارد که حساب کاربری شما هک شده و پیامدهای خطرناکی را برای شما رقم زند.
 

اجتناب از دانلود بدون کسب اجازه هر آنچه در اینترنت یافت می‌شود

اجتناب از دانلود بدون اجازه

به کودکان توصیه می‌شود بدون کسب اجازه از والدین و بزرگترهای خود، هیچ چیزی را در اینترنت دانلود نکنند.
 
دانلود بدون اجازه

این یکی از قوانین اولیه‌ای است که کودکان بایستی از آن پیروی نمایند. این برنامه‌ها ممکن است حاوی ویروس‌های مخربی باشند که سیستم کامپیوتری شما را به طور کامل از کار بیاندازند.
برنامه یا فیلترهای کنترل والدین را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید.

یکی از مهم‌ترین نکات امنیتی برای والدین نصب یک نرم افزار نظارتی یا تغییر تنظیمات مرورگر شبکه (و یا عدم استفاده از فیلترشکن) است به طوریکه کودکان از مطالب هرز و مستهجن موجود در اینترنت در امان باشند. این امر برای حفظ امنیت و سلامت روانی کودک شما بسیار اهمیت دارد.
 

عدم نقض حق تکثیر یا کپی رایت

نقض حق تکثیر

موزیک‌ها و فیلم‌هایی که به صورت قاچاقی یا غیر قانونی در اینترنت قرار داده شده‌اند را دانلود نکنید. این کار به عنوان نقض قانون کپی رایت در نظر گرفته شده و ممکن است بخاطر آن تحت پیگرد قانونی قرار بگیرید. مرکز خدمات رسان اینترنت شما بر دانلودهای غیر قانونی نظارت مستقیم داشته بطوریکه می‌تواند آن را به مراجع بالا گزارش نماید. بنابراین به شما توصیه می‌شود که مراقب باشید.
 

عدم سوء استفاده از منابع اینترنت

از اطلاعات شخصی که سایتها و شبکه‌های اجتماعی در اختیار شما قرار می‌دهند، سوء استفاده نکنید. هک کردن حساب کاربری ایمیل سرپیچی از قانون بوده و مشمول مجازات می‌شود و همچنین خود را درگیر چنین فعالیتهای ناهنجار نسازید.
 

نصب یک نرم افزار آنتی ویروس

نصب آنتی ویروس

بسیار اهمیت دارد که از کامپیوتر شخصی خود در برابر حمله نرم افزارهای مخربی که ممکن است از اینترنت دانلود شده باشند، محافظت نمایید. از نصب یک نرم افزار آنتی ویروس که دارای ویژگی‌های خاص امنیت اینترنت است اطمینان حاصل کنید.
افراد زیادی به دلیل بی دقتی در حین استفاده از اینترنت دچار آسیب‌های روحی و حتی از دست دادن مال خود شده‌اندتوصیه می‌شود که این هشدارهای امنیتی را کاملاً جدی بگیرید. افراد زیادی به دلیل بی دقتی در حین استفاده از اینترنت دچار آسیب‌های روحی و حتی از دست دادن مال خود شده‌اند. در صورتی که برخی از این قوانین اولیه را در حین استفاده از اینترنت رعایت نمایید، قطعاً تجربه‌ی لذت بخش توأم با امنیت خواهید داشت.


منبع: techspirited
نسخه چاپی