علائم زرد زخم در کودکان و نوزادان و درمان آن چیست؟

زرد زخم در نوزادان و کودکان

زرد زخم یک عفونت بسیار مسری است که توسط باکتری ایجاد می‌شود. این عفونت ابتدا در اطراف بینی و دهان کودک ظاهر می‌شود، اما می‌تواند به قسمت‌های دیگر بدن او نیز گسترش یابد. بسته به نوع زرد زخم، ممکن است تاول‌ها کوچک و یا خیلی بزرگ شوند و بهبود آن‌ها چندین روز طول بکشد.

هنگامی که تاول‌ها بهبود یافته و خشک می‌شوند، پوست آن ناحیه پوسته پوسته شده یا پوسته زرد و قهوه‌ای رنگی شکل می‌گیرد. پوسته‌ها به تدریج بهبود می‌یابند و اثری بر جای نخواهند گذاشت.

زرد زخم معمولا دردناک نیست، اما ممکن است خارش داشته باشد. همچنین ممکن است همراه با تب و تورم غدد لنفاوی در صورت یا گردن کودک باشد.


علت ابتلا به زرد زخم در نوزادان و کودکان

باکتری ممکن است از راه زخم، بریدگی، خراش، نیش و گزیدگی حشرات، اگزما یا هر نوع آسیب دیدگی پوستی به بدن وارد شود.

کودک در اثر تماس با فرد مبتلا به زرد زخم، یا باکتری آلوده می‌شود. همچنین دست زدن به اسباب باز‌ی‌ها، لباس‌ها و یا حوله فرد آلوده به زرد زخم نیز موجب انتقال بیماری به کودک می‌شود.


درمان زرد زخم در نوزادان و کودکان

اگر کودک دچار زرد زخم شده است، او را نزد پزشک ببرید. پزشک معمولا پماد آنتی بیوتیک را برای از بین بردن عفونت تجویز می‌کند.

اگر زرد زخم کودک شدید و گسترده باشد، پزشک ممکن است قرص های آنتی بیوتیک تجویز کند. حتی اگر نشانه‌های بیماری در کودک به سرعت از بین رفت، آنتی بیوتیک را به طور کامل مصرف کنید. این امر از بازگشت عفونت و یا ایجاد مقاومت در برابر آنتی بیوتیک جلوگیری می‌کند.

همچنین مهم است که مناطق آسیب دیده و مبتلا به زرد زخم را تمیز نگه دارید. بدین ترتیب موجب بهبود سریع‌تر و جلوگیری از گسترش آن به مناطق دیگر پوست، می‌شوید.

برای بهبود سریع‌تر زرد زخم در نوزادان و کودکان مراحل زیر را انجام دهید.

مناطق آسیب دیده را دو بار در روز به آرامی با صابون و آب گرم شستشو دهید.

هر بار با استفاده از یک حوله تمیز، منطقه را خشک کنید و اجازه ندهید دیگران هرگز از آن حوله استفاده کنند. هم چنین می‌توانید از حوله کاغذی یکبار مصرف استفاده کنید.

قبل مالیدن پماد آنتی بیوتیک بر پوست کودک، دست های خود را بشویید یا از دستکش تمیز استفاده کنید.

ناخن‌های نوزاد را کوتاه کنید. اگر کودک هنگام خارش پوست خود، خراشیدگی هایی ایجاد کند، موجب گسترش عفونت بر روی پوست می شود.

منطقه آسیب دیده پوست کودک را بپوشانید. اگر زرد زخم روی صورت کودک گسترش یافته روی آن را با گاز پانسمان بپوشانید. اگر مناطق دیگر بدن دچار عفونت شده اند، لباس پنبه‌ای آزاد به او بپوشانید.

زرد زخم در نوزادان و کودکان در مدت یک هفته تا ده روز  در صورت درمان بهبود می یابد.

در صورت بروز شرایط زیر دوباره به پزشک مراجعه کنید:

اگر درمان پس از یک هفته تاثیری نداشت.

دمای بدن کودک بالا رفت و تب داشت و یا پس از چند روز درمان، عفونت دوباره بر روی پوست گسترش یافت.

منطقه آلوده بر روی پوست به طور قابل توجهی قرمز رنگ و ملتهب بود.

پزشک ممکن است برای اطمینان از نوع باکتری ایجاد کننده عفونت، نیاز به به نمونه برداری از پوست کودک داشته باشد. پس از تشخیص مجدد، درمان های جدیدی برای کودک تجویز می کند.


جلوگیری از سرایت زرد زخم به دیگران

چهار تا ده روز پیش از بروز تاول‌ها بر روی پوست، کودک به باکتری آلوده شده است. بنابراین جلوگیری از سرایت آن به دیگران کاری دشوار و در عمل نانشدنی است.

نکته اصلی این است که هنگام تشخیص زرد زخم و بروز تاول ها بر روی پوست کودک، او را از دیگر نوزادان و کودکان دور نگه دارید و به مهدکودک نفرستید تا در خانه استراحت کند. این کار را تا زمانی که تمام تاول‌های زرد زخم از بین رفته و بهبود یابند یا تا دو روز پس از شروع درمان با آنتی بیوتیک ادامه دهید.

همچنین رعایت موارد بهداشتی زیر از سرایت زرد زخم به دیگر افراد خانواده پیش گیری می کند.

صابون، لباس خواب، حوله، ملحفه، برس مو و لباس کودک را از دیگر اعضای خانواده جدا کنید.

پس از استفاده کودک، حوله ها، ملحفه ها و لباس های کودک را با دمای بالا بشویید. همچنین اسباب بازی های پولیشی و نرم را در ماشین لباسشویی بشویید.

اسباب بازی های پلاستیکی یا چوبی را با مواد شوینده و آب گرم و دستمال بشویید.

اطمینان حاصل کنید که اعضای خانواده به طور منظم دستان خود را با صابون و آب شستشو می دهند.

هر گونه برش یا خراشیدگی روی پوست کودک را با گاز پوشش دهید. اگزما و التهابات پوستی کودک را پیش از بروز آسیب دیدگی درمان کنید.


عوارض جانبی زرد زخم

در صورتی که زرد زخم کودک درمان نشود، ممکن است مشکلات دیگری به وجود آید. اگر درمورد علائمی که کودک دارد، نگران هستید، موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

گاهی اوقات، زرد زخم ممکن است منجر به موارد زیر شود:

التهابات عمیق تر، جدی‌تر پوست به نام سلولیت.

عفونتی به نام پسوریازیس که موجب زخم بر روی سینه، دست‌ها، پاها و پوست سر می‌شود.

مسمومیت خون، که با عنوان سپتیکمیا نیز شناخته می‌شود.

تب اسکارلت

اختلال کلیوی به نام گلومرولونفریت، که با فشار خون بالا و خون در ادرار همراه است.

این موارد برخی از عوارض جانبی زرد زخم در نوزادان و کودکان هستند، اما خوب است بدانید که احتمال بروز آنها بسیار اندک است.


سخن آخر

در صورت بروز هر گونه التهاب یا تاول بر روی پوست کودک، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا نوع بیماری و عفونت را تشخیص دهد و درمان را آغاز کند. بدین ترتیب احتمال سرایت بیماری به دیگران نیز کاهش می یابد.


منبع: سایت ستاره
نسخه چاپی