تعریف اقامتگاه بوم گردی

تعریف اقامتگاه بوم گردی را بدانید و اصول اکوتوریسم را رعایت کنید

 همانطور که  انجمن بین المللی تعریف اقامتگاه بوم گردی را بیان کرده، آن به  مسافرت مسئولانه ای که محیط زیست را محافظت می کند و بهزیستی مردم محلی را بهبود می بخشد اشاره دارد. تعریف اقامتگاه بوم گردی با عنوان گردشگری طبیعت خلاصه می شود، هدف بوم گردی به حداقل رساندن تأثیر گردشگری بر محیط زیست است. هدف این است که از طریق وسایل سفر به اتحاد حفاظت، جوامع و توسعه پایدار توجه شود. افرادی که در اکوتوریسم فعالیت می کنند، باید از دستورالعمل های خاصی پیروی کنند. اصول اکوتوریسم با توجه به شرایط آب و هوایی که به طور مداوم رو به وخامت است، برای کل جهان سودمند است. 


اکوتوریسم، تعریف اقامتگاه بوم گردی چه زمانی شروع شد؟

اکوتوریسم که همان تعریف اقامتگاه بوم گردی است و سایر اشکال سفر، با جنبش زیست محیطی دهه 1970 آغاز شد. خود اکوتوریسم تا اواخر دهه 1980 به عنوان یک مفهوم مسافرت رواج پیدا نکرد. در این مدت، افزایش آگاهی های زیست محیطی و تمایل به سفر به مکان های طبیعی در مقایسه با مکان های توریستی ساخته شده، اکوتوریسم را مطلوب تر کرده است.


چرا اکوتوریسم در تعریف اقامتگاه بوم گردی مهم است؟

تأثیرات جسمی، اجتماعی، رفتاری و روانی را به حداقل می رساند.

ایجاد آگاهی و احترام به محیط زیست و فرهنگی.

تجربیات مثبتی را هم برای بازدید کنندگان و هم برای میزبانان ارائه می دهد.

مزایای مستقیم مالی برای حفاظت فراهم می کند.

مزایای مالی هم برای افراد محلی و هم برای صنعت خصوصی ایجاد می کند.

اکوتوریسم، تعریف اقامتگاه بوم گردی، تجارب تفسیری به یاد ماندنی را به بازدید کنندگان تحویل می دهد که به افزایش حساسیت به اقلیم سیاسی، محیطی و اجتماعی کشورهای میزبان کمک می کند.

طراحی، ساخت و بهره برداری از امکانات کم ضربه.

حقوق و اعتقادات معنوی بومیان در جامعه خود را نشان می دهد و برای ایجاد توانمندسازی با آنها همکاری کنید.
 
تعریف اقامتگاه بوم گردی

اکوتوریسم در تعریف اقامتگاه بوم گردی به اشکال گردشگری اشاره دارد که دارای خصوصیات زیر است:
در تعریف اقامتگاه بوم گردی،کلیه اشکال گردشگری طبیعت گردی که در آنها انگیزه اصلی گردشگران مشاهده و قدردانی از طبیعت و همچنین فرهنگ های سنتی حاکم بر مناطق طبیعی است، شامل ویژگی های آموزشی و تفسیری است.

تأثیرات منفی را بر محیط طبیعی و اجتماعی - فرهنگی به حداقل می رساند.

این برنامه از نگهداری مناطق طبیعی که به عنوان جاذبه های اکوتوریسم استفاده می شوند، پشتیبانی می کند.

ایجاد منافع اقتصادی برای جوامع میزبان، سازمان ها و مقامات مدیریت مناطق طبیعی با اهداف حفاظت.

ایجاد فرصتهای شغلی و درآمد جایگزین برای جوامع محلی.

افزایش آگاهی در مورد حفاظت از دارایی های طبیعی و فرهنگی، هم در بین افراد محلی و هم برای گردشگران.

انواع جهانگردی ها در تعریف اقامتگاه بوم گردی: 
-سازگار با محیط زیست: با توجه به تعریف اقامتگاه بوم گردی این نوع جهانگردی، تأثیر کمتری بر محیط های شکننده و طبیعی دارد و در ارائه تجربیات مبتنی بر طبیعت متمرکز است. 

-گردشگری اخلاقی: جهانگردی در مقصدی که مسائل اخلاقی عامل اصلی آن باشد، به عنوان مثال: بی عدالتی اجتماعی، حقوق بشر، رفاه حیوانات یا محیط زیست. 

-گردشگری زیست محیطی: جهانگردی که با تأکید بر درک و حفظ محیط های طبیعی در مناطق طبیعی صورت می گیرد.

- ژئوتوریسم: جهانگردی که ویژگی جغرافیایی یک مکان را حفظ یا تقویت می کند، مانند: محیط، میراث، زیبایی شناسی، فرهنگ و رفاه ساکنان آن. 

-گردشگری طبیعت: با توجه به تعریف اقامتگاه بوم گردی این گردشگری مسافرت با مسئولیت پذیری به مناطق طبیعی است که محیط زیست را حفظ می کند و رفاه مردم محلی را بهبود می بخشد. 

-جهانگردی مبتنی بر طبیعت: در تعریف اقامتگاه بوم گردی این جهانگردی اصطلاح گسترده ای است که تمام تجربیات گردشگری با محوریت محیط های وحشی یا طبیعی را در بر می گیرد. جهانگردی مبتنی بر طبیعت شامل کلیه اشکال گردشگری است که در آن محیط های طبیعی نسبتاً بدون اختلال، جاذبه یا تنظیم اصلی را تشکیل می دهند. این می تواند شامل فعالیت های تأمل آور و پرماجرا و غیر قابل تحمل باشد، که به نوبه خود می تواند شامل اکوتوریسم باشد و گردشگری حفاظت  در جهانگردی مبتنی بر طبیعت در وسعت و عمق است. 

-جهانگردی طرفدار فقیر: جهانگردی که منجر به افزایش منافع خالص برای افراد فقیر در یک مقصد شود. 

-گردشگری با مسئولیت پذیری: جهانگردی که از مزایای جوامع محلی به حداکثر می رسد، تأثیرات منفی اجتماعی یا محیطی را به حداقل می رساند و به افراد محلی کمک می کند تا فرهنگ ها و زیستگاه های شکننده را حفظ کنند. 

-گردشگری پایدار: جهانگردی که تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی فعلی و آینده خود را مورد توجه کامل قرار می دهد و نیاز بازدید کنندگان، صنعت، محیط زیست و جوامع میزبان را برطرف می کند. 

-جهانگردی حیات وحش: با توجه به تعریف اقامتگاه بوم گردی این گردشگری ارتباط تنگاتنگی با حیات وحش و طبیعت برقرار می کند. 

تعریف اقامتگاه بوم گردی

مزایای اکوتوریسم در تعریف اقامتگاه بوم گردی چیست؟

اکوتوریسم در محیطهای طبیعی بکر و غیرمذهبی متمرکز است.

 آگاهی فرهنگی و محیطی را ایجاد می کند.

 تجربه مثبت را برای بازدید کنندگان و همچنین میزبانان ترغیب می کند.

 گردشگری  تاثیرروی محیط زیست  را به حداقل می رساند که این از تعریف اقامتگاه بوم گردی است.

 فرصت های شغلی و مالی را برای مردم محلی تقویت می کند.

 کار با ارائه منافع مالی به نفع خود را تشویق می کند.

نحوه شروع کار در اکوتوریسم با درنظر گرفتن تعریف اقامتگاه بوم گردی:
صلاحیت های آموزشی: دانش آموزان می توانند در صورت گذراندن دوره متوسطه، بیش از 18 سال از مدرک دیپلم در جهانگردی استفاده کنند، نمره IELTS 4.5 یا بالاتر نیاز است. برای شروع کار خود در اکوتوریسم، پس از اخذ دیپلم در رشته می توانید از نکات زیر استعلام کنید:

-همایش ها: از آنجا که هدف اصلی اکوتوریسم ایجاد آگاهی فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی است، بسیاری از اکوتوریسم و همایش های مسافرتی پایدار در سراسر جهان برگزار می شود. حضور در این همایش ها بینش بهتری از عملکرد اکوتوریسم به عنوان یک صنعت به شما می دهد.

-شبکه سازی: شبکه سازی بخش بزرگی از موفقیت را تشکیل می دهد. اگر می خواهید رشد خود را در صنعت تقویت کنید، می توانید با افراد برجسته در صنعت ارتباط برقرار کنید، از طریق سایت های رسمی شبکه بندی با آنها ارتباط برقرار کرده و بصورت آنلاین در بحث و گفتگوهای انجمن شرکت کنید. این کار نه تنها به شما در درک دیدگاه دیگران کمک می کند بلکه به شما در رشد صنعت کمک می کند.

-داوطلب: داوطلب کردن کارگاه ها و توسعه پایداری جامعه محلی به شما کمک می کند درک عمیق تری از آنچه مردم محلی هنگام تجربه موجی از گردشگری در مکانی به شما می دهند، بدست آورید. این امر به شما کمک می کند تا با فرمانی بر روان افراد محلی، شغلی جدی در اکوتوریسم ایجاد کنید.

-کارآموزی: قبل از اینکه کار دائمی با یک شرکت اکوتوریسم انجام دهید، کارآموزی خود را انتخاب کنید. کارآموزی بهترین روش برای کسب اطلاعات در مورد مشاغل و عملکرد آن است. شما همچنین می توانید تجربه کار کردن تحت ذینفعان برجسته تجارت اکوتوریسم را بدست آورید.

در تعریف اقامتگاه بوم گردی بسیاری از جنبه های گردشگری در اکوتوریسم با تفاوت یک دلیل اصیل، طنین انداز هستند. آموزشگاه های  متنوعی دوره های مسافرتی و گردشگری را ارائه می دهند که می توانند به شما در درک ناصافی بودن صنعت کمک کنند. 

منبع: www.gaiadiscovery.com
نسخه چاپی